Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt ohm på subwoofere/forsterker

MRGT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er sikkert allerede klar over det men husk kortslutningsvern/hovedsikring på begge batteriene.

Lagde en skisse over hvordan jeg tenker å koble opp mitt sekundære batteri (AGM fra Biltema). Kommer til å kjøpe et som er like mange Ampere som det jeg har i motorrommet. 

750963edae68d7ccfbd2b1c0ec0c1c4a.png

Noen tanker? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan slippe unna med én sikring på det bakerste batteriet. Du trenger ikke 3.

Ah det er jo en god nyhet, da 1 sikring vil koste meg 500 kr ca  :ohmy: Forsterkerne har jo også 4 sikringer hver, så burde vel gå fint.  :wee:

Skrevet

Du kan slippe unna med én sikring på det bakerste batteriet. Du trenger ikke 3.

Quick question, er det samme hvilke + og - på forsterkeren jeg bruker når jeg skal koble de sammen? 

32073965_1724559410943515_53386940030449

Skrevet (endret)

Pluss og minusene er koblet sammen inni forsterkeren så det spiller ingen rolle.

Edit: GÅr ut i fra du snakker om mono/sub-forsterkeren.

Endret av sedsberg
Skrevet

Pluss og minusene er koblet sammen inni forsterkeren så det spiller ingen rolle.

Ja snakker om moroforsterkeren(e). Da tar jeg de som er lengst unna hverandre  :thumbup: Takk igjen  :roll:

• 11 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei igjen :)

Jeg har nå tenkt til å kjøre 4 stk 2x2ohm elementer på disse 2 forsterkerne. Istedet for 2 subber som tidligere. Forrige oppkoblingdiagram for en oppfrisker:

post-18544-0-07763800-1525382603.pngHvordan skal jeg få koblet opp det? Hvis det i det hele tatt er mulig, vil helst slippe og kjøpe ny forsterker. 

Så kort oppsumert; 2 stk forsterkere i linkmodus/strapped, og 4 subwoofere med 2x2 ohm's spoler. 

Tusen takk på forhånd  :)  :)

EDIT: 

Linker av forsterker/elementer

Subber: https://www.bassbrothers.no/bilstereo/basshoyttalere/ground-zero-gzrw-30-d2

Forsterkere: https://www.bilstereosenteret.no/products/ground-zero-gzta-11200dx-b

Endret av MRGT
Skrevet (endret)

Du får mer effekt ved å kjøre spolene i parallel og elementene i serie. Da får du totalt 2 ohm i stedet for 8 ohm.

Edit: Med 4 subber gjør du bare det samme. Da blir det totalt 4 ohm.

Endret av sedsberg
Skrevet

Du får mer effekt ved å kjøre spolene i parallel og elementene i serie. Da får du totalt 2 ohm i stedet for 8 ohm.

Edit: Med 4 subber gjør du bare det samme. Da blir det totalt 4 ohm.

Så jeg får ikke koblet det til 1ohm som jeg har nå med 2 elementer? :( 

Skrevet (endret)

Med to forsterkere i linkmodus blir du uansett begrenset til 2 ohm.

Edit: Du kan få de ned i 1 ohm men sansynligvis vil forsterkerene slå ut i "protect" når du spiller opp.

Endret av sedsberg
Skrevet

Med to forsterkere i linkmodus blir du uansett begrenset til 2 ohm.

Men jeg får effekten av 1 ohm, altså 1400w per forsterker? 

Skrevet

4_2ohm_dvc_4ohm.gif

Blir det da slik? Bare at minusen nå er en + fra slave til - på subben nederst til høyre.

Skrevet (endret)

Du kan koble slik ja. Du kan si du vil få 2 ohm på hver forsterker. Du får ikke maks effekt men alternativet er å overbelaste forsterkerene.

Endret av sedsberg
Skrevet

Du kan koble slik ja. Du kan si du vil få 2 ohm på hver forsterker. Du får ikke maks effekt men alternativet er å overbelaste forsterkerene.

Hmm effekten i 2Ohm blir nok alt for lite til 4 subber :/ Men slik jeg har det koblet opp per dags dato er slik som skissen du tegnet tidligere er. Er det også i 2Ohm? Mener vi kom frem til at subbene fikk effekten av 1Ohm mens den totale belastningen på forsterkerne var 2Ohm. 

Skrevet

Skal du linke forsterkerne så må du velge enten 1 ohm (overbelastning) eller 4 ohm. Du får ikke 2 ohm om du så står på hodet og driter i vinkel. Skal du ha 2 ohm (minimum ved linking) så måtte du hatt enten 2x1 ohm-elementer eller 2x4 ohm.

Skrevet

Skal du linke forsterkerne så må du velge enten 1 ohm (overbelastning) eller 4 ohm. Du får ikke 2 ohm om du så står på hodet og driter i vinkel. Skal du ha 2 ohm (minimum ved linking) så måtte du hatt enten 2x1 ohm-elementer eller 2x4 ohm.

Skjønner  :lol: Da får jeg vel bite i det sure eplet og svi av noen tusen på en kraftigere forsterker. Takk for hjelpen  :grin2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...