Gå til innhold

Razer Blade 15'' 1070


Anbefalte innlegg

Hei, 

Trenger en skole -og jobb PC. Vil helst ha 1070, da jeg kommer til å prioritere spillingen på den, men også ha muligheten til å koble den til eksterne skjermer osv. 

Jeg lurte litt på hvilke alternativer jeg har til denne PC'en? MSi har sin GS65, men det er forsåvidt kun denne jeg vet om. Det som er viktig fo rmeg er at den ser mest mulig ut som en "vanlig" PC, da jeg kommer til å bruke den for studiene mine osv. 

Takker! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om denne videoen er to år gammel, er den i høyeste grad relevant og vil nok fremdeles være det i mange år fremover:

 

 

Den nevner likevel ikke det jeg ser på som den viktigste grunnen til å splitte budsjettet på en ålreit laptop til skriving og surfing, og en stasjonær maskin til gaming hjemme: oppgraderbarhet! Med en stasjonær maskin står du langt friere til å skifte enkeltkomponenter etterhvert som de blir utdaterte, fremfor å måtte bruke femsifret beløp på helt ny laptop hvert 2.-3. år, når skjermkortet begynner å bli utdatert. En laptop til kontorarbeid kan til sammenligning holde tritt i mange år uten problemer så lenge den ikke er altfor lavt speccet. Som det presiseres gjentatte ganger kan du dog se bort fra dette hvis du virkelig har behov for gamingytelse andre plasser enn hjemme, og er villig til å betale det grønne ut ørene for det.

 

MSI GS65 med GTX 1070 starter på 26000, og i denne prisklassen vil det helt definitivt svare seg å splitte budsjettet. Du får en ganske så ok studiemaskin for ~6000, og med 20k til overs har du nok til et beist av en stasjonær maskin. Om vi imidlertid ser på andre alternativer enn akkurat GS65 er det følgende som stikker seg ut for meg (alle med GTX 1070 som du spesifiserte):

Her har jeg, som du ser, sett på 15" og 17", 4 og 6 CPU cores, 8 og 16 GB RAM, og plukket billigste variant av de forskjellige kombinasjonene. Alle ser ut som ganske erketypiske gamingmaskiner, og i den grad det finnes tilsvarende speccede maskiner som ser mer nøytrale ut ligger de nødvendigvis over disse i pris. Den rimeligste maskinen jeg finner som møter disse kravene og ser noenlunde nøytral ut (med unntak av noen røde detaljer) er Asus ROG Strix GL702VS-BA023T til 20k - men da er vi oppe i 17" skjerm, og nede i 4 CPU cores.

 

For enkelhets skyld legger jeg til grunn 20k som budsjett, ettersom du ikke har spesifisert noe. Som alternativ til gaminglaptop kan du se på f.eks. Lenovo IdeaPad 320-14 til 3.5k. Dette er ingen racer med sin Pentium N4200 CPU, men det er en quadcore CPU som bør takle enkle arbeidsoppgaver helt greit, og den har 8 GB ram og 1080p skjerm. Den er også mer kompakt enn gamingvariantene vi har sett så langt, som er greit når du skal ta den med til og fra skolen hver dag. Ultraportabel er den imidlertid ikke.

 

Trekker vi 3.5k for denne maskinen fra det fiktive budsjettet på 20k ender vi opp med 16.5k øremerket stasjonær maskin. Dette skal da inkludere periferiutstyr (men jeg ekskluderer mus og headset ettersom du måtte hatt det i tillegg til en gaminglaptop uansett). Skjerm og tastatur, med andre ord. På et slikt budsjett kan du f.eks. få en BenQ 24" LED GW2470ML, Logitech G413 Gaming Tastatur (ordentlige mekaniske saker), og Komplett Gamer Premium i155. Merk at laptop-1070 og laptop-i5/7 ikke er direkte sammenlignbare med desktop-1070 og desktop-i5/7. Desktopkomponenter leverer stort sett alltid bedre ytelse selv om komponentene heter nesten det samme, noe du bl.a. kan få inntrykk av fra denne testen. Og her snakker vi forsåvidt 1070 Ti istedenfor 1070, så... enda et steg opp.

 


Så langt har vi sett at vi kan få en stasjonær gamingmaskin OG en laptop for roughly samme pris som én gaminglaptop som ikke helt kan måle seg med den stasjonære ytelsesmessig. Flott. Men la oss se litt på fremtiden.

 

Nå kjenner ikke jeg dine behov og ditt bruksmønster mer enn at... vel, du har så langt nevnt "spill" og ikke et kløyva ord mer spesifikt om den biten, som f.eks. hvilke konkrete spill, eller sjangre for den saks skyld. Og hva angår fremtidige behov... kanskje skal du ha deg fulltidsjobb, kone, barn, rekkehus og bikkje om tre år, og har ikke bruk for en maskin som varer mer enn tre år uansett. Vel, jeg tar utgangspunkt i at du vil ønske å ha en gamingmaskin i uoverskuelig fremtid.

 

For å ta utgangspunkt i meg selv: jeg spiller stort sett litt hver eneste dag, og har gjort det i flere år enn jeg har lyst å innrømme. For å holde tritt (og noen ganger pga. defekte komponenter/reklamasjon), vil jeg anslå at jeg i snitt oppgraderer maskinvaren min med 2-3 års mellomrom. Men cluet er at jeg oppgraderer skjermkort oftere enn resten. Jeg har ikke bygget ny maskin fra bunn av siden 2009 (skjønt alle komponentene har vært skiftet i dette tidsrommet). Jeg gikk fra ett ATI HD 5850, til å legge til et ekstra av samme sort i Crossfire, deretter et GTX 570 da et av kortene ble kaputt. Jeg beholdt dette kanskje i overkant lenge før jeg kjøpte meg et GTX 970, som jeg i fjor byttet i et 1070 da jeg fikk RMA på det gamle kortet. I den samme tidsperioden har jeg byttet hovedkort og CPU én gang, og sammen med RAM kom dette på litt i overkant av 5k. Det begynner vel å bli på tide å få skiftet ut dette nå.

 

Nå har jeg ikke eksakte priser på alle komponentene, men om jeg tipper i underkant av 30k totalt tror jeg jeg er ganske nære; det er ihvertfall ikke for lite. Dette da over ni år, altså om lag 3300 årlig i snitt. Ja, og så kjøpte jeg selvsagt en laptop til skolebruk for 4.5k i 2011 som jeg beholdt i fem år før jeg skiftet den ut med en ny, så du kan plusse 900 kr på den årlige snittkostnaden der. 3300 + 900 = 4200 per år, i snitt.

 

Hadde jeg til sammenligning svidd av 18k på ny gaminglaptop hvert 3. år, som altså er mindre hyppig enn jeg har pleid å oppgradere så langt, hadde den årlige gjennomsnittskostnaden min vært 6k. Med stasjonær maskin har jeg derimot kunnet gjenbruke skjerm, tastatur, kabinett, strømforsyning, disker på tvers av skjermkort- og CPU/HK/RAM-oppgraderinger, som bidrar til at totalutgiftene blir markant lavere, på tross av at jeg kontinuerlig har hatt to datamaskiner.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om denne videoen er to år gammel, er den i høyeste grad relevant og vil nok fremdeles være det i mange år fremover:

 

https://www.youtube.com/watch?v=P3Qit4CZ6EU

 

....

 

 

Tusen hjertelig for kjempebra svar! 

 

Solgte nettopp unna min stasjonære gaming-laptop, hehe woops. Grunnen til at jeg ønsker meg en laptop i form av Razer etc. er siden jeg må kunne ha muligheten til spilling på jobbplassen. Nå høres jeg ut som en dårlig arbeider, men det har seg slik at jeg ofte jobber kvelds -og nattevakter, og da er det ganske greit å kunne spille noe. Er en service-stilling, så jeg må bare passe på å besvare tlf / mail når det kommer inn, som på en lørdags natt er ganske sjeldent..  Angående spillene jeg spiller - for det meste FIFA, men greit å ha muligheten til å prøve ut nye titler som The Crew 2 osv, og holde 60fps++. 

 

Jeg er student på snart 20 år, og litt over middels glad i teknologi. Bruker kanskje i overkant mye penger på å ha nyeste mote innen teknologi, men er bedre å bruke penger på det enn drugs, kids ;) Har ikke planer om å få med kids, hus osv. med det første, nei. 

 

Holder også på med webdesign, PS, LR osv, men dette klarer min XPS noenlunde fint, men synes at 256GB fort blir lite, da typ GW2 + FIFA = 100GB.. 

 

Angående stasjonær PC, så vet jeg at ytelsen blir dobla til samme prisen. Dog synes jeg det er en skummel tid å bygge på, da markedet er nokså dyrt, og det spekuleres om gtx 11XX launch mot høsten. Kan være verdt å vente på det? 

 

Jeg takker for listen du satte sammen av PC'er, men føler alle skriker "gamer". 17.3'' er også tungt å drasse med seg ( gitt at jeg bruker samme PC på skolen som jeg gjør ellers ). 

 

Angående budsjett, så vil jeg jo helst prøve å vær så rimelig som mulig, men føler også at kjøpet jeg foretar meg, må føles rett. Har nå solgt min stasjonære, og skal selge min XPS, så mellomlegget blir ikke veldig trist for lommeboken. 

 

Dave Lee, Linus og de folka der på Youtube sverger på Razer sin laptop, men er den kanskje "billigere" der, enn den er her? 

 

Jobber forresten for et nyoppstarta AS, og har til nå brukt min personlige laptop for arbeidet jeg har gjort. Vet du hvordan reglene er rundt å kjøpe laptop som bedrift? Får jeg fortsatt de samme godene? Evt. hvordan funker det med forsikring osv? 

 

Takker! 

Endret av Uderzo
Reduserte lengde på sitat
Lenke til kommentar

det har seg slik at jeg ofte jobber kvelds -og nattevakter, og da er det ganske greit å kunne spille noe.

Ah, ser den. Det gjør valg om laptop med ett langt mer legitimt.

 

greit å ha muligheten til å prøve ut nye titler som The Crew 2 osv, og holde 60fps++.

[...]

Bruker kanskje i overkant mye penger på å ha nyeste mote innen teknologi

Jeg tror nok jeg hadde firt litt på kravene og gått for en maskin med GTX 1060 isteden. Da kommer du unna med 10k, kontra 15k for de billigste variantene med 1070. Du klarer nok bra FPS i de aller fleste spill med en 1060 også, og du øker neppe maskinens levetid med 50% ved å spandere 50% mer på en med 1070. Hvis du skal se veldig rasjonelt på det hele altså. Sparer du 5k på maskinen i denne omgang, vil jeg påstå at det forsvarer å skifte den ut tidligere enn du ville gjort om du ga mer for den.

 

Asus Gaming FX503VM-DM041T til 10k - GTX 1060, quadcore, 8 GB, 15.6"

Asus Gaming FX502VM-DM261T til 10k - GTX 1060, quadcore, 8 GB, 15.6"

Disse er også litt mer nøytrale i utseende enn de fleste i min forrige post.

 

Holder også på med webdesign, PS, LR osv, men dette klarer min XPS noenlunde fint, men synes at 256GB fort blir lite, da typ GW2 + FIFA = 100GB..

Heh, min ARK-installasjon er på godt over 100 GB alene, så jeg forstår deg godt. Nå kommer de aller færreste laptoper med mer enn 256 GB som standard, men heldigvis er dette en relativt smal sak å bytte. Finn ut hva slags disk maskinen støtter (2.5" SATA / M.2 SATA / M.2 PCIe), og sjekk gjerne hvordan du fysisk skifter den i brukermanualen. Dette gjelder også om du kjøper en helt ny maskin med 256 GB SSD-lagring eller mindre. Komplett har veldig bra tilbud på SSD opptil 2 TB akkurat nå. Et alternativ er også å kjøre en ekstern SSD over USB 3.1, som også bør være betydelig raskere enn en 5400 eller 7200 RPM harddisk.

 

Dog synes jeg det er en skummel tid å bygge på, da markedet er nokså dyrt, og det spekuleres om gtx 11XX launch mot høsten. Kan være verdt å vente på det?

Ikke bare GTX 11XX, men også neste generasjon Intel er forventet i løpet av høsten. Nå vil det alltid svare seg å vente mtp. hva du får for pengene. Venter du fem år får du en langt bedre maskin for samme pris enn hva du får nå, men du vil jo gjerne ha maskin nå, ikke om fem år. Om det er verdt å vente eller ei får du nesten bedømme selv. Forøvrig har du helt rett i at markedet er nokså dyrt for tiden. Skjermkortprisene er noenlunde på vei til å stabilisere seg, men RAM er fremdeles dyrt. Jeg føler forøvrig dette er med på å underbygge min anbefaling om å jekke ned kostnadsnivået ved å gå for GTX 1060. Om du kan beholde en slik maskin i to år er det meget mulig prisnivået er et helt annet når det er tid for å bytte den ut; at du får langt mer for pengene for de 5k du sparte (og satte til side, selvsagt) ved å gå for 1060 isteden.

 

Jeg takker for listen du satte sammen av PC'er, men føler alle skriker "gamer". 17.3'' er også tungt å drasse med seg ( gitt at jeg bruker samme PC på skolen som jeg gjør ellers ).

 

Angående budsjett, så vil jeg jo helst prøve å vær så rimelig som mulig, men føler også at kjøpet jeg foretar meg, må føles rett. Har nå solgt min stasjonære, og skal selge min XPS, så mellomlegget blir ikke veldig trist for lommeboken.

 

Dave Lee, Linus og de folka der på Youtube sverger på Razer sin laptop, men er den kanskje "billigere" der, enn den er her?

Razer sine maskiner er kjempelekre og ser nesten ikke ut som gamingmaskiner i det hele tatt. Prismessig er de imidlertid ganske drøye i Norge. Skal du ha dedikert grafikk starter de på 19.5k, da riktignok med 16 GB RAM og hexacore, men kun GTX 1060. Med GTX 1070 starter de på 25.6k. Ganske tilsvarende MSI GS65 som du nevnte tidligere.

 

Jobber forresten for et nyoppstarta AS, og har til nå brukt min personlige laptop for arbeidet jeg har gjort. Vet du hvordan reglene er rundt å kjøpe laptop som bedrift? Får jeg fortsatt de samme godene? Evt. hvordan funker det med forsikring osv?

Om du personlig kjøper deg en laptop til 20k, er 4k av dette beløpet mva. Det gjelder forsåvidt også om bedriften kjøper den på dine vegne, men inngående mva kan trekkes fra utgående mva https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/ slik at man på slutten av regnskapsåret effektivt vil få hele mva-beløpet i rabatt - forutsatt at bedriftens utgående mva overstiger inngående (du får ikke negativt mva-regnskap).

 

Når du handler varer som privatperson hos en næringsdrivende, er kjøpet regulert av forbrukerkjøpsloven. For alle andre kjøp, herunder B2B og C2C, er disse kjøpene regulert av kjøpsloven. Begge gir deg rett til å reklamere på mangler som oppstår innen reklamasjonsfristen, og er generelt ganske tilsvarende utformet, men det er et par vesentlige forskjeller. Mest vesentlig for ditt vedkommende er nok at kjøpsloven kun gir deg to års reklamasjonsfrist mot opptil fem år ved forbrukerkjøp, og kjøpsloven gir deg ikke rett på låneprodukt hvis maskinen må repareres, noe forbrukerkjøpsloven gjør. De fleste forhandlere har nok dedikerte utlånsmaskiner og vil sannsynligvis låne deg en på goodwill, men dette er altså noe du ikke har krav på og må forvente at det er en viss sannsynlighet for at du kanskje ikke får lånemaskin hvis din egen plutselig streiker.

 

Hvordan det funker med forsikring kommer an på forsikringen. Mange forhandlere opererer med egne trygghetsavtaler som en betaler ekstra for, som regel ganske dyrt spør du meg. Hvorvidt en PC som er eid av arbeidsgiver vil dekkes av din private innbo- eller reiseforsikring aner jeg ikke, der må du se i forsikringsvilkårene. Er du studentmedlem i NITO eller Tekna kan du få PC-forsikring gratis gjennom dem, men igjen må du sjekke i forsikingsvilkårene hvorvidt det dekker PC eid av arbeidsgiver. Jeg ser også at Gjensidige tilbyr egen "verdigjenstandsforsikring" - og vet av erfaring at de ihvertfall tidligere også har håndtert NITO sin studentforsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, ser den. Det gjør valg om laptop med ett langt mer legitimt.

 

Jeg tror nok jeg hadde firt litt på kravene og gått for en maskin med GTX 1060 isteden. Da kommer du unna med 10k, kontra 15k for de billigste variantene med 1070. Du klarer nok bra FPS i de aller fleste spill med en 1060 også, og du øker neppe maskinens levetid med 50% ved å spandere 50% mer på en med 1070. Hvis du skal se veldig rasjonelt på det hele altså. Sparer du 5k på maskinen i denne omgang, vil jeg påstå at det forsvarer å skifte den ut tidligere enn du ville gjort om du ga mer for den.

 

Asus Gaming FX503VM-DM041T til 10k - GTX 1060, quadcore, 8 GB, 15.6"

Asus Gaming FX502VM-DM261T til 10k - GTX 1060, quadcore, 8 GB, 15.6"

Disse er også litt mer nøytrale i utseende enn de fleste i min forrige post.

 

Heh, min ARK-installasjon er på godt over 100 GB alene, så jeg forstår deg godt. Nå kommer de aller færreste laptoper med mer enn 256 GB som standard, men heldigvis er dette en relativt smal sak å bytte. Finn ut hva slags disk maskinen støtter (2.5" SATA / M.2 SATA / M.2 PCIe), og sjekk gjerne hvordan du fysisk skifter den i brukermanualen. Dette gjelder også om du kjøper en helt ny maskin med 256 GB SSD-lagring eller mindre. Komplett har veldig bra tilbud på SSD opptil 2 TB akkurat nå. Et alternativ er også å kjøre en ekstern SSD over USB 3.1, som også bør være betydelig raskere enn en 5400 eller 7200 RPM harddisk.

 

Ikke bare GTX 11XX, men også neste generasjon Intel er forventet i løpet av høsten. Nå vil det alltid svare seg å vente mtp. hva du får for pengene. Venter du fem år får du en langt bedre maskin for samme pris enn hva du får nå, men du vil jo gjerne ha maskin nå, ikke om fem år. Om det er verdt å vente eller ei får du nesten bedømme selv. Forøvrig har du helt rett i at markedet er nokså dyrt for tiden. Skjermkortprisene er noenlunde på vei til å stabilisere seg, men RAM er fremdeles dyrt. Jeg føler forøvrig dette er med på å underbygge min anbefaling om å jekke ned kostnadsnivået ved å gå for GTX 1060. Om du kan beholde en slik maskin i to år er det meget mulig prisnivået er et helt annet når det er tid for å bytte den ut; at du får langt mer for pengene for de 5k du sparte (og satte til side, selvsagt) ved å gå for 1060 isteden.

 

Razer sine maskiner er kjempelekre og ser nesten ikke ut som gamingmaskiner i det hele tatt. Prismessig er de imidlertid ganske drøye i Norge. Skal du ha dedikert grafikk starter de på 19.5k, da riktignok med 16 GB RAM og hexacore, men kun GTX 1060. Med GTX 1070 starter de på 25.6k. Ganske tilsvarende MSI GS65 som du nevnte tidligere.

 

Om du personlig kjøper deg en laptop til 20k, er 4k av dette beløpet mva. Det gjelder forsåvidt også om bedriften kjøper den på dine vegne, men inngående mva kan trekkes fra utgående mva https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/ slik at man på slutten av regnskapsåret effektivt vil få hele mva-beløpet i rabatt - forutsatt at bedriftens utgående mva overstiger inngående (du får ikke negativt mva-regnskap).

 

Når du handler varer som privatperson hos en næringsdrivende, er kjøpet regulert av forbrukerkjøpsloven. For alle andre kjøp, herunder B2B og C2C, er disse kjøpene regulert av kjøpsloven. Begge gir deg rett til å reklamere på mangler som oppstår innen reklamasjonsfristen, og er generelt ganske tilsvarende utformet, men det er et par vesentlige forskjeller. Mest vesentlig for ditt vedkommende er nok at kjøpsloven kun gir deg to års reklamasjonsfrist mot opptil fem år ved forbrukerkjøp, og kjøpsloven gir deg ikke rett på låneprodukt hvis maskinen må repareres, noe forbrukerkjøpsloven gjør. De fleste forhandlere har nok dedikerte utlånsmaskiner og vil sannsynligvis låne deg en på goodwill, men dette er altså noe du ikke har krav på og må forvente at det er en viss sannsynlighet for at du kanskje ikke får lånemaskin hvis din egen plutselig streiker.

 

Hvordan det funker med forsikring kommer an på forsikringen. Mange forhandlere opererer med egne trygghetsavtaler som en betaler ekstra for, som regel ganske dyrt spør du meg. Hvorvidt en PC som er eid av arbeidsgiver vil dekkes av din private innbo- eller reiseforsikring aner jeg ikke, der må du se i forsikringsvilkårene. Er du studentmedlem i NITO eller Tekna kan du få PC-forsikring gratis gjennom dem, men igjen må du sjekke i forsikingsvilkårene hvorvidt det dekker PC eid av arbeidsgiver. Jeg ser også at Gjensidige tilbyr egen "verdigjenstandsforsikring" - og vet av erfaring at de ihvertfall tidligere også har håndtert NITO sin studentforsikring.

Takker igjen for et meget bra svar! 

 

Beklager sent svar, men har vært veldig travel med jobb og livet generelt. Sitter nå på en nattevakt i fred og ro, og tenker på hvor annerledes livet hadde vært med Razer forann meg, hehe ;) 

 

Jeg snakket med dem i selskapet, og de ønsker å kjøpe PC til meg ( uansett pris ), som en takk til jobben jeg har gjort så langt. Med andre ord, penger kommer ikke til å gå ut av min lomme, og de trenger ikke å betale momsavgiften på den. Holder på med grafisk design/digital markedsføring/ hjemmesideutvikling og til tider videoredigering for selskapet. så en slik PC er midt i blinken for meg mtp. jobben jeg skal drive med videre. 1070 / 512 GB utgaven kommer nok til å klare seg fint på alle fronter de neste 2-3 årene. 

 

 

Lenke til kommentar

Høres ut som en deal du har all grunn til å være svært godt fornøyd med.

 

1070 / 512 GB utgaven kommer nok til å klare seg fint på alle fronter de neste 2-3 årene.

Det tror jeg nok ja!

 

Var jeg deg hadde jeg investert i en ålreit skjerm + mekanisk tastatur til hjemmebruk, i tillegg til mus som du selvsagt må ha uansett hvor du bruker den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...