Gå til innhold

Enova: - Vi er i dialog med en håndfull aktører om små og store flytende havvind på norsk sokkel [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De har i vår fått ti millioner i støtte fra Enova til et forprosjekt for en flytende havvindpark på 100-120 megawatt."

 

Det er noe naivt over satsingen på fornybar energi, og kanskje tror politikerne våre at en kan ta lederrollen ved å satse noen 100 mil.

På meg virker det som regjeringen har en agenda media skal formidle og en annen som diskuteres i finansdepartementet.

ENOVA innvilger 10 mil. til et forprosjekt for havvind, mens en annen artikkel i TU forteller oss at det skal brukes 33,3 milliard til oljeleting i 2019.

Statlig støtte på 25 millid/år til oljeleting og noen 100 millioner til det mange håper skal erstatte oljevirksomheten om noen 10-år.

Med andre ord 0,5% til fornybar energi i forhold til oljevirksomhet.

Jeg tror Norge har store muligheter for eksportindustri ved å satse på "Havrommet", men da må vi tro på det vi selv gjør.

Til denne tid har det blitt brukt en del penger fra små selskaper til bølgeenergi, men felles for alle er at de får ikke lønnsomhet.

Etter min mening er grunnen at bølgeenergi krever store konstruksjoner, og små selskaper har ikke nok kapital.

En plattform som kombinerer vind- og bølger for energi med fiskeoppdrett koster rundt 2 milliarder.

Det blir ikke fart i utbyggingene på havet før noe satser penger i denne størrelsesorden.

Skal prisen på strømmen konkurrere med vind på land, må anleggene være store og inntektene må komme fra flere kilder.

Dagens regjering vil neppe ta noen lederrolle på dette området, og jeg har mer tro på at EU satser de pengene som skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...