Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2018 10 klasse


Anbefalte innlegg

Gjest hjelpmegplis1

 

 

 

Vi kan lage dele et dokument i google docs?!

Smart ! Blir med om noen lager et google dokument

Jeg lager et dokument! Hvem vil være med?

 

jeg vil, hvordan?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

noen som vet hva «paperboy» og «the post-troubles generation...» har med belonging å gjøre?

 

spør igjen, siden jeg ikke greier å finne det ut^

 

 

 

The Troubles er jo konflikten mellom Nord-Irland og Irland (så vidt jeg har forstått). Den gikk ut på at Iralnd ville være med i The Great Britain, det ville ikke Nord-Irland. De følte at de ikke tilhørte The Great Britain. Videre er det konflikter som omhandler religion i Nord-Irland, der det er protestantisme mot katolisme, men jeg tror at som mange andre kriger handler konflikten om territorium, at de forskjellige partene mener de hører hjemme i landet, mer enn den andre parten. De klarer ikke leve fredfullt sammen. 

 

De som er på hver sin side av konflikten, kan mene at de tilhører protestantismen/katolismen. Samtidig tilhører begge gruppene Nord-Irland, på hver sin side har de tilfelles at de er Irske. Å sette opp veggene fører til splittelse av folket, og hvis en person som kanskje ikke vil ta del i konflikten føler at man ikke er velkommen til den andre siden, eller kanskje ikke hører hjemme noen av stedene, selvom man føler en tilknytning til landet, og hva gjør det men tilhørigheten? 

 

Tony sier at den mest fredfulle plassen i Belfast var der det ikke var noen "peace walls" og der protestanter og katolikker levde side om side, uten konflikter. Det kan være fordi der var en sone hvor alle var akseptert, alle kunne føle seg trygg og hjemme. Med veggene så viste det en splittelse i folket, et skille og la vekt på hva som gjorde menneskene forskjellige istedenfor hva som gjorde de like. "Peace Walls" førte til mer konflikter, til utilhørighet. Han gjør også et poeng at det er "vi" mot "dem" som det ofte er når du har finnet deg en gruppe, noen du kan føle deg trygg hos. De skader den andre siden bare for å gjøre skade, kanskje mange har glemt hvorfor de egentlig kjemper, bare det at de vet at de har et grunnleggende hat mot det som er på den andre siden. Men likevel så trenger det ikke være "vi" og "Dem" for det mennesker lengter etter er et samfunn der alle kan leve fredfullt sammen i tilhørighet og føle seg hjemme og trygge. 

 

Videre så snakker de om post-trouble generation, g hvordan The Troubles kanskje har påvirket deres tolkning på det å tilhøre. Andrew forteller det at han ikke har fått noen mulighet til å delta i noen idretter, gått i kirken, eller deltatt i noen grupper. Han har ikke fått følt på det å tilhøre en gruppe, fordi han har hatt andre ting å fokusere på. Han mener at The Troubles har påvirket livet hans, er historien hans og en del av hans person. Hans foreldre avr katolske, og var ikke med protestanter før han fikk jobb som 16 åring. Det skillet gjør kanskje at han aldri kommer til å føle at han tilhører en gruppe som har medlemmer som er protestantiske, noe som fører til et enda større skille mellom partene. Han har opplevd virkningene av the Troubles, og føler seg kanskje litt utrygg.  

 

Sky derimot merker ikke så mye til det, og mener det er historie og at det er rart å tenke at det noen gang skjedde. Det er uvirkelig. Hun sier at mange mener det er farlig der hun bor, men at når de besøker stedet, elsker de det. Dette sier litt om at hun elsker stedet hun bor også, og at hun kanskje føler hun hører til, er trygg og komfortabel. Hun har fått en helt annen oppfatning av the Troubles enn Andrew, selvom de er like gamle. Dette sier litt om at andre erfaringer og tanker og handlinger gjør at man føler at man hører til forksjellige steder, og at andre har andre oppfatninger enn man selv... elns 

 

 

Nå tar jeg dette fra hode (og hjelp fra heftet) så det som står her er ikke 100% sikkert altså.. Men håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...