Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 318is


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på årsmodell det.

 

Snakker vi en 200x modell er den rimelig strøken, '77 var også en god årgang. De fleste europeiske modeller fra '80 og begynnelsen av '90 tallet var vel preget av panisk konkurranse med japanerne i å produsere bilder raskest mulig uten videre tanke på kvalitet...

 

Min Opel Astra 1.6 2003 modell er sprekere enn de BMW 318 jeg har kjørt ihvertfall, med unntak av en 2002 316 modell (316 har fra 2001 1.8liter) til en kollega jeg kjørte litt ifjor, men her er det snakk om en 318is-utgave så jeg skal ikke uttale meg om den.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Det er egentlig en langt bedre motor enn sekserne, uansett hva folk flest sier. Det er altså en 1.8liters 16v motor det er snakk om, på 140hk. Den er faktisk ganske sprek for 1.8l å være, og er vel den mest driftssikre BMW motoren ever. :) Ikke bruker den olje, og det er ingen kjente store svakheter. Populær å turbokonvertere er den også, og ikke minst å sette den i små e30.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet med e36 318is er kombinasjonen av en bil som tåler mye motor og tigger om å piskes, og en litt liten motor samt den høye forsikringen på de mer motorsterke BMW'ene. Resultatet blir at den stakkars is'en må tåle full gass og masse turtall konstant siden eierne gjerne er unge og fartsglade. Noe bilen jo i høyeste grad inviterer til!

 

Videre er det en viss mulighet for at eierne kanskje heller prioriterer felger/stereo/etc enn dyre servicer. Disse bilene koster lite å kjøpe, men det er ikke billige biler - de har relativt avanserte løsninger så service- og deleprisene er ikke av de laveste.

 

Finner du en hel og pen slik som ikke har gått så langt og har fått gjort typiske slite-ting (foringer bak, clutch, bremser etc) relativt nylig, så vil jeg tro du får mye krampe i smilemusklene for pengene :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da M42 motoren kom for første gang i 90' 318is E30, var den revolusjonerende! Det var stortsett bare blokka som var igjen fra M40 (Vanlig 1,8). Helt nytt tenningssystem\styreenhet, ny og veldig forbedret topp, nytt og større eksosanlegg også. Listen er lang.. (med alle smådetaljene)

I en liten lett E30 er dette en sprek og morsom sak, spesielt hvis man har byttet chip.. Da yter den 150hk+! Det er en motor som er fin å trimme.. Den har litt lite bunndrag, men få litt turtall.. og den vil virkelig våkne til! Derfor må man litt opp i turtall for å være på line med storebrødrene (6'erne). Vet ikke hvordan denne motoren er i E36, men med litt trim er den vel nokså sprek der også.

 

Ellers kan jeg føye til at 318is blir levert med sportsunderstell, og litt M effekter.

Og den lette 4cyl motoren gir bedre vektfordeling enn 6cyl motorene gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...