Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksoppsett...


Anbefalte innlegg

Hei..

Som sagt driver jeg og planlegger nettverk i boligen.. Har derfor tegnet en skisse som dere finner her. (81 kB)

 

 

Kunne derfor tenke meg noen kommentarer, og håper på at noen med litt erfaring kan gi meg dette..

Om dere har noen ting som kan gjøre dette nettverket bedre etc, så ta gjerne og legg inn en post.

 

Om det er noe som er uklart, eller noe annet relatert info som jeg har glemt, ta kontakt så skal jeg forklare bedre.

 

 

 

mvh Kristoffer Hansen :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at Win98 skal ha internettaksess må W2k3 Server være på. Den router jo. Skjønner problemet med etasjer, men tror jeg hadde betalt meg ut av problemet og kjøpt et trådløst PCI-kort til den 98-boksen og holdt meg met et nett og en DHCP-server. Men - dersom du vil ha to nett og server på 24x7x365, så kan du vel ha det som du har tegnet det. Er det bare en node på 192.168.0-nettet, kan du like gjerne sette fast IP på den. Du må jo uansett binde på MAC-adresser i DHCP-servern for å unngå at noen av 10.0.0-nett nodene havner på 192.168-0-nettet

Lenke til kommentar

vet ikke om jeg forstod deg rett men hvis jeg gjorte det og du mener du vil sett opp en WLAN i bygget også, ville det ikke være noe problem å la APen være DHCP-server hvis ikke da windows 98 boxene er avhengig av å ha en DHCP på win 2003 sever..

 

(redigert)

 

har lest igjennom en gang til og skjønner hva du mener nå .

det vil nok absolutt være det letteste å bare kjære et tråløst pci kort ja ..!

Endret av Angelboy
Lenke til kommentar

1. AP'et skal ikke være DHCP server, det SKAL netopia routern være..

2. Windows servern står på 24/7, og den skal derfor fungere som en gateway for 98 maskina.. Men det jeg gjerne skulle hatt fiksa var sånn at 98 maskina fikk ip fra DHCP servern til Netopia, og ikke DHCP servern til 2003 servern.. :)

 

Tingen er at det funker som det er nå, men det er ikke helt "perfekt" :)

Vil gjerne ha 192.168.0.2 inn på 10.0.0-nettet uten og kjøpe det kortet, og da lurer jeg på om Network Bridge er tingen ?

 

EVT vil det funke og sette det andre kortet på win2003servern til 10.0.0.6 og sette ipen på win98 maskina til 10.0.0.7 ? vil da 10.0.0.7 få kontakt med resten av maskinene?

Endret av DoffeY
Lenke til kommentar

Sorry for sent svar:

 

DHCP-serveren i Netopia-routeren er neppe så avansert at du kan dele ut adresser fra flere scope, dvs - du kan ikke sette den opp til å dele ut 10.x.x.x-adresser til noen klienter og 192.168.x.x-adresser til andre.

 

Skal du bridge, så må må hostene være på samme nett, så der vil du få problemer.

 

Løsningen kunne ha vært å bruke DHCP Relay Agent i RRAS for å videresende alle DHCPDISCOVER-pakker bak W2k3-routeren til DHCP-serveren i routeren på 10-nettet. Men det vil ikke gå. Men da måtte du ha hatt et helt annet oppsett.

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er "perfekt". Du har jo en router der, og den skal stå på hele tiden --- så hvorfor ikke bare sette den til å route mellom 192.168.0.0 og 10.0.0.0. Du kan sette opp RIP-listener service på XP-klientene, sette opp RIP på W2K3-server og la den ta seg av rute-oppdateringa.

 

Eller sett opp statisk ruting på RRAS og bruk denne kommandoen på klientene på 10-nettet:

 

route -p ADD 192.168.0.0 MASK 255.255.255.0 10.0.0.3

 

Win98-klienten er vel allerede satt opp med 192.168.0.1 som Deafualt Gateway.

 

Da legger du inn statisk ruter og alle trafikk fra 10.0.0.0-nettet som skal til 192.168.0-nettet, vil rutes dit av W2K3.

 

Glemte dette med 10.0.0.7 osv.

Du vil få problemer med å ha ha to IP'er på samme nett. Det er ikke en løsning.

Endret av zeitgeist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...