Gå til innhold

Altibox kablet løsning da LG Oled sliter med trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg skal prøve å forklare mitt problem så ryddigt som mulig.

Vi har et nyinnkjøpt 65" LG Oled-TV. Dette TV står i 1. Etg, stue.
Altibox FMG står i 2.Etg. Denne har en kabel ut fra M2M som går ned gjennom etasjeskiller til ny Altibox Dekoder ved TV. Utenom denne så tar TV tar inn Netflix og lignende via wifi, og det er her problemet ligger. Hastigheter viser 1-4Mbit på 5Ghz. Skiftet i går til 2.4Ghz og fikk 45Mbit. Problemet er at i dag er hastigheten elendig til og med på 2.4. ALT annet utstyr løper på 300Mbit trådløst på 5Ghz. Vi har 500Mbit fiber.

Internett går fra LAN3 fra FMG i 2.Etg (i og med at FMG står i bromodus) til en Asus Rog Rapture (Ny) router. Alt dette står i andre etasje mens tv da er i første som nevnt.

Jeg VET jeg burde kjøre alt kablet, MEN jeg har bare en kabel ned til tv, og M2M-kontakten som mater ut TV-signal fra Altibox M2M tar slik jeg har forstått ikke med seg nett, bare TV.

Så min tanke er som følge (som på skisse) Hva om jeg tar en kort kabel ut fra M2M, og en ut fra LAN3. Disse to plugger jeg inn i en TP-Link TLSG105E GB Media Switch Altibox fra Komplett.no. Så kobler jeg i kabel som går ned til stue. 

Deretter tar jeg kabelen i stuen og plugger inn i en ny TP-Link TLSG105E GB Media Switch Altibox, og trekker kabler ut til tv og til dekoder.

Vil det fungere?

post-18520-0-24418200-1533474584_thumb.png

Endret av Sweet Tooth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hadde samme problem, ville ikke strekke en ekstra kabel til stua, men trengte både nett og tv i samme kabel.

Jeg kjøpte to slike TP-link switcher (dvs. den ene som 8-porter), satte opp tre VLAN (ett til LAN, ett til TV og ett "backbone"), assignet disse til de rette portene, og så funka det som forventet. :)
Obs: det var en bug i firmware til disse switchene, så jeg måtte oppdatere de før dette oppsettet fungerte. Mener firmware var fra januar i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...