Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Notat-strategier og tips til hvordan man bør jobbe med realfag?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp begynt på vg2 og skal som tittelen sier, jeg skal ha realfag. Jeg vet at det er flere der ute som også skal ha realfag, eller har hatt det tidligere. Jeg tenkte vi kan dele hvordan folk tenker å ta notater til fag som fysikk1, kjemi1 og R1? Skal dere notater for hånd, eller på pcen? Hva er lurt, notere med hele setninger, eller kun stikkord? Jeg er klar over at dette er veldig individuelt, men lurer bare på hvordan folk tenker å gjøre det ettersom jeg trenger tips til ulike strategier.

 

I tillegg er jo fag som fysikk1, kjemi1 og R1 ganske krevende. Hvordan har dere tenkt å jobbe med de hjemme? Hvordan planlegger dere slik at dere får nok tid til alt? 

 

Det er bare å slå løs med tidligere erfaringer med realfag, eller andre fag, ulike strategier for å ta notater, og ellers jobbe med fag som gjerne er krevende, men man ønsker å få høy måloppnåelse. 

 

Setter pris på alle svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er stor fan av tankekart.

 

Litt av bonusen med dette er at man kan strukturere notatene i stikkordsform. Stikkordene er ikke der for å lære deg ting senere, men for å gi deg en huskeliste over ting du må huske å se over senere.

 

En ting man lærer i løpet av høyere utdanning, er at timene med foreleser ikke er nok til å lære deg alt stoffet du trenger. Dette er også sant på VGS, men det er ei lekse man kanskje ikke lærer så tidlig. Jeg gjorde i alle fall ikke det. Egenlæring er ekstremt viktig, og et tankekart hjelper deg å strukturere egenlæringa på en måte som gir meningsfull fremgang.

 

Det er i alle fall mine to cent.

 

GRooxp7U_Punctuation-mind-map.png

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Som over, tankekart er der for å strukturere stoffet, ikke så mye for at du skal bearbeide alt som blir sagt der og da. Det gir deg en oversikt som du kan gå tilbake til senere, mye enklere å forholde seg til enn 20 sider med tekst. Tenk alltid på det som en innføring i stoffet; gjør med den infoen hva du vil. Det aller meste av det læreren sier, står uansett i boka. Forståelsen oppnår du mer når du jobber med stoffet på egen hånd, spesielt i typiske oppgavefag som matte, fysikk og kjemi. Og der er det i stor grad øving og repetisjon (oppgaveløsing) som gjelder.

 

Tankekart kan også lages utelukkende fra det du leser på egen hånd, og det anbefales å øve på dette så du kan kjenne litt på hva det gjør og hvordan det kan hjelpe.

 

Jeg brukte å skrive ned alt som ble sagt/fremvist da jeg gikk videregående. Ekstremt intensivt, ineffektivt og unødvendig. Det tok noen år til før jeg innså dette. Studieteknikk er kanskje det viktigste du har mulighet til å få med deg fra videregående, så jo tidligere du finner ut hva slags teknikk du foretrekker (og lærer deg å jobbe med denne teknikken), jo tidligere kan du studere mer effektivt. Jeg følte meg ærlig talt ikke moden og reflektert nok den gang til å skjønne dette; for meg var fokus mer direkte på stoffet og ikke hvordan jeg lærer. Hadde dog aldri tidsproblemer i den forstand at jeg ikke fant nok tid til å gjøre alt. Dessverre er det få lærere som virkelig setter fokus på studieteknikk og kan få elevene (i en alder av 16-19) til å skjønne hvor viktig det er når man skal videre, fremfor fokus på selve stoffet. Ærlig talt, det meste av stoffet i mange fag ender opp som lite annet enn en unnskyldning for å lære seg studieteknikk og tenkemåter; hvordan sortere, filtrere og strukturere stoffet slik at man kan få det man trenger ut av det, enten det er å huske eller forstå og reflektere over for å nå en slags konklusjon.

Lenke til kommentar

Ikke ta noen notater, det er å kaste bort forelesningstimer. Alt på tavlen kan du finne på internett senere, vær heller 100% fokusert og følg med.

 

De som slet mest på kullet mitt var også de som noterte mest, jeg tror ikke det er tilfeldig :)

Øv på oppgaver snarest mulig etter forelesning. Det er og lurt å spørre hva lærer går gjennom neste gang slik at du kan lese deg opp på det før forelesningstimen.

Lenke til kommentar

Ikke ta noen notater, det er å kaste bort forelesningstimer. Alt på tavlen kan du finne på internett senere, vær heller 100% fokusert og følg med.

 

De som slet mest på kullet mitt var også de som noterte mest, jeg tror ikke det er tilfeldig :)

 

Øv på oppgaver snarest mulig etter forelesning. Det er og lurt å spørre hva lærer går gjennom neste gang slik at du kan lese deg opp på det før forelesningstimen.

 

Det at dine eminente medelever ikke hadde god notat-teknikk betyr ikke at det å ta notater er en dårlig idé.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at dine eminente medelever ikke hadde god notat-teknikk betyr ikke at det å ta notater er en dårlig idé.

 

Det avhenger av fagene såklart men i tekniske fag var min erfaring at det viktigste var å følge med. Jeg var borti en foreleser som skrev så fort ("turbo-lærern" at folk ikke rakk å notere alt før det ble visket ut og erstattet med nye skriverier.

 

Med internett ligger alle formler og utregninger uansett tilgjengelig på nett, du får ingen notater fra forelesning du ikke kan finne på internett etterpå uansett.

 

Men alle har hver sin måte å lære på :)

 

Jeg likte å lage egne oppgaver og utfordringer, jobbe med emne til det ble naturlig. Når du forstår bakenforliggende sammenhenger trenger du ikke å memorere eller pugge noe som helst.

Lenke til kommentar

Det avhenger av fagene såklart men i tekniske fag var min erfaring at det viktigste var å følge med. Jeg var borti en foreleser som skrev så fort ("turbo-lærern" at folk ikke rakk å notere alt før det ble visket ut og erstattet med nye skriverier.

 

Med internett ligger alle formler og utregninger uansett tilgjengelig på nett, du får ingen notater fra forelesning du ikke kan finne på internett etterpå uansett.

 

Men alle har hver sin måte å lære på :)

 

Jeg likte å lage egne oppgaver og utfordringer, jobbe med emne til det ble naturlig. Når du forstår bakenforliggende sammenhenger trenger du ikke å memorere eller pugge noe som helst.

 

Nå ligger det jo i kortene, spesielt på vgs, at elevene er relativt uerfarne mhp. egen læring og egeninnsats. Hvis du allerede vet hvordan du lærer best, så har du jo svaret allerede. Hvis ikke er det verdt å prøve noen teknikker og finne ut hvordan du fungerer best.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...