Gå til innhold

Kystjeger eller fallskjermjeger?


Anbefalte innlegg

Heisann venner! 

Jeg skal inn i førstegangstjenesten om et år. Det viktigste for meg er at jeg får en utfordrende førstegangstjeneste. Jeg vurderer kystjeger eller fallskjermjeger. Det å være fallskjermjeger er svært ettertraktet, og det er kun et fåtall som klarer å gjennomføre. Jeg har hørt at opptaket til fallskjermjegertroppen er ganske likt som kystjegeropptaket. Det er generelt mye mer snakk om fallskjermjegere blant ungdom, og jeg føler selv at kystjegerkommandoen er en mer ukjent avdeling. I følge statistikken er det også flere søkere til opptaket til fallskjermjegertroppen enn det er til KJK. 

Er det lurere å prøve seg på å bli kystjeger enn fallskjermjeger? Fallskjermjegertroppen går under FSK, det gjør ikke KJK. Derfor er det nok også lettere å prøve seg som kystjeger. Jeg tenker at det heller kan være lurt å prøve seg i et opptak med mindre folk i, enn med et opptak med mange deltakere. Som kystjeger har man også faktisk muligheten til å fortsette å jobbe i en operativ avdeling. Dette virker veldig spennende! 

KJK og fallskjermjegertroppen virker like interessant for meg. Det er en av de to avdelingene jeg vil gå for, men hvilken betyr egentlig ikke så mye. Jeg tenker mer på hva som faktisk er mulig. Hvis det å bli kystjeger er mye enklere enn det å bli fallskjermjeger, kommer jeg selvfølgelig til å velge kystjeger. 

Er det noen med erfaring eller tanker som kan svare på dette? Vet at det også er mange som anbefaler grensejeger. Det er absolutt en mulighet, men KJK/fallskjermjeger høres egentlig mest interessant ut for min del. Noen som eventuelt vet om andre utfordrende tjenestemuligheter man kan gjennomføre førstegangstjenesten sin i? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptakene til Fallskjermjeger og KJK er nok i grunn ganske så like, og jeg vil tro at KJK sitt opptak ikke er noe særlig enklere enn Fallskjermjeger. Flere søkere på fallskjermjeger betyr ikke nødvendigvis at det er vanskeligere å bli det, det betyr heller gjerne at det er flere som søker det som ikke vet hva de går til. Du kommer til å bli sliten og jæklig uansett hvilket opptak du drar på, så enkelt blir det ikke uansett. En real utfordring får du uansett hvilket opptak du velger, så det er mer hva du er mest motivert til.

 

Tjenestene er også i ganske stor grad like, og det du kan være sikker på ved de begge er at du kommer til å gå langt og bære tungt. Som du selv sier er KJK en avdeling hvor du etter endt førstegangstjeneste kan få tilbud om videre utdanning og jobb ved KJK, mens du i FSK må søke deg videre til Spesialjeger og fullføre opptak og utdanningsår for dette. Fallskjermjegeråret er nok i stor grad rettet mot å trene og rekruttere folk videre som Spesialjeger, så etter et år som fallskjermjeger burde du være godt rustet.

 

En annen tjeneste som ikke fullt så mange vet om, men som også vil gi deg en real utfordring og mye mestring, med mulighet for videre karriere er Artillerijeger. Her må du også igjennom et eget opptak på ca samme lengde som overnevnte, og veldig mye enklere er det nok heller ikke, men det har igjen enda færre søkere enn FSK og KJK. Mye av tjenesten kan sammenlignes, og du vil gjøre og lære mye av det samme som i FSK og KJK. Se https://forsvaret.no/artillerijeger

Bla deg litt ned på siden for å få det meste du trenger av info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...