Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag - normendrer og normbrudd


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med hva en normendrer er? jeg kan tenke meg til det, men synes det er vanskelig å forklare det med ord. 

 

og kan dere hjelpe meg med å finne eksempler på normbrudd i Norge som etter ditt skjønn er gode, og som skaper variasjon og mangfold?

 

takk <3<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uformelle normer:

- Uskrevne regler

- Ulikt i forskjellige kulturer. I Norge er en uformell norm f.eks. bordskikk og hvordan man hilser på hverandre. Endres etter tid - f.eks. ulikt fra 1950-tallet. 

Formelle normer: Skrevne regler/lover

- Lover som reflekterer verdiene til den norske befolkningen.

 

Er du f.eks. fra et annet land med en annen kultur kan det hende at normene du har tatt med deg kolliderer med de Norske. Å snakke med en fremmed person i Norge på bussen er f.eks. ikke vanlig i det hele tatt, men sett på som helt normalt og hyggelig i USA.

Lenke til kommentar

En normendrer er en som endrer normer i samfunnet. En norm er en vane, altså noe som er vanlig skikk i samfunnet. F.eks. å ta av seg på beina før man går inn i et hus.

 

En normendrer kan f.eks. være en person som tar nye ord inn i språket vårt. Det er riktignok sjeldent at én person tilføyer språket vårt et nytt ord... Men f.eks. hvis en i vennegjengen begynner å bruke ordet "lunch" i stedet for "formiddagsmat", og resten følger etter, da kan jo vedkommende kalles en normendrer. 

Endret av PongPing
Lenke til kommentar

Uformelle normer:

- Uskrevne regler

- Ulikt i forskjellige kulturer. I Norge er en uformell norm f.eks. bordskikk og hvordan man hilser på hverandre. Endres etter tid - f.eks. ulikt fra 1950-tallet. 

Formelle normer: Skrevne regler/lover

- Lover som reflekterer verdiene til den norske befolkningen.

 

Er du f.eks. fra et annet land med en annen kultur kan det hende at normene du har tatt med deg kolliderer med de Norske. Å snakke med en fremmed person i Norge på bussen er f.eks. ikke vanlig i det hele tatt, men sett på som helt normalt og hyggelig i USA.

 takk for svar, men er ikke helt svaret jeg er ute etter... jeg vet godt hva normer er, men en normendrer - hva eller eventuelt hvem er det? forstår at det er en/noen/noe som endrer normene, men jeg trenger eksempler på hvem/hva (ikke nødvendigvis èn person, men kanskje en gruppe mennesker, politiske partier osv.) og hva som ble endret.

 

ALLER MEST trenger jeg svar på eksempler på normbrudd i Norge?? jeg har søkt på nettet men finner ingenting om det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...