Gå til innhold

redd for å 'bli en i mengden' - skal jeg heller gå for det jeg ønsker!


Philitas

Anbefalte innlegg

Hei! Nå nærmer søknadsfristen seg for høyere utdanning. Det eneste jeg føler jeg har lyst til å studere er biologi. For meg så virker ingenting annet like viktig.... MEN. Jeg vet jo at det ikke er flust med jobber. Men grunnet min interesse så vet jeg jo at jeg kan gjøre det bra, og det vil også gjøre at det føles givende - og GØY (joda, vet at studiet ikke skal være så viktig, eller ja, at det ikke alltid bare skal være fryd og gammen, men det kommer jo mest sannsynligvis til å være livet mitt de neste fem årene, jeg er så redd til å velge noe som bare drar all lærelyst ut av meg. Vet jo at ikke alt av faget kommer til å være interessant og man vil vil støte på ting man ikke liker, men her ser jeg for meg å møte færre slike humper på veien kontra ved andre studier.). 

 

Økonomisk teori har jo hatt litt problemer med å slå seg til ro med at vi er begrenset rasjonelle vesener - hvorfor vegrer jeg meg slik å handle etter akkurat det, når det ofte er normen? Alternativet mitt, og som jeg nå har som førsteplass, er NHH. Men jeg er redd jeg ikke skal trives med studiene - samtidig kan jeg ikke vite det? Mennesker er jo også gjerne urealistisk optimistiske, så hvorfor ikke bare hoppe i det og håpe på det beste? Selv om prognosene for et slikt studie ikke nødvendigvis er de beste... Men fortsatt! NMBU (der jeg vil studere biologi) reklamerer med at 9 av 10 får jobb etter endt utdanning (nevnes dog ikke hvilke studier dette gjelder, om de er relevante eller ei), men da kan det jo ikke stå så ille til?

 

Og jeg er jo ikke helt ærlig når jeg sier at biologi er det eneste jeg kunne tenke meg; jeg er interessert i det meste, og skulle gjerne ha kunnet ha hoppet sømløst fra fagfelt til fagfelt... På en måte inngår jo biologi i alt (slik jeg ser det), og kunne jo eventuelt ha startet på NHH og kombinert det med å ta en bach i biologi ved UIB, men blir nok litt for mye, og så er det jo "hva skal jeg med det"... Men ja, for å ikke miste helt relevansen med overskriften (hvor det forresten skulle vært et spørsmålstegn og ikke utropstegn) - jeg er også redd for at jeg velger NHH, så vil jeg ikke få like gode resultater som om jeg ville valgt et annet studie, og ved NHH som da har en mye større studentmasse sammenlignet med andre studier, så vil jeg bare ende opp som én blant mange fordi jeg ikke brenner noe spesielt for det. (Kan jo nå nevne at jeg ikke er på jakt etter noen veldig godtbetalende jobb, vil bare ha en OK jobb - feks kunne jeg sikkert trivdes som lærer, men vil ikke ta en lektorutdanning ettersom jeg føler det blir for fast)

 

Også sett på "Matematikk og økonomi" ved UIO, ren samfunnsøkonomi bachelor/master (enten UIO/UIB/NMBU - skal innrømme at UIO frister pga Holden var en slags 'legendeskikkelse' i klasserommet vårt på VGS, så hadde vært kult å ha han som foreleser), synes atferdsforskning (både innen biologi/psykologi/økonomi) og nevrovitenskap (https://www.ntnu.edu/studies/msneur) generelt er ganske kult, ellers er jeg ganske blank.

 

Vet jeg har lagt en tråd her før, men har ingen andre å diskutere dette med, og trenger bare litt tilbakemeldinger.... Tar noen fag jeg virkelig mistrives med dette semesteret, som nesten har fått meg til å revurdere det å studere ("er det egentlig for meg" osv), og som tidligere nevnt vet jeg at man kommer til å støte på fag man misliker, vil bare slippe å KUN omgås med slike fag de neste 3-5 årene.

 

Ja, dette ble litt lengre enn planlagt

Endret av Philitas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Siden du allerede vurderer biologi og matematisk rettet økonomi, har du vurdert linja Statistikk og Biologi på UiO (https://www.uio.no/studier/program/matematikk-informatikk/studieretninger/statistikk-biologi/index.html )? Du må høre litt med studieveileder, men burde ikke være noe i veien for å legge inn et par økonomiemner i tillegg (på UiO kan du alltids ta flere emner samtidig sålenge du selv har tid). Du kan alltids søke deg inn på Matematikk og Økonomi, og så legge inn biologifag i tillegg også.

 

UiO har begynt å satse på samspillet mellom matematikk og biologi, og spesielt statistikk. Dette kan være emner som lar seg kombinere med økonomisk utdanning også (vel, til en viss grad, uansett vil du i mastergraden ha lyst til å ta kurs i stokastisk analyse, men det er langt frem i tid :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...