Gå til innhold

Video: bibliotek- og avspillingsprogramvare, finnes det?


Anbefalte innlegg

Vi tar kortversjonen først: Jeg har behov for en bibliotekprogramvare for video. Tilsvarende som Lightroom er for foto. Også med en god avspillings- eller visningsmodul.

 

Jeg hadde i utgangspunktet trodd at dette er et enkelt behov som skulle ha vært godt dekket i markedet, men tydeligvis ikke. Etter å ha diskutert dette med både eksperter i butikker og andre foto- og videoentusiaster kan det virke som at jeg er alene med mine utfordringer og problemer med de løsningene som finnes.

 

Som premiss ligger det at jeg i denne situasjonen er en vanlig hobbyfotograf og videofilmer, men er over middels interessert og kjent med semiproffe-arbeidsflyter. Jeg tror derfor behovet mitt faller imellom to stoler; amatør og proff.

 

Dette behovet er da primært knyttet opp mot hjemmevideoer, hverdagssituasjoner av barn og mindre eventer. For større «eventer» eller hendelser som fortjener en egen «redigert» video bruker jeg Adobe Premier, og det funker bra som en egen arbeidsflyt der jeg laster inn kildematerialet fra mapper. Men dette blir en altfor omfattende og unødvendig jobb når jeg bare vil lagre og se på råklipp.

 

De jeg har snakket med som jobber med video virker ikke til å forstå denne bruken, men jeg tror det handler om at de har det som jobb og at de derfor aksepterer å bruke mer tid på dette, samt at de stort sett filmer hendelsesbasert og derfor «alltid» skal bearbeide eller redigere klippene etterpå. Som sagt så funker det bra for meg også i de tilfellene, men det er ikke den slags bruk jeg snakker om.

 

Jeg mistenker da også at andre amatører ikke har oversikt over videoklippene sine, har de bare lagret på disk uten system, får ikke brukt dem og heller da ikke har nok interesse til å ta steget forward for å skrike ut om behovet sitt.

 

Skal forsøke å forklare nærmere hva jeg mener:

 

Et bibliotek- og arkivprogram som gjør det lett å holde oversikt over videofiler, selv om filene er lagret originalt på en mappestruktur. (det er dette jeg mener er tilsvarende som lightroom er for bilder). Mappestrukturen min er fordelt på hvilken kilde de kommer fra, dvs. Hvilket kamera som er brukt. Dette i hovedsak pga. det enkeltes kamera importprogramvare og at det generelt er ryddig å skille dette. I biblioteket ønsker jeg at man kan sortere og gruppere på dato, og på den måten se videoklipp fra ulike kilder sammen. Eksempelvis har man filmet med to kamera samtidig. Dersom jeg for eksempel skulle ønske å omstrukturere hele mappestrukturen til å bare være datobasert uten å skille på kamera og filtype ville et biblioteksprogram kunne gjøre dette også.

 

Visningsmulighet for å spille av flere klipp sømløst for et valgt tidsrom eller gruppering. Typisk bare spille av klipp for en gitt dag uten noe mer fuzz med å manuelt klikke på hver fil og spille den av. Dette overrasker meg nesten mest at ikke finnes. Når jeg bruker mac åpnes alle videofiler i separate quicktimevinduer og jeg har ikke funnet noen mulighet for å la bare ting spilles av på rekke og rad. Noen har foreslått å importere det jeg vil se i adobe premier og bare trykke play der, men det funker ikke til daglig bruk og det blir en for omfattende arbeidsflyt. Jeg vil bare spille de av!

 

Avspillingsfunksjonen på selve videokameraet er det beste å sammenligne med. Til mitt bruk her funker det veldig bra å bare koble videokameraet til tven og spille av på den måte. At ikke tilsvarende finnes etter å lagret på PC/mac synes jeg er rart. Det er nesten så jeg har vurdert å bare kjøpe nye minnekort og lagre de gamle for å spille av på denne måten. Men det er jo ganske drøyt...

 

Typisk situasjon: familien er på besøk og jeg skal vise frem videoer fra det siste halvåret, plug and play med videokameraet. Ikke så enkelt når videoklippene er importert over til dataen.

 

Ikke en kjernesak, men relatert; Mulighet for å sette keywords på videoene hadde også vært bra, slik at jeg raskt kan søke opp en situasjon eller noe uten å måtte huske hvilket kamera som ble brukt og hvilken dato det var. Er ikke fan av å organisere mapper ut i fra hendelser, typisk «Sommerferie 2014» eller «Konsert Daft Punk», det blir altfor rotete og usystematisk etter min mening med altfor mange hendelsermapper. Der er også lightroom bra for bilder ved å ha mulighet for å opprette Collections for sortering inne i biblioteket.

 

Jeg bruker i hovedsak en Canon Legria G30 og en GoPro Hero 6 black (samt eldre GoPro). Men har også typisk videoklipp fra andre kameraer som Sony, iPhone, gamle digitaliserte Hi8 og 8mm filmer etc. Et felles bibliotek som håndterer ulike formater hadde da vært en fordel. Jeg har for eksempel opplevd problemer med lyd fra Canons .mts filer i noen programmer jeg har forsøkt.

 

Har forsøkt en del de siste årene, prøvd det meste Adobe har å by på, og Bridge er kanskje det nærmeste men det har noen mangler. Lightroom selv hadde kanskje også vært et alternativ siden den har mye av det jeg etterspør, men da må jeg i tilfelle opprette et eget bibliotek for film med «alt» det innebærer av praktiske forhold. Og lightroom er et foto-program og bare det er et argument for å ikke bruke det til video mener jeg.

 

Håper det finnes noen andre der ute med noen synspunkter som enten bekrefter eller gjerne helst avkrefter min påstand om at det ikke finnes noe. Ønsker gode refleksjoner og idéer rundt dette. Tankene mine om dette er vanskelig å formidle 100 % i tekst, men jeg forsøker allikevel.

Er det bare meg?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...