Gå til innhold

Avfotografering av foto og ring-LED-lys?


Anbefalte innlegg

Jeg har avfotografert en mengde gamle fotoalbum, enkeltbilder og lysbilder/negativer. Da bruker jeg et Metz videolys med justerbart LED-lys enten som belysning eller som "lysboks" for film/negativer. Funker veldig greit.

 

Lurer nå på om jeg skulle utvide til å også benytte en ring med LED-lys rund objektivet. Som f.eks. denne: https://www.ebay.com/itm/48-LEDs-Macro-Ring-LED-Light-For-Canon-Nikon-Pentax-Olympus-Panasonic-Camera/262226629069?hash=item3d0decd1cd:g:9XEAAMXQwwlR~L1t

 

Noen som har erfaring med slike (eller ringblits?)? 

Ser innimellom foto av personer som har "lysring" i øynene/pupillene, som åpenbart må være fra slike lys? Ser ikke helt bra ut...

 

Men vil det funke på vanlige glansede foto, evnt på de med vaffeloverflate?

Og vil belysningen bli jevn?

 

Jeg regner med at bilder montert i glassrammer vil funke dårlig..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Refleksjoner blir et større problem når lyskilden er så nærme objektivet/sensoren, et par hvite diffusere på siden ville nok gjort jobben bedre.

Det er i grunnen det jeg tenker også, men det hadde vært nyttig å treffe på noen som hadde hands-on erfaring med disse ringlysene. Det ville gjort det hele mer portabelt og kjapt å sette opp. Pt pleier jeg å bruke en kraftig diffuser på stativ + en hvit plate/reflektor på andre siden. Det fungerer jo greit, og jeg kan også holde lyset med venstre hånd og holde kamera og knipse med høyre hånd, i nødsfall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...