Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AAP utgått, problemer med forlengelse,fare for utbetalingstopp i 52uker


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har gått på aap i 4 år. Har blitt så lenge pga feildiagnostisering (og behandling) og måtte igjennom ny runde utredning. Det er tilfeldig at ny diagnose ble satt nå rett før aap var på vei til å gå ut. Med ny diagnose er det ingenting som egentlig er avklart i forhold til arbeidsevne siden jeg nå er under behandling. 

 

Som saksbehandler sa så var ufør ute av bildet siden jeg er i behandling, og for min og behandlers del er det for tidlig å si om det er aktuelt. Men forlengelse av aap trenger en ryddig plan og håp om jobb i fremtiden noe som egentlig er umulig å si noe om nå. Løsningen ble uansett å søke om å forlenge aap, med en utdypende uttalelse fra psykolog, legeerklæring og en fin plan alle var enig om bortsett fra at ting tar tid og fristen for å søke begynte å renne ut. Uttalelsen fra psykolog tok tid og nå er det veldig mulig at den kom for sent, som betyr at NAV da stopper alle utbetalinger i 52 uker. Jeg vil få etterbetalt når saken er behandlet, men hva skal jeg gjøre uten penger?

 

Vet jeg har havnet i en suppe av tilfeldigheter og uflaks og kan ikke skylde på annet enn rigid regelverk som svikter under tilfeldige og uforutsette problemer, men hva gjør man så? Og hva skjer med vår fine plan? Skal jeg fortsatt da i arbeidrettede tiltak selv om saken er under behandling og satt på vent? Jeg vil gjerne at planen fremover fortsetter, har surret bort nok tid som der er.

 

Nå er det fortsatt håp om at vi rakk det i tide, men nysgjerrig uansett på hva man gjør i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Dessverre er det slik at saksbehandlingen hos NAV er grusomt treg, og burde gjøres noe med.

 

Det som kommer til og skje i ditt tilfelle er at du vil havne på sosialstønad frem til saken er avklart, og du vil da få ytterst minst mulig, kun til nødvendige utgifter, som mat, husleie, strøm etc.

 

Alt annet, f.eks lege osv må forskutteres av deg, deretter sende kvittering/ eller selve fakturaen til de - helt håpløst.

 

Når du da går under sosialstønad i påvente av forlenget AAP så vil de nok at du skal fortsette som før ville jeg tro, kjenner flere som gikk til arbeidsrettende tiltak under påvente av annen stønad hos NAV, men er sikkert noe individuelt fra kommune til kommune.

 

Håper det løser seg for deg.

Lenke til kommentar

Jeg havnet i en lignende situasjon rett etter nyttår. AAP gikk ut 2017 31. des. 

Jeg hadde tatt kontakt med NAV før jul og spurte hva som ville skje. saksbehandler sa at hun trengte en ny legeattest. Hun sendte så melding til min fastlege. Endte opp med at jeg ikke hørte noe før nyttår. Tar igjen kontakt med NAV.  Jeg sier at min AAP er gått ut og neste utbetaling skulle vært om 6-7 dager. Hun sier hun ikke har fått attest.

Jeg tar kontakt med fastlege, viser seg at det har oppstått en feil eller at noe har gått i glemmeboka. fikk ikke noen god forklaring. men hun sier hus skal sende en attest til NAV. Første utbetalingsdato i 2018 kommer, og jeg har ikke fått fornyet AAP.  

Tar igjen kontakt med NAV, hus sier at hun fikk attesten "i dag" og skulle sende den videre til forvaltning.

Noen dager etter får jeg en digital melding av min konsulent på NAV, hun sier det AAP er fornyet, utbetalingen jeg hadde gått glipp av kom 2 dager etterpå. selv om det ikke var fast utbetalings dag. 

Fikk brev i posten ca 20 jan. om at jeg hadde fått forlenget AAP utover 4 år fra 1 jan. 2018. 

Så manglende dokumentasjon ifra helsevesenet kom for seint. men fikk tilbakebetalt.

Håper det ordner seg for deg.
 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Hei.

 

Dessverre er det slik at saksbehandlingen hos NAV er grusomt treg, og burde gjøres noe med.

 

Det som kommer til og skje i ditt tilfelle er at du vil havne på sosialstønad frem til saken er avklart, og du vil da få ytterst minst mulig, kun til nødvendige utgifter, som mat, husleie, strøm etc.

 

Alt annet, f.eks lege osv må forskutteres av deg, deretter sende kvittering/ eller selve fakturaen til de - helt håpløst.

 

Når du da går under sosialstønad i påvente av forlenget AAP så vil de nok at du skal fortsette som før ville jeg tro, kjenner flere som gikk til arbeidsrettende tiltak under påvente av annen stønad hos NAV, men er sikkert noe individuelt fra kommune til kommune.

 

Håper det løser seg for deg.

Takk for svar :) Merkelig at saksbehandler ikke gir beskjed om at jeg må over på sosialstønad hvis det ender med stopp i utbalingene så lenge. Eneste ho sa var at utbetalingene om mulig ble stoppet. Utbetalingene er stoppet allerede, men rekker vi fristen så er ikke behandlingstiden like lang.

 

Får bare krysse fingrene og håpe. Det som irriterer mest er jo at alle parter har gjort alt riktig. Dette er jo heller ingen god løsning for å få avklaring eller få folk ut av systemet kjappere og ut i jobb.

Lenke til kommentar

Jeg havnet i en lignende situasjon rett etter nyttår. AAP gikk ut 2017 31. des. 

 

Jeg hadde tatt kontakt med NAV før jul og spurte hva som ville skje. saksbehandler sa at hun trengte en ny legeattest. Hun sendte så melding til min fastlege. Endte opp med at jeg ikke hørte noe før nyttår. Tar igjen kontakt med NAV.  Jeg sier at min AAP er gått ut og neste utbetaling skulle vært om 6-7 dager. Hun sier hun ikke har fått attest.

 

Jeg tar kontakt med fastlege, viser seg at det har oppstått en feil eller at noe har gått i glemmeboka. fikk ikke noen god forklaring. men hun sier hus skal sende en attest til NAV. Første utbetalingsdato i 2018 kommer, og jeg har ikke fått fornyet AAP.  

 

Tar igjen kontakt med NAV, hus sier at hun fikk attesten "i dag" og skulle sende den videre til forvaltning.

 

Noen dager etter får jeg en digital melding av min konsulent på NAV, hun sier det AAP er fornyet, utbetalingen jeg hadde gått glipp av kom 2 dager etterpå. selv om det ikke var fast utbetalings dag. 

 

Fikk brev i posten ca 20 jan. om at jeg hadde fått forlenget AAP utover 4 år fra 1 jan. 2018. 

 

Så manglende dokumentasjon ifra helsevesenet kom for seint. men fikk tilbakebetalt.

 

Håper det ordner seg for deg.

 

Takk :)

Regnet med det var flere tilfeller enn meg. Og synd at det er det, men veldig bra det løste seg for din del! Da rakk dere antagelig å få sendt søknad om forlengelse og alt av dokumentasjon innen fristen? Ellers hadde du antagelig havnet der jeg kanskje havner.

 

Synd å høre at saksbehandleren din er så dårlig til å følge opp saken, men bra du tok grep og fikk det løst.

Lenke til kommentar

 

Jeg havnet i en lignende situasjon rett etter nyttår. AAP gikk ut 2017 31. des. 

 

Jeg hadde tatt kontakt med NAV før jul og spurte hva som ville skje. saksbehandler sa at hun trengte en ny legeattest. Hun sendte så melding til min fastlege. Endte opp med at jeg ikke hørte noe før nyttår. Tar igjen kontakt med NAV.  Jeg sier at min AAP er gått ut og neste utbetaling skulle vært om 6-7 dager. Hun sier hun ikke har fått attest.

 

Jeg tar kontakt med fastlege, viser seg at det har oppstått en feil eller at noe har gått i glemmeboka. fikk ikke noen god forklaring. men hun sier hus skal sende en attest til NAV. Første utbetalingsdato i 2018 kommer, og jeg har ikke fått fornyet AAP.  

 

Tar igjen kontakt med NAV, hus sier at hun fikk attesten "i dag" og skulle sende den videre til forvaltning.

 

Noen dager etter får jeg en digital melding av min konsulent på NAV, hun sier det AAP er fornyet, utbetalingen jeg hadde gått glipp av kom 2 dager etterpå. selv om det ikke var fast utbetalings dag. 

 

Fikk brev i posten ca 20 jan. om at jeg hadde fått forlenget AAP utover 4 år fra 1 jan. 2018. 

 

Så manglende dokumentasjon ifra helsevesenet kom for seint. men fikk tilbakebetalt.

 

Håper det ordner seg for deg.

 

Takk :)

Regnet med det var flere tilfeller enn meg. Og synd at det er det, men veldig bra det løste seg for din del! Da rakk dere antagelig å få sendt søknad om forlengelse og alt av dokumentasjon innen fristen? Ellers hadde du antagelig havnet der jeg kanskje havner.

 

Synd å høre at saksbehandleren din er så dårlig til å følge opp saken, men bra du tok grep og fikk det løst.

 

AAP gikk ut 31. jan. helse attest ble sendt ca. 15 jan. så var etter AAP utløp. men er ikke sikker på hva fristen til NAV er og hvor lenge etter  AAP er utløpt man kan får tilbakebetalt slik jeg gjorde. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med konsulenten din på NAV og spurt.  Er dumt at din saksbehandler ikke har informert deg bedre eller hjulpet deg med overgang til annen stønad.

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Dessverre er det slik at saksbehandlingen hos NAV er grusomt treg, og burde gjøres noe med.

 

Det som kommer til og skje i ditt tilfelle er at du vil havne på sosialstønad frem til saken er avklart, og du vil da få ytterst minst mulig, kun til nødvendige utgifter, som mat, husleie, strøm etc.

 

Alt annet, f.eks lege osv må forskutteres av deg, deretter sende kvittering/ eller selve fakturaen til de - helt håpløst.

 

Når du da går under sosialstønad i påvente av forlenget AAP så vil de nok at du skal fortsette som før ville jeg tro, kjenner flere som gikk til arbeidsrettende tiltak under påvente av annen stønad hos NAV, men er sikkert noe individuelt fra kommune til kommune.

 

Håper det løser seg for deg.

Takk for svar :) Merkelig at saksbehandler ikke gir beskjed om at jeg må over på sosialstønad hvis det ender med stopp i utbalingene så lenge. Eneste ho sa var at utbetalingene om mulig ble stoppet. Utbetalingene er stoppet allerede, men rekker vi fristen så er ikke behandlingstiden like lang.

 

Får bare krysse fingrene og håpe. Det som irriterer mest er jo at alle parter har gjort alt riktig. Dette er jo heller ingen god løsning for å få avklaring eller få folk ut av systemet kjappere og ut i jobb.

 

 

Bare hyggelig det :) Ja, men dessverre er det NAV vi snakker om og de har noen gode behandlere, og mange dårlig. Jeg merker det spesielt i det yrket jeg jobber med, da vi jobber tett opp i dialoger med de, og jeg merker svært godt hvor firkantet systemet de jobber med er.. 

 

Uansett så har du krav på sosialstønad i den perioden du ellers ikke får utbetalinger, da ingen skal gå uten hjelp, det er de pålagt av loven og gjøre, og hvis noen sier noe annet så er det løgn. 

 

Jeg skjønner at det er irriterende for deg, men dessverre så er systemet de opererer med så firkantet og idiotisk at det skulle ikke vært mulig, men sånn er det dessverre.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...