Gå til innhold

Sesjon del 2- juni 2018


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg ble kalt inn til sesjon del 2, men er veldig usikker på en god del ting.

 

Først og fremst så er jeg ikke akkurat topptrent, og har nok en ganske høy BMI i forhold til høyden min. I tillegg har jeg pollenallergi, og er nærsynt. Med andre ord er jeg nok ikke akkurat den fremste kandidaten.

 

På en annen side så føler jeg meg igrunn ganske motivert. Jeg tenker som så at et år i forsvaret kan ha mange positive sider. Det sies at gutter blir til menn - noe jeg tror på, og man blir mye mer selvstendig, lærer mer om seg selv og jeg føler jeg har behov for å komme meg ut av komfortsonen min, en komfortsone som er veldig begrenset for øyeblikket.

 

Jeg har god oversikt over hvordan selve sesjonen utarter seg, men kunnskapen er begrenset når det kommer til samtalen. Hvordan selge seg inn? Hva har jeg lyst til? Har sett litt på Jørstadmoen og cyberforsvaret, dersom det taes inn folk til førstegangstjeneste der så er det førstevalget. Men er usikker på hva annet jeg kan velge, der man ikke må være i feltet med gevær og masse skyting, men at man kan gjøre litt annet. Vil helst ikke reise helt oppi nord, men kan generelt sett være på Østlandet, Vestlandet og Sørlandet, samt Oppland/Hedmark området. 

 

Vet ikke om dette ble så tydelig, men er veldig usikker på hvordan jeg skal selge meg inn og hvilke steder jeg ønsker å tjenestegjøre. Får sette meg ned å gjøre mer research, men setter pris på all hjelp og input!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er kanskje ikke den fremste kandidaten nei. Men om du er egnet til tjeneste i Forsvaret så finner du lett utav det ved å gå på sesjon del 2.

 

Er du motivert og består de fysiske minstekravene samt helsekravene så skal ikke det være noe stress for deg å komme inn. Du kan finne de fysiske kravene samt helsekrav ved å trykke Her.

 

Se til at du klarer disse med god margin så får du mest sannsynligvis tjenestegjøre etter ditt ønske om dette blir aktuelt. Handler ikke om å "selge" seg inn, vis at du er motivert og klar de fysiske minstekravene så skal det gå kjempefint.

 

Også veldig viktig at du ikke setter noe "krav" på hva du vil se i din førstegangstjeneste for iblant så får du det du får når du får det. Er ikke sy mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Er du motivert og består de fysiske minstekravene samt helsekravene så skal ikke det være noe stress for deg å komme inn. Du kan finne de fysiske kravene samt helsekrav ved å trykke Her.

 

Se til at du klarer disse med god margin så får du mest sannsynligvis tjenestegjøre etter ditt ønske om dette blir aktuelt. Handler ikke om å "selge" seg inn, vis at du er motivert og klar de fysiske minstekravene så skal det gå kjempefint.

 

Er det ikke tvert imot ganske vanskelig å komme inn til førstegangstjeneste nå?

 

Det er ca. 60 000 19-åringer.

 

Av disse blir ca. 17 000 (28%) kalt inn til sesjon del 2.  

Alle disse har oppgitt at de er motiverte.  De ikke-motiverte får som hovedregel ikke innkalling til del 2.  

 

Av de 17 000 som møter på sesjon del 2, kommer under halvparten inn til førstegangstjeneste.  Bare 8 000.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...