Gå til innhold

300D: "Produktfotografering"


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i den senere tid blitt den lykkelige eier av et Canon 300D, noe som er helt topp. Men en ting jeg ikke har helt fått dreisen på enda er følgende.

 

Har en liten jobb på si hos en profileringsfirma. Noe av det jeg gjør her er å ta bilde av produkter. Da er poenget gjerne å ha "hvit bakgrunn, altså kun produktet i bildet. (se eks)

radio.jpeg

 

Vet dette bilde ikke er bra..

 

Poenget er at på mitt gamle kamera, var det bare å "resette" hvitbalansen, og justere eksponeringen og lukketiden noe opp så fikk jeg et nogenlunde bra resultat med en gang. Men jeg får ikke dette til på mitt 300D.

 

Skjønner ikke så mye av denne hvit-balansen. :blush:

Er min erfaring at bildet på lcd-skjermen på kamera etter at bildet er tatt, er meget langt ifra bildet jeg får på pc'en. Når bildet sett "hvitt" og fint ut på kamera (lcden), er det fortsatt gult og fælt på maskina etterpå. Har prøvd meg litt frem med de "ferdige" HB settingsene men de fungerer ikke så bra..

 

Noen som kan forklare meg i enkle steg, uten å fordømme min mangel på kunnskap (eller manualen), hvordan jeg kan gå frem for å få slike produktbilder, så hadde jeg satt veldig pris på det. :thumbup:

 

Og god jul forresten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar bildene i RAW formatet, kan du i den medfølgende programvaren velge hvitbalansen etterpå ved å klikke på det som er hvitt (i dette tilfellet bakgrunnen) da blir det meget fint hos meg, jeg tar gjerne portretter mot hvit bakgrunn, og med tungsten belysning og gull reflektorer blir bakgrunnen gul/gylden. Etter å ha endret hvitbalansen på PC blir resultatet meget bra i mine øyne

Lenke til kommentar

Støtter Elph her. RAW-formatet er tingen. Da kan du enkelt endre hvitbalansen i etterkant. Dette kan, i tillegg til medfølgende programvare, gjøres i Photoshop med en Canon RAW-plugin (den følger med som standard i Photoshop CS, men tror ikke den gjør det i tidligere versjoner...).

 

Dessuten er det ikke verre enn å velge "custom" hvitbalanse (i stedet for en av de ferdigdefinerte), der du bruker den hvite bakgrunnen (eller et hvitt ark) som referanse, og dermed får denne definert som "hvit", for å si det sånn. Oppskriften på dette finner du i manualen til kameraet!

 

Lykke til, og god jul til deg også!

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...