Gå til innhold

MAC vs PC


Mnett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare for å oppdatere, til alle applikasjoner så hakke ikke MAC'en slik som PC'n selv om PC'n har mest power! :) Jeg sier jo at fattern har en G4 iMac da! Den rocker min 2.8 mhz 800FSB pc og er mye bedre til alt og myyyyyyyyye kulere!!! :cool:

skulle bare mangle da. du hat jo bare en 2,8 mhz prossessor. det meste rocker den da! Er ikke helt inn i mac verden, men G4 er vel noe av det nyeste, og hadde den ikke slått en 2,8 mhz maskin, så har mac gjort noe feil. :lol:

Lenke til kommentar
Bare for å oppdatere, til alle applikasjoner så hakke ikke MAC'en slik som PC'n selv om PC'n har mest power! :) Jeg sier jo at fattern har en G4 iMac da! Den rocker min 2.8 mhz 800FSB pc og er mye bedre til alt og myyyyyyyyye kulere!!! :cool:

skulle bare mangle da. du hat jo bare en 2,8 mhz prossessor. det meste rocker den da! Er ikke helt inn i mac verden, men G4 er vel noe av det nyeste, og hadde den ikke slått en 2,8 mhz maskin, så har mac gjort noe feil. :lol:

2,8 mHz med 800FSB? er ikke det litt overkill med den frontsidebussen?

Lenke til kommentar
Bare for å oppdatere, til alle applikasjoner så hakke ikke MAC'en slik som PC'n selv om PC'n har mest power! :) Jeg sier jo at fattern har en G4 iMac da! Den rocker min 2.8 mhz 800FSB pc og er mye bedre til alt og myyyyyyyyye kulere!!! :cool:

skulle bare mangle da. du hat jo bare en 2,8 mhz prossessor. det meste rocker den da! Er ikke helt inn i mac verden, men G4 er vel noe av det nyeste, og hadde den ikke slått en 2,8 mhz maskin, så har mac gjort noe feil. :lol:

G5 er det nyeste, Dual G5 2GHz fra IBM. Kommer vel Dual 2.4 litt utpå nyåret. iMac fås dog kun med G4 ettersom det er en hjemmemaskin for den vanlige duden.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er ikke helt inn i mac verden, men G4 er vel noe av det nyeste, og hadde den ikke slått en 2,8 mhz maskin, så har mac gjort noe feil. :lol:

Er P4 2.8 dårlig kanskje? Snakker vi bærbart eller stasjonært? G4 er gammelt, G5 er det nyeste, men likevel ikke det kjappeste som Apple lanserte visse maskiner som.

Lenke til kommentar

Mener bestemt at Adobe gikk ut for noen mnd (halv år) og sa at nå fungerer adobe pakken bedre på pc enn på mac?

Var vel snakk om hastigheter. Nå har G5 kommet i stansjonäre og ytelsen er så og si den samme på begge platformer. Ytelse i bärbare leder dog PC verdenen ganske bra enda.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Mac m/OSX hittil, er:

 

Et pent GUI (her kan andre lære endel), treg respons - spes. ved multitasking, gode medfølgende programmer, høye kostnader ved kjøp av hardware gjennom Apple (man kan egentlig bruke PC ATA-disker og RAM til G4/5, men Apple er ikke spes. interesserte i at man gjør det av åpenlyse grunner ($))

 

Når det gjelder pris/ytelse så kommer vel det litt an på hvilken PC-produsent/modell man velger, men generelt er PC-laptop markedet mer konkurranse-utsatt og vil i de fleste tilfeller gi best pris/ytelse.

 

Det at MAC skal være så mye bedre innen grafisk/DTP, er vel mer en myte enn basert på fakta. Sier meg enig det som tidligere ble sagt at grafisk bransje stort sett holder seg til den platformen de er vant til og behersker best.

Det er sjelden at de som jobber innen denne bransjen har spes. teknisk innsikt utover sitt fagområde (derfor Mac) :p

Lenke til kommentar

Tilbake til spørsmålet!

 

Jeg regner med at det er en vanlig P4 i en bærbar datamaskin. Og at det det kjører på W2k pro, og at mac`en kjører på pantar (10,3)

Da blir det sirka

1G4hz = ca 1,45 P4hz

 

Det vil si at 2Ghz P4 skulle tilsvare ca 1380G4 hz

 

G3 klokker litt bedre enn G4 slik som P3 klokket bedre enn P4.

Minne har mye større betydning i en mac enn en Win. Du får en større gevinst når du setter inn mer minne i en mac enn en win. Vil anbefalle 1Gb ram i en mac. (self. går det ann med mindre helt ned til 34mb har jeg prøvd med pantar og det gikk ganske bra) og 512 Mb til en win.

 

Men det finnes mange andre viktige aspekter som er viktige når du velger en mac eller en pc.

Lenke til kommentar

Ser man i 2 sekunder på forholdet pris/ytelse faller alle macer laaangt bak, men folk har en tendens til å falle for tyggegummi-OS og runde kanter i hvit plast.

haha, apropos "tyggegummi-os med runde kanter" - windows xp :p

saken er at i windows kan man jo slå av all tyggegummien, animasjonene og fjaset, slik at ting går kjapt og effektivt.

"Jeg driter i hvordan bilen ser ut, bare den starter"

Lenke til kommentar
haha, apropos "tyggegummi-os med runde kanter" - windows xp :p

hihi :)

for de som mener osx er overdrevet med animasjoner og eyecandy (samt kun for nybegynnere), så er det jo bare å starte terminalen og så er det nesten som å sitte på en freebsd maskin (kanskje ikke så rart ettersom det er det osx er basert på). denne muligheten gjorde ihvertfall at jeg valgte osx.

 

ser forresten ikke argumentet til alle som sier at winxp er så mye bedre enn 2k, og man kan jo slå av alle "tyggegummi-effektene". win2000 er jo mer stabilt og man slipper å slå av tyggegummi effektene, har ikke sett større problem os enn xp siden me, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
ser forresten ikke argumentet til alle som sier at winxp er så mye bedre enn 2k, og man kan jo slå av alle "tyggegummi-effektene". win2000 er jo mer stabilt og man slipper å slå av tyggegummi effektene, har ikke sett større problem os enn xp siden me, men det er en helt annen diskusjon.

Min erfaring er at XP er mer stabilt enn 2k. At Xp er raskere er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
ser forresten ikke argumentet til alle som sier at winxp er så mye bedre enn 2k, og man kan jo slå av alle "tyggegummi-effektene". win2000 er jo mer stabilt og man slipper å slå av tyggegummi effektene, har ikke sett større problem os enn xp siden me, men det er en helt annen diskusjon.

Min erfaring er at XP er mer stabilt enn 2k. At Xp er raskere er det ingen tvil om.

Eneste fordelen jeg kan se med xp er at det booter raskere (det sies at det er raskere på spill, men sånt har man konsoller til). xp er et ****** å bruke når man jobber med nettverks drift.

 

snart blir det ny powerbook på meg :dribble:

Lenke til kommentar
ser forresten ikke argumentet til alle som sier at winxp er så mye bedre enn 2k, og man kan jo slå av alle "tyggegummi-effektene". win2000 er jo mer stabilt og man slipper å slå av tyggegummi effektene, har ikke sett større problem os enn xp siden me, men det er en helt annen diskusjon.

Min erfaring er at XP er mer stabilt enn 2k. At Xp er raskere er det ingen tvil om.

Eneste fordelen jeg kan se med xp er at det booter raskere (det sies at det er raskere på spill, men sånt har man konsoller til). xp er et ****** å bruke når man jobber med nettverks drift.

 

snart blir det ny powerbook på meg :dribble:

Min powerbook bruker ca. 30-40 sekunder fra jeg trykker på "på" knappen til den er ferdig jobbet og klar til bruk med panther.

Har aldri sett en xp maskin boote så raskt.

Lenke til kommentar
Min erfaring med Mac m/OSX hittil, er:

 

Et pent GUI (her kan andre lære endel), treg respons - spes. ved multitasking, gode medfølgende programmer, høye kostnader ved kjøp av hardware gjennom Apple (man kan egentlig bruke PC ATA-disker og RAM til G4/5, men Apple er ikke spes. interesserte i at man gjør det av åpenlyse grunner ($))

 

Når det gjelder pris/ytelse så kommer vel det litt an på hvilken PC-produsent/modell man velger, men generelt er PC-laptop markedet mer konkurranse-utsatt og vil i de fleste tilfeller gi best pris/ytelse.

 

Det at MAC skal være så mye bedre innen grafisk/DTP, er vel mer en myte enn basert på fakta. Sier meg enig det som tidligere ble sagt at grafisk bransje stort sett holder seg til den platformen de er vant til og behersker best.

Det er sjelden at de som jobber innen denne bransjen har spes. teknisk innsikt utover sitt fagområde (derfor Mac) :p

Det må vel være noe i det at Mac er bedre til grafisk/DTP, siden Microsoft bruker Mac i sitt eget trykkeri :p

 

http://itavisen.no/art/1302186.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...