Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

våkner hver natt/dårlig søvn


Anbefalte innlegg

Hei! De siste 3-4 ukene har jeg våknet hver ca. hver bidige natt. Som regel mellom 3-5. Tror dette fører til at jeg sover dårligere. Sliter også med å sovne (legger meg mellom 21.30-22.00 hver dag så tror ikke det er rutinene som er problemet). Skal til legen om noen dager ifbm. en luftveisinfeksjon (som jo også er litt av grunnen til at jeg sliter med å sovne), burde jeg nevne det da?



Anonymous poster hash: 7e674...c10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes selvsagt du skal nevne det, om du bare sier at du sliter med å sove så får du bare en veldig generell tilbakemelding på hva som kan hjelpe for deg, men når du forklarer situasjonen ordentlig vil du jo få en mer tilpasset besvarelse.

 

Et parr tips: Jeg har slitt med søvn hele livet selv, sover kun hele netter når jeg er helt fullstendig utmattet. Før var det enda værre, var heldig og jeg fikk 5 timer på øyet, men to ting som hjalp meg mye var å kutte ut all skjerm en time før leggetid, og lese bok på senga som jeg ikke legger bort før jeg nesten sovner  :)

Lenke til kommentar

Ja, søvnproblemer/bekymringer er det fint at legen får vite om.  Det kan h*n ta med i helhetsvurderingen.

 

Når det er sagt, er det helt normalt å våkne i løpet av natten.  Problemet oppstår bare hvis du ikke klarer å sovne igjen innen rimelig tid.   Jeg våkner minst en gang hver eneste natt, men opplever allikevel at jeg har god søvnkvalitet.  

 

Et tips er å tenke ca. følgende når du våkner:  "Det gjør ingenting. Snart sovner jeg igjen. Jeg ligger bare her med øynene igjen og slapper av så lenge."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir 5-7 timers søvn, og det er jo ikke så dårlig. Kanskje det hjelper å legge seg litt senere slik at du ikke våkner før nærmere kl 0600.

Det er mange som sover litt på dagtid, og dette kan påvirke søvnen på natten. Det samme kan enkelte type legemidler som går under betegnelsen "lykkepiller" eller de i dette området.

I tillegg står fuglene opp når du våkner og solen titter snart frem - dette kan jo ha en påvirkning av søvnen.

Lenke til kommentar

Det blir 5-7 timers søvn, og det er jo ikke så dårlig. Kanskje det hjelper å legge seg litt senere slik at du ikke våkner før nærmere kl 0600.

 

Det er mange som sover litt på dagtid, og dette kan påvirke søvnen på natten. Det samme kan enkelte type legemidler som går under betegnelsen "lykkepiller" eller de i dette området.

 

I tillegg står fuglene opp når du våkner og solen titter snart frem - dette kan jo ha en påvirkning av søvnen.

Nei, det blir det ikke. Tross for at jeg legger meg mellom 21-22 (og bok ca en time), tar det rundt 1-3t før jeg sovner, hvis jeg gjør det. Og når jeg våkner i 4-5-6 tida så er det for min del i hvert fall vanskelig å sovne.. men må jo opp 6 uansett. Sover ikke på dagen.

 

Men ja, får generelt alt fra 4-7 så er jo ikke sååå dårlig at det er et problem, bare føler meg aldri uthvilt. Men dette kan jo komme av annet også

(Nå hørtes jeg klagete ut.. vet at andre ikke får sove i det hele tatt så sånn sett er jeg jo heldig)

 

Anonymous poster hash: 7e674...c10

Lenke til kommentar

Pustevansker om natten er en kilde til dårlig søvnkvalitet, selv om du faktisk sover hele natten. Kan fort være søvnapne. Har du problemer med å puste når du slapper helt av under søvn, vil kroppen regulere søvnen deretter, luft er umiddlebart viktigere enn søvn.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg hadde det samme som du beskriver for et par år siden. Av en bekjent som er lege ble jeg anbefalt å sove noen dager på sofaen. Først tenkte jeg det var bare tøv og tøys, men jeg ga det et forsøk.

 

Første natten sov jeg ikke så godt, men jeg følte meg mer opplagt morgenen etterpå. Andre natten sov jeg i gjennom hele natten, det var en helt rar følelse. Jeg våknet tidligere enn vanlig, men fikk en sammenhengende natt.

 

Så når jeg opplever at jeg sover dårligere, tar jeg en natt på sofaen også sover jeg som en stein. Hvorfor dette fungerer vet jeg ikke, om det er psykisk eller rett og slett har med lyd/luft/lys er og forblir et mysterium.



Anonymous poster hash: d6fb3...9f8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...