Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kalk maling, får skjemmende flekker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har malt kalk maling på en vegg jeg pusser opp, men synes det blir rimelig ujevnt.

Det er en kamerat som har hjulpet meg, og han har malt med kalkmaling hjemme hos seg og der ble det rimelig jevnt.

 

Har vi blandet ut med for lite eller for mye vann?

Brukte vel ca et glass med vann til en 3 liters boks fra Jotun.

 

Har fulgt denne guiden: https://www.dinside.no/bolig/slik-maler-du-med-kalkmaling/61487578

 

Burde vi forsøke et strøk til med mer eller mindre vann i blandingen?

Vi har allerede tatt to strøk. Ble litt jevnere med det.

 

Takker for svar :)

 

Vi har brukt kost. Vurderer nå om jeg heller burde brukt rull for et jevnere resultat.. Kan man gjøre det på 3 strøk evnt?

post-415165-0-05344100-1519729576_thumb.jpg

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke bruke rulle for kalkmaling. Da mister du effekten. Du bør heller ikke male flere strøk. Da risikerer du også å miste effekten.

 

Ett godt strøk med bred myk pensel skal/bør dekke.

 

Var veggen grunnet/malt fra før? Det kan bli skjoldete og flekkete finish dersom underlaget suger til seg maling ujevnt.

 

Og husk; du skal male litt "rotete og usystematisk" med kalkmaling. Gjerne i lange brede drag.

 

Forøvrig synes jeg muligens du har valgt en litt for mørk farge til kalkmaling. Kalkmaling tar seg best ut i noe lysere toner enn det du har. Typisk grått i forskjellig grad samt beige/greige gir finest effekt.

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør ikke bruke rulle for kalkmaling. Da mister du effekten. Du bør heller ikke male flere strøk. Da risikerer du også å miste effekten.

 

Ett godt strøk med bred myk pensel skal/bør dekke.

 

Var veggen grunnet/malt fra før? Det kan bli skjoldete og flekkete finish dersom underlaget suger til seg maling ujevnt.

 

Og husk; du skal male litt "rotete og usystematisk" med kalkmaling. Gjerne i lange brede drag.

 

Takk for svar.

Kjøpte en dyr jotun pensel som skulle være bred og fin vistnok.

 

Med ett strøk ble det -veldig- ujevnt.

Det var vanlig maling på veggen fra før av.

 

Hva synes du om dette resultatet? Kan vi ha tatt på for lite eller for mye? Evnt at det er vannet ut for lite?

 

Det er malt "rotete" etter guide som jeg fant på dinside. :) 

Lenke til kommentar

Vanskelig å se ut fra bildet med tanke på den mørke fargen. 

 

Her ser du et par eksempler på kalkmaling i mørk farge. Du kan jo sammenligne og se hva du selv synes.

 

https://goo.gl/images/wtA8xj

 

https://goo.gl/images/2DcfQa

 

 

Takk for svar!

 

Nå presterte jeg å gjøre noe utrolig dumt i går. Skulle bare fjerne noen små ujevnheter og ble litt for ivrig..

Ble MEGA skjoldete.

 

Jeg har allerede tatt 2 strøk. Kan jeg redde dette ved å ta et strøk til eller må jeg pusse ned hele veggen?

Med tanke på at det tre steder nå er tatt tre strøk kan det vel hende jeg faktisk må ta 2 hele strøk til?

 

Hva skal jeg gjøre ? :/ Skjønner ikke hvorfor veggen ser sånn ut så utrolig lys ut de stedene.. Det har tørket i 8 timer.

post-415165-0-83550000-1520407005_thumb.jpg

post-415165-0-47576400-1520407016_thumb.jpg

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...