Gå til innhold

hjelp til formel i excel


midgard

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobber med excel akuratt nå og renger litt hjelp.

Jeg har en prisliste på ca 2000 varer som jeg skulle ha lagt til moms på. DVS gange alle de forskjellige summene med 1,24.

 

Hvordan gjør jeg det enklest mulig?

 

Vil gjerne slippe og gjøre det manuelt på alle 2000 varene.

Alle prisene står nedover i samme rad (eller heter det kolonne)

 

Hilsen Midgard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar som utgangspunkt at du vil ha prisene med moms i kolonnen til høyre for kolonnen med prisene uten moms.

 

Skriv i kolonnen til høyre (første celle hovr du vil ha ny pris) :

 

= (klikk på cellen til venstre (cellen med prisen uten moms), da vil du få cellens navn og nummer) * 1,24

 

Gjør dette for de tre første cellene i den nye kolonnen (de tre første prisene).

 

Deretter merker du alle de tre cellene du har laget. Nede til høyre i det markerte området vil du finne en liten firkant. Trykk og hold inne musknappen over denne, og dra ned til alle 2000 cellene er merket. slipp og voila!

 

Mener dette skal fungere bra. Du får spørre om noe er uklart :)

Endret av Teddy KGB
Lenke til kommentar

Skriv først 1,24 i en hvilken som helst ledig rute. Deretter må du lage en formel. Lag en ny kolonne ved siden av prislisten du har - ved siden av den øverste prisen du har, lager du nå en formel som du kan kopiere nedover.

Si at den første prisen du har uten moms ligger i ruten B2 og 1,24 har du skrevet inn i rute D1, da blir formelen: =B2*$D$1. deretter kan du bare kopiere denne nedover med musa

Lenke til kommentar

Enig med søk/erstatt, men, du her ikke helt tydelig i tallangivelsene dine. 975.00 er 975,00 i US format. 975.000 kan være 975 000 i et eller annet format...

 

Hvis du mener 975.00-> 975,00, kan du bruke søk etter . (punktum) erstatt med, (komma), og såfremt feltet ikke er formatert som tekst, eller det finnes tekstfnutt foran i cellen (enkel apostrof), skulle det gå an å gjøre matematikk med den.

Lenke til kommentar

Eller man kan be Excell regne med . som desimalskiller ved å velge dette fra Verktøy->Alternativer->Internasjonal, men da må man stille tilbake etterpå om man vil bruke , senere. Generelt mye rot at ikke amerikanerne har samme desimalskiller som oss... :thumbdown:

 

Edit

 

En annen måte å løse problemet ovenfor er å markere kolonnen, trykke Ctrl C, markere kolonnen hvor man vil ha dataene inn, velge Lim inn utvalg, hake av for multipliser, taste 1,24...

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...