Gå til innhold

Velge retning på maskiningeniør bachelor


Anbefalte innlegg

Hei, skal fra høsten velge retning på bacheloren min som maskiningeniør ved NTNU. Valget mitt står foreløpig mellom VVS og konstruksjonsteknikk. Har også mulighet til å velge drift og vedlikehold, men dette er en retning jeg foreløpig ikke har vurdert noe særlig. Har ikke tenkt å ta mastergrad etterpå og vil derfor velge den retningen som gir størst sjanse for relevant jobb etter fullført bachelor. Tenker kanskje at dette vil være VVS, med tanke på at jeg ser på dette som en retning nært beslektet med en bachelor som byggingeniør som visstnok skal være det sikreste valget om man ønsker jobb etter bachelor, men godt mulig jeg tar feil her. Velger jeg konstruksjonsteknikk vil vel dette resultere i en ganske standard maskiningeniør grad? Etter første studieår synes jeg kanskje vvs-fagene høres hakket mer interessant ut, men ikke så mye at det gjør valget enklere. Kort oppsummert; Vil jeg være best rustet for arbeidsmarkedet om jeg velger konstruksjonsteknikk eller vvs? Forstår at dette kanskje er et spørsmål som kan være vanskelig å besvare, og at arbeidsmarkedet kan endres veldig på de to årene det tar for meg å fullføre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, skal fra høsten velge retning på bacheloren min som maskiningeniør ved NTNU. Valget mitt står foreløpig mellom VVS og konstruksjonsteknikk. Har også mulighet til å velge drift og vedlikehold, men dette er en retning jeg foreløpig ikke har vurdert noe særlig. Har ikke tenkt å ta mastergrad etterpå og vil derfor velge den retningen som gir størst sjanse for relevant jobb etter fullført bachelor. Tenker kanskje at dette vil være VVS, med tanke på at jeg ser på dette som en retning nært beslektet med en bachelor som byggingeniør som visstnok skal være det sikreste valget om man ønsker jobb etter bachelor, men godt mulig jeg tar feil her. Velger jeg konstruksjonsteknikk vil vel dette resultere i en ganske standard maskiningeniør grad? Etter første studieår synes jeg kanskje vvs-fagene høres hakket mer interessant ut, men ikke så mye at det gjør valget enklere. Kort oppsummert; Vil jeg være best rustet for arbeidsmarkedet om jeg velger konstruksjonsteknikk eller vvs? Forstår at dette kanskje er et spørsmål som kan være vanskelig å besvare, og at arbeidsmarkedet kan endres veldig på de to årene det tar for meg å fullføre.

 

Hei!

Vil på det sterkeste anbefale konstruksjonsteknikk, VVS kan du alltids lese deg opp til senere  men konstruksjonsteknikk er litt sånn ferdigheter så jo mer trening jo bedre. Etter fagbrev industrimekaniker med 1.5 ekstra år med full realfagsfordypning, gikk jeg maskinlinjen og tok selv konstruksjonsteknikk. Brukte sommertiden på sommerjobb innenfor konstruksjon (satt og konstruerte i alt fra Solidworks til Inventor) og skrev bacheloroppgaven innenfor konstruksjonsteknikk for et firma i bergverksindustrien. Deretter gikk jeg videre innenfor konstruksjon med master. Sommerjobben mellom 4 og 5 året var også konstruksjonsrelatert men nå en del mer med FEM og CFD simuleringer. Masteroppgaven var også konstruksjonsrelatert.

 

Uheldigvis for meg var jeg ferdig i 2016/2017 og jobbmarkedet var/er temmelig "tørt" vil jeg si. Fra universitetet fikk jeg B på både bachelor og masteroppgaven, og snittet mitt lå på B. I dag i mai 2018 har jeg gjennomført omtrent 100 søknader på ulike bedrifter som søker etter maskiningeniører, og blitt innkalt til 2 intervju. Har søkt på flere trainee stillinger (NOV, Aibel, Kongsberg, Aker, Statoil, Schlumberger, osv.), men de tar stort sett enten bare A-snitt, kvinner eller venner-av-venner disse dager. De få gangene jeg har fått begrunnelser på avslag på ordinære stillinger har det stort sett vært at man har konkurrert med personer som har 10-20 års erfaring. Antall søkere på de samme stillingene har variert mellom 75-300, noen få ganger opp mot 500.

 

Likevel trenger man lønn og mat på bordet, så jeg jobber i en helt annen sektor mens jeg søker jobb. I tillegg har jeg tatt ulike sertifikater av type GD&T, IWE, PMP, CRE, forskjellige CAD sertifikater og ulike småkurs. Til høsten starter jeg på elkraft!

 

Håper arbeidsmarkedet snur til du er ferdig slik at du slipper å kaste bort et helt år på et håpløst arbeidsmarked for nyutdannede maskiningeniører. Jeg tenker kanskje at du har rett i at VVS er nærmere byggingeniør, men da burde du kanskje også tenke på å ta et ekstra år og vri over på bygg?

Endret av PetterMaskiningeniør
Lenke til kommentar

Føler at jeg bør si noe om karakterene mine. De har jeg kun brukt når jeg har søkt trainee stillinger, og jeg ble spurt om karakter (bacheloroppgaven) på det ene intervjuet jeg var på (de spurte ikke om masteroppgaven). Utfordringen er å få nok erfaring, men dersom man har sommerjobb i 5-6 år er man fremdeles årevis etter i køen og det blir litt håpløst i lengden :-)

Så enten bør du satse på et A-snitt og trainee, eller så bør du gjøre som du allerede har tenkt og vri over til byggingeniør. Eller elkraft sånn som meg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...