kenjak Skrevet 12. oktober 2018 Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Hei, Er ganske ny i kjemiverden og sliter litt med å finne ut av følgende spørsmål: Jern kan utvinnes fra mineralet hematitt (Fe2O3), ved at det reagerer med karbon. Hvor mange kg jern er det i 105kg hematitt? Har satt opp følgende ligning: mFe2O3 = nFe2O3 x MmFe2O3 også fant jeg ut at: MmFe2O3 = 171,4 g/mol nFe2O3 =612,28 mol Hvordan kan jeg nå gå videre for å finne ut hvor mange kg Fe det er i 105kg hematitt? Tusen takk for all hjelp Endret 12. oktober 2018 av kenjak
-trygve Skrevet 12. oktober 2018 Skrevet 12. oktober 2018 Du trenger massen til oksygenatomet og til jernatomet for å finne ut hvor stor andel av mineralet som er jern.
kenjak Skrevet 12. oktober 2018 Forfatter Skrevet 12. oktober 2018 Du trenger massen til oksygenatomet og til jernatomet for å finne ut hvor stor andel av mineralet som er jern. Det regner jeg med er den massen som man finner i periodesystemet? Oksygen har atomvekt 16,00 og jern har 55,84?
-trygve Skrevet 12. oktober 2018 Skrevet 12. oktober 2018 Det regner jeg med er den massen som man finner i periodesystemet? Oksygen har atomvekt 16,00 og jern har 55,84? Det stemmer. Jeg ser at du har utelatt enhetene her - og for en gangs skyld er det greit. Det er nemlig bare forholdet mellom de to atomvektene du trenger. Nå gjenstår det bare å se hvor stor andel av atomene som er oksygen og hvor stor andel som er jern og bruke det til å finne ut hvor stor andel av vekten som er jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå