Gå til innhold

Vilkår for å flytte studieplass


Kaneltryne

Anbefalte innlegg

Hei, har noen spørsmål angående overflytting.

 

- Er det en vanskelig prosess å overflytte, eller er det veldig godt tilrettelagt? Må du ha en veldig god grunn til å overflytte og møte folk å diskutere etc? Eller er det bare å sende en kjapp søknad på studentweb også får du svar "velkommen til 2. året på vår skole du har plass''. 

 

- Har VGS snittet noe med overflytting å gjøre? Må du i tillegg ha det VGS snittet som du konkurrerer i poenggrenser på samordna opptak med?

 

Er det rart å overflytte bare fordi man har litt lyst til å teste å studere et nytt sted og ikke er for sterkt knyttet til nåværende studiested?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bytte til et annet universitet/høyskole må du nok søke helt på nytt gjennom Samordna opptak, med de konkurransepoengene du har fra VGS. Du får 1/2 ekstra konkurransepoeng for å ha 30/60 studiepoeng tror jeg, men ellers har det ikke noe å si for opptaket til den nye skolen at du har studert før. Det er ingen automatikk i at du kommer inn, du søker på lik linje med alle andre.

 

Du starter da i utgangspunktet på 1. året av et helt nytt studie, men du kan søke om innpass for de emnene du allerede har tatt hvis de er veldig like emnene i studieplanen til det nye studiet. Hvis du da bytter til en linje med ca samme studieplan som den du har gått på, så kan du sannsynligvis gå rett på 2. året. Det må du snakke med en studieveileder om så fort som mulig når du vet at du kommer inn på nytt studie.

Lenke til kommentar

Om du skal bytte til et annet universitet/høyskole må du nok søke helt på nytt gjennom Samordna opptak, med de konkurransepoengene du har fra VGS. Du får 1/2 ekstra konkurransepoeng for å ha 30/60 studiepoeng tror jeg, men ellers har det ikke noe å si for opptaket til den nye skolen at du har studert før. Det er ingen automatikk i at du kommer inn, du søker på lik linje med alle andre.

 

Du starter da i utgangspunktet på 1. året av et helt nytt studie, men du kan søke om innpass for de emnene du allerede har tatt hvis de er veldig like emnene i studieplanen til det nye studiet. Hvis du da bytter til en linje med ca samme studieplan som den du har gått på, så kan du sannsynligvis gå rett på 2. året. Det må du snakke med en studieveileder om så fort som mulig når du vet at du kommer inn på nytt studie.

Takk for svar. Men hva med f eks denne siden her 

https://www.uis.no/studietilbud/soeke-studieplass-ved-uis/soeking-og-opptak/soeke-overflytting-til-uis/

 

Må man også ha VGS snittet for å komme inn på direkte opptak til 2. år her også? Jeg synes det ser ut som fokuset er på karakterer fra 1. året bachelorutdanning og ikke vitnemål fra vgs?

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

Det bør du sikkert spørre skolen om, men hvor vanskelig det er å komme inn avhenger sikkert av hvor mange søkere de får, og hvor mange ledige plasser de har på 2. året. Det ser ut som at du har rett, jeg visste ikke at det fantes slike ordninger på bachelor-nivå som ikke brydde seg om konkurransepoeng fra VGS.

 

Jeg vet NTNU har en lignende ordning (intern overgang) for bytte av studieprogram, og der bruker de samme karakterpoeng-beregningen som for Samordna opptak (altså VGS-karakterer) når de rangerer søknadene. Forskjellige skoler har sikkert ulik praksis på slikt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...