Gå til innhold

Prosessoperatør/prosesstekniker


Anbefalte innlegg

Har lest endel om denne utdanningen og tenkt at det høres ut som en ok jobb som er godt betalt ift utdanningen. Er 35 år og utdannet ambulansearbeider men har begynt å se meg om etter alternativer. Ser for meg at en mulighet er å kombinere en prosessoperatør jobb med ekstravakt i ambulansen, da det også etter hva jeg har forstått er mye skiftarbeid.

Hvordan er hverdagen som prosessoperatør? Er det en krevende jobb? Er det mye faglige oppdateringer man må følge med på og kurses i?

Er det mye tung teori man må gjennom på skolen?

Har inntrykk av at det er veldig forskjellige retninger man kan ta, fra legemiddelprodusenter til meierier og olje og gassindustrien. Hvordan er mulighetene å ta en annen retning dersom man f eks har begynt å jobbe hos en legemiddelprodusent? Vil man alikevel ha mulighet til å senere få jobb i oljeindustrien? (Jeg tenker generelt, ikke det konkrete eksempelet jeg ga).

Hvordan vil mulighetene for meg som godt voksen med en helt irrelevant bakgrunn være for å få lærlingplass/jobb ift 16-18-åringer rett ut fra vgs? Vil arbeidsgivere se på det som noe positivt eller negativt?

På forhånd takk til de som måtte ta seg tid til å svare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke prosessoperatør selv men kjenner sånn sett godt til yrket. 

 

Hvordan er hverdagen som prosessoperatør? Dette vil nok være helt avhengig av arbeidsplass. Enkelte vil sitte mye å følge med på skjermer med informasjon fra f.eks et prosessanlegg mens andre vil være ute å gjøre mye manuelt arbeid. Så har man helt garantert tilfeller hvor man har en god miks av begge deler. 

 

Er det en krevende jobb? Som i forrige spørsmål så er det nok helt avhengig av arbeidsplass og hva man anser som krevende. Noen syntes det er krevende å kikke 12 timer på en skjerm en hel dag mens andre syntes en dag med manuelt arbeid er hardt. 

 

Er det mye faglige oppdateringer man må følge med på og kurses i? De jeg kjenner til har en del intern-opplæring da man skal/bør ha veldig god kjennskap til utstyret/anlegget man jobber med. 

 

Er det mye tung teori man må gjennom på skolen? Tidligere kom de gjerne fra linjen Kjemi og Prosess (usikker på om den har endret navn). Men enkelte bedrifter har også ufaglærte som prosessoperatører. 

 

Mulighet for å endre jobb? Ja, det skal være fullt mulig å gå fra f.eks legemiddel til olje. 

 

Læreplass: Har møtt prosessoperatørlærlinger som er eldre enn deg. Hvordan arbeidsgiver stiller seg på generell basis har jeg ikke kjennskap til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...