Gå til innhold

[Løst] Ta opp igjen foto som hobby - hjelp/tips til valg av canon dslr


Anbefalte innlegg

Hei! 

For 5-6 år siden mistet jeg helt interessen for å ta bilder. Før det var fotografering en hobby jeg trivdes godt med. Nå i nyere tid ønsker jeg å begynne å ta bilder igjen, men innser at jeg ikke har oversikt over markedet og modeller. 

Jeg har tidligere brukt Canon 1000D og 550D med EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, 70-200 F/4 USM og kitobjektivet 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Et par år senere kjøpte jeg Fujifilm X10 og X100. Jeg har alle husene, men glassene ble solgt for å kjøpe inn sistnevnte kameraer.
Problemet nå er at mobiltelefonen tar like gode bilder som nevnte kameraer, men gir meg ikke full kontroll slik tradisjonelle kameraer gjør. Ønsker derfor kjøpe et skikkelig dlsr.

 

Jeg har ikke oversikt over hva slags modeller som har blitt lansert de siste 5 årene, eller hva som er fornuftig å kjøpe på bruktmarkedet. Håper noen kan komme med tips eller anbefalinger. 

Jeg er ute etter hus og objektiv til maks 10.000kr og er innstilt på å handle på bruktmarkedet. I utgangspunktet Canon da jeg kjenner merket, modeller og menyer. Tar bilder av det meste med unntak av portrett og macro. Glad i landskap og gatefotografering. 

Husker at Canon 7D og 5D mk II ble mye anbefalt da jeg var aktiv på forumet. Dette er jo kameraer som er snart ti år gamle. Er disse fortsatt å anbefale? Noe nyere man kan få til en grei pris? Av glass tenkte jeg i utgangspunktet brukt 15-85mm eller 24-105mm f4 L. Versjon 1 ser jeg man kan få ganske billig? 

På forhånd takk! 

 

Endret av Krølle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du. 7D og 5D er fortsatt helt fine kameraer, og om du har et budsjett på 10k er både 7D+15-85mm og 5Dmk2+24-104mm fullt mulig å oppdrive innenfor det. 7k og 9k hhv er ikke helt uvanlige priser.

 

Om du ikke er helt satt på objektiver, så er det en del som kvitter seg med alt de har av kamerautstyr for en rund pris som 10.000kr. Pakker som inneholder kamerahus, flere objektiver, blits, bag og stativ. Har du litt is i magen, kan du gjøre svært gode kjøp.

 

Om du fortsatt har både 1000D, 550D, X100 og X10, ville jeg heller tatt dem frem og brukt dem mens du venter på en god deal. X100 har fysiske kontroller for alt (ISO på knapp/autoISO), og leverer fortsatt fine bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som har skjedd mest de siste årene er deling av bilder med wifi,NFC, bluetooth, etc. Hastighet bildekvalitet, etc. er minimalt forbedret. man kan kankje påstå at det er store forbedringer på iso-egenskapene/støy og dynamisk rekkevidde men det er de dyreste kameraene som skiller seg ut her.

 

Jeg har "nedgradert" til Canon 100D fra 7D bruker fortsatt 15-85, sålenge action,fugl, etc. ikke er viktig er det et kjempegod kamera, nå er det kommet en 200D som er greit priset.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å gi en god anbefaling, men har en 7D,  den er etter hvert blitt mindre og mindre brukt, da jeg fikk tak i en snerten liten 100D, så nå er det oftest den eller en EOS-M3 som brukes når det gjelder Canon.. 

Etter hvert så blir det nok, i alle fall når det gjelder Canon,  kun speilløse Canon`er på meg vil eg tru..  :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei du. 7D og 5D er fortsatt helt fine kameraer, og om du har et budsjett på 10k er både 7D+15-85mm og 5Dmk2+24-104mm fullt mulig å oppdrive innenfor det. 7k og 9k hhv er ikke helt uvanlige priser.

 

Om du ikke er helt satt på objektiver, så er det en del som kvitter seg med alt de har av kamerautstyr for en rund pris som 10.000kr. Pakker som inneholder kamerahus, flere objektiver, blits, bag og stativ. Har du litt is i magen, kan du gjøre svært gode kjøp.

 

Om du fortsatt har både 1000D, 550D, X100 og X10, ville jeg heller tatt dem frem og brukt dem mens du venter på en god deal. X100 har fysiske kontroller for alt (ISO på knapp/autoISO), og leverer fortsatt fine bilder.

 

Takk for svar! Ser det er mange pakker ute på bruktmarkedet, men prøver å unngå disse da jeg fortsatt har det meste av tilbehør liggende. Går mye i fjellet og ønsker derfor å forholde meg til ett objektiv når jeg er på tur for å spare plass og vekt. Bruker fortsatt X100, men er mer tidkrevende med fast brennvidde når jeg tar landskapsbilder.  Godt å høre at både 7D og 5dmk2 er "innafor". Nevnte modeller med 30-50.000 eksponeringen bør jo ha noen år igjen? Er kanskje heller elektronikken som ryker først?

 

 

Det som har skjedd mest de siste årene er deling av bilder med wifi,NFC, bluetooth, etc. Hastighet bildekvalitet, etc. er minimalt forbedret. man kan kankje påstå at det er store forbedringer på iso-egenskapene/støy og dynamisk rekkevidde men det er de dyreste kameraene som skiller seg ut her.

 

Jeg har "nedgradert" til Canon 100D fra 7D bruker fortsatt 15-85, sålenge action,fugl, etc. ikke er viktig er det et kjempegod kamera, nå er det kommet en 200D som er greit priset.

 

Takk for godt tips om både 100 og 200D. Skal se nærmere på disse! 

 

Vanskelig å gi en god anbefaling, men har en 7D,  den er etter hvert blitt mindre og mindre brukt, da jeg fikk tak i en snerten liten 100D, så nå er det oftest den eller en EOS-M3 som brukes når det gjelder Canon.. 

Etter hvert så blir det nok, i alle fall når det gjelder Canon,  kun speilløse Canon`er på meg vil eg tru..  :hmm:

 

Kunne godt tenke meg et speilløst system i fremtiden, men budsjettet er noe stramt for tiden (student). Takk for godt tips! Flere som har nevnt 100D, og det ser ut som en god oppgradering fra 1000D og 550D som jeg kjenner fra før, samtidig som prisen ikke er ille. Kan du si litt hvordan du opplever 100D? Sammenlignet med 7D, føler du at 100D begrenser deg på noen måte?

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Begrensingene er skuddtakt og autofokus, men jeg bruker stort sett senterfokuspunkt og det fungerer som det skal, det jeg liker best "gjelder alle Canon med touchskjerm" er hvor anvendelig den er både innen fotografering/livewiew og spesielt i video-mode.

 

Faktisk så er foreksempel den relativ nye 55-250 is stm. et godt objektiv hvis man ønsker noe mer zoom som ikke koster skjorta, fin som komplimentering til 15-85 hvis man ikke vil ha for mye vekt med seg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Største ulempen med 100D er at den er liten...

Største fordelen med 100D er at den er liten...

 

Kjøp ei pancake linse og da har man en kjempekombo.

 

Erfarer vel d.s. som Nautica beskriver.

 

Begrensingene er skuddtakt og autofokus, men jeg bruker stort sett senterfokuspunkt og det fungerer som det skal, det jeg liker best "gjelder alle Canon med touchskjerm" er hvor anvendelig den er både innen fotografering/livewiew og spesielt i video-mode.

 

Faktisk så er foreksempel den relativ nye 55-250 is stm. et godt objektiv hvis man ønsker noe mer zoom som ikke koster skjorta, fin som komplimentering til 15-85 hvis man ikke vil ha for mye vekt med seg.

 

Takk for gode svar! Gikk faktisk til innkjøp av kamera i dag! Dette gikk fort! Kom over 200D på tilbud hos elkjøp og slo til. Følte mellomlegget mellom 200D og brukt/ny 100D kunne forsvares mtp alder/garanti, vridbar skjerm, batterikapasitet, dual pixel autofokus og ikke minst bildebrikken, som overraskende nok er samme som man finner i 77D og 800D. 

 

Fått lekt meg litt med det i kveld, og er imponert over hva de har fått plass til! Lett var det også, noe som er godt nytt når man skal ha med kamera på tur. Fikk faktisk plass til kamera påmontert 50mm F1.8 i jakkelomma på fritidsjakka. Veldig kjekt!

 

Klarte til slutt å oppdrive et nytt 55-250mm som er bestilt. Ser ut som modellen er på vei ut av produksjon. Blir et greit alternativ inntil jeg får råd til bedre glass eller kommer over et godt kjøp på bruktmarkedet. Takk for gode råd! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå hva synes du etter og ha fått testet 200D litt ?

 

Etter et par dagers bruk må jeg si meg veldig fornøyd! Hver gang jeg plukker opp kameraet lar jeg meg imponere over hvor mye de har fått plass til i et så lite, og lett kamera. Tross kameraets beskjedne størrelse er det det behagelig å bruke over lengre tid. Overraskende godt grep. 

 

Autofokus er helt kurant. Det gjør det den skal, men ikke så mye mer. Kjapp nok for mitt bruk. Testet litt video, og der imponerte den med veldig rask og presis fokus. Bildekvaliteten oppfatter jeg som god. Fine farger og detaljer, selv under noe krevende forhold. Bildene er helt klart brukbare ved ISO 6400 og selv 12800. Skulle gjerne hatt muligheten til å velge i intervaller, men skjønner at det er mye å forvente av et budsjettkamera. Mange ulike valgmuligheter for filter, effekter og modus jeg aldri kommer til å bruke, men greit nok. Fin timelapse funksjon som funket bra.

 

Stor og klar LCD skjerm! Praktisk med vridbar skjerm, og opplever at jeg faktisk bruker touchskjermen mer enn forventet! Tilkobling med mobil fungerte smertefritt. Mobilen er alltid med, så kjekt å ha en trådløs fjernkontroll tilgjengelig til enhver tid. Helt grei plassering av knapper. Hadde kanskje forventet mer enn 1080p når mobiltelefoner filmer i 4K. Endte opp med Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM som virker å være en fin kombinasjon. 

 

Nok av veiledning, tips og triks i menyene, men dette kan man heldigvis slå av. Fremstår for meg som et kompakt kamera med alt man trenger. Et flott kamera til en nybegynner, og nok å boltre seg i for mer erfarne brukere. Frykter ikke at jeg vokser fra kameraet med det første. Gleder meg til å ta med kameraet på tur :)

Endret av Krølle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...