Gå til innhold

Utendørsbruk av digitalkamera


Anbefalte innlegg

Har et S5000 som jeg har lyst til å ta med meg ut på en tur nå like før jul. Kommer til å bli ganske basic tur uten mulighet til å ta med ting inn på noe hytter eller andre ting. Mine spm er som følgende:

 

Tåler et digitalkamera og være ute i ned mot 20 minus i tre, fire dager uten å bli tatt inn i mellomtiden?

Hvordan skal jeg best oppbevare det, i sekk, på kropp osv (har en Love-veske jeg har det i)?

Hva vil skje dersom det kommer damp inn i kamerat (f.eks. etter å ha hatt det i soveposen....)?

Evt andre ting jeg bør tenke på?

 

Alle svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å la kameraet være ute i såpass ekstrem kulde i flere dager, tipper jeg det først og fremst blir batteriproblemer. Disse liker ikke kulde særlig godt. Du bør i såfall alliere deg med reservebatterier.

Ellers er det en hovedregel som gjelder ved store temperaturforandringer: Det mest ideelle er å la kameraet tilvenne seg den nye temperaturen gradvis, og ikke sjokkbasert. Tar du f.eks. kameraet direkte inn fra et lengre opphold ( flere timer) i mange minus, og rett inn foran peisen, er det store muligheter for fuktdannelser, og det liker elektronikk dårlig. Da er det bedre å la det f.eks. ligge litt ute i en forholdsvis kald gang en stund, og så flytte det innover. Kondens er og blir noe dritt, og kan skade elektronikken. Når det gjelder oppbevaring ute over flere dager so mdu nevner, ville jeg iallfall pakket det inn i tøy så det blir litt lunt, f.eks. et par håndkleer. Men husk som sagt nok batterier. Det er rimelig kjedelig når kameraet under drift sier "nå er det lite batt....." , og så dør det. Og da ofte med linsa ute og greier. Veldig festlig å ikke få slått det av en gang.

 

God tur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...