Gå til innhold

Vil nautikk utdanning og den maritime næring fortsatt være aktuelle for framtiden?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, har for alvor begynt å vurdere nautikk utdanning og den maritime retningen. Men har utrolig mange uavklare spørsmål. Går nå siste året på videregående og kommer minimalt ut med 50 studiepoeng (inkl ekstrapoeng). Jeg har realfags kompetanse med fag som R1 og R2, Fysikk 1 og 2, Kjemi 1 og fremmedspråk nivå 3. Mange av folk rundt meg forventer at jeg skal ta ingeniør, juss, økonomi eller noe lignende. Men jeg vet ikke om jeg ønsker å ta f.eks ingeniør utdanning siden jeg ønsker yrke som er ikke bare kontorbasert. I hvert fall ikke i begynnelsen av yrkeskarrieren min, men i fremtiden kunne jeg siktet meg mot sjef stilling i et rederi, verft eller noe lignende. I tillegg så for øyeblikket har jeg svært lite interesse for realfag (kanskje litt pga jeg blir litt skolelei).

Det de sier til meg da er at nautikk utdanning er ikke for framtiden, autonome skip vil ta over markedet og du vil slite meg å få deg jobb. Hva har dere å si til det? Delvis har de rett vil jeg tro, den maritime næring har vært på en nedtur de siste årene. Men er ikke det sånn at den går opp og ned hele tiden? I så fall vil den jo komme opp igjen.

Det med autonome skip ser jeg for meg.  Hvis man ser på i hvilke retninger teknologien beveger seg i. Det virker litt sånn at alt kommer til å bli automatisert. Så er det absolutt realistisk. Men spørsmålet er i hvile grad vil den maritime næring bli automatisert? Fordi for øyeblikket er det ikke tillatt med ubemannet skip, i hvert fall ikke i Norge. Men er dette en endring som vil skje i løpet av de neste 30-50 åra eller er det urimelig å tenke seg det? Man ser allerede prototyper av skip i Norge som skal i utgangspunktet være ubemannet. I tillegg så kommer det antageligvis automatiserte kraner i havnene som laster av og på skipene. Hvor realistisk er at autonome skip vil erstatte vanlige skip og når er det realistisk å tenke seg at det skjer? Vil autonome skip være praktisk i realiteten i det hele tatt? Dette angående autonome skip kunne vært en egen tråd, men jeg velger å ta det opp her og ikke lage så mange tråder.

Da fører disse spørsmål til tonn med andre spørsmål. Vil yrke som styrmann, kaptein forsvinne? Vil folk med nautikk utdanning være aktuelle i fremtiden? Hva med folk meg høyre utdanning som f.eks master i avanserte maritime operasjoner, og tverrfaglig kompetanse f.eks MBA eller et eller annet form for ingeniør i tillegg til nautikk? Burde jeg da helst holdt meg unna denne yrkes retningen? Vil gjerne starte en diskusjon angående dette, og hvis noen andre har spørsmål om noe lunde samme tema. Gjerne still de i kommentarfeltet. Beklager at det ble så mange spørsmål, men dere skjønner forhåpentligvis hvor forvirret jeg er.  

 

Her er det link til det med autonome skip hvis noen lurte litt mer på det.

https://www.tu.no/artikler/verdens-forste-autonome-skip-i-drift-skal-erstatte-40-000-vogntogturer-i-aret/382717

Disse artikkel handler mer om hvordan man kunne fjernstyrt skip. Den filmen er litt science fiction, men helt sikkert ikke så fjernt fra realiteten.

https://www.tu.no/artikler/syv-personer-fjernstyrer-en-hel-flate-skip/345957

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er så urolig for automasjon så bør du skjekke ut denne linken:

https://forsvaret.no/karriere/utdanning/bachelor-i-nautikk

Forsvaret trenger i deg i hvertfall ser det ut som. Grunnen at jeg sier det er fordi de har gjort endringer i utdannigene og tatt vekk noen og Nautikk er fortsatt en av dem, så det ser ut som at de fortsatt trenger folk. Du får arbeidserfaring ettterpå også i form av plikttjeneste.

 

Men ok, la oss si at alt går sør og at hele den maritime sektoren blir automatisert etter hvert, som godt kan hende. Da kan du begynne å studere noe annet og gå vekk fra den. Det er ikke hardere enn det. Hvis du virkelig vil gå fremm med dette, så gjør det, fordi ingen veit 100% hva som kommer til å skje i fremtiden. Derfor vil jeg råde deg å ta sjansen, men gjør det i forsvaret i så fall, fordi du da er garantert jobb etterpå. Hvis du vil ta den sivile utdanningen derimot, så har jeg mine tvil, fordi jeg tenkte på dette jeg også, og jeg ble like forvirret som deg...

Endret av Dokinator
Lenke til kommentar

Hvis du er så urolig for automasjon så bør du skjekke ut denne linken:

https://forsvaret.no/karriere/utdanning/bachelor-i-nautikk

Forsvaret trenger i deg i hvertfall ser det ut som. Grunnen at jeg sier det er fordi de har gjort endringer i utdannigene og tatt vekk noen og Nautikk er fortsatt en av dem, så det ser ut som at de fortsatt trenger folk. Du får arbeidserfaring ettterpå også i form av plikttjeneste.

 

Men ok, la oss si at alt går sør og at hele den maritime sektoren blir automatisert etter hvert, som godt kan hende. Da kan du begynne å studere noe annet og gå vekk fra den. Det er ikke hardere enn det. Hvis du virkelig vil gå fremm med dette, så gjør det, fordi ingen veit 100% hva som kommer til å skje i fremtiden. Derfor vil jeg råde deg å ta sjansen, men gjør det i forsvaret i så fall, fordi du da er garantert jobb etterpå. Hvis du vil ta den sivile utdanningen derimot, så har jeg mine tvil, fordi jeg tenkte på dette jeg også, og jeg ble like forvirret som deg...

Ja, absolutt. For øyeblikket så er nautikk utdanning gjennom forsvaret på førsteplass. 

Lenke til kommentar

 

Ja, absolutt. For øyeblikket så er nautikk utdanning gjennom forsvaret på førsteplass. 

 

Herlig å høre, går du på VG3 forresten? jeg gjør. Planen min er å gå in i forsvaret også så kanskje jeg møter deg på FOS til sommer hvis jeg kommer in.

Endret av Dokinator
Lenke til kommentar

 

 

Ja, absolutt. For øyeblikket så er nautikk utdanning gjennom forsvaret på førsteplass. 

 

Herlig å høre, går du på VG3 forresten? jeg gjør. Planen min er å gå på logistikk linjen i forsvaret så kanskje jeg møter jeg på FOS til sommer hvis jeg kommer in.

 

Ja går Vg3. Men skal inn i førstegangstjeneste først tenker jeg.

Lenke til kommentar

Takk for linken. Svært interessant at han mener at det ville ikke vært effektiv å ha ubemannet skip. 

Gjerne kom med flere relevante artikler rundt dette tema og hvordan maritime næringen beveger seg. Tror dette er ikke bare relevant for meg, men mange andre også.

Endret av fobian
Lenke til kommentar

 

Takk for linken. Svært interessant at han mener at det ville ikke vært effektiv å ha ubemannet skip. 

Gjerne kom med flere relevante artikler rundt dette tema og hvordan maritime næringen beveger seg. Tror dette er ikke bare relevant for meg, men mange andre også.

 

Er verdt å nevne at norske sjøfolk er stort sett på båter i offshorenæringen, på fiske og på innenriks passasjerbåter. Om containerskip blir autonome så kommer nok ikke det til å ha noe særlig mye å si for norske arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Er verdt å nevne at norske sjøfolk er stort sett på båter i offshorenæringen, på fiske og på innenriks passasjerbåter. Om containerskip blir autonome så kommer nok ikke det til å ha noe særlig mye å si for norske arbeidsplasser.

Tror faktisk hvis noe innfor maritime næring skulle først blitt autonome er havnene og kystfartøy eller containerskip innenriks.

Endret av fobian
Lenke til kommentar

 

Er verdt å nevne at norske sjøfolk er stort sett på båter i offshorenæringen, på fiske og på innenriks passasjerbåter. Om containerskip blir autonome så kommer nok ikke det til å ha noe særlig mye å si for norske arbeidsplasser.

Tror faktisk hvis noe innfor maritime næring skulle først blitt autonome er havnene og kystfartøy eller containerskip innenriks.

 

Autonome havner har ikke noen betydning for arbeidsplassene til sjøfolk uansett. 

 

Det er jo flere utfordringer med seilaser innenskjærs enn hva det er langt ute på havet, så det kan jo argumenteres begge veier for hvor det er mest sannsynlig at skipene blir autonome først. 

 

Hva høres tryggest ut? Ett ubemannet skip som går ukesvis langt ute på havet før det blir assistert av taubåter til land, eller ett ubemannet skip som går innaskjærs i trange farvann med mye trafikk? 

Lenke til kommentar

Det er jo flere utfordringer med seilaser innenskjærs enn hva det er langt ute på havet, så det kan jo argumenteres begge veier for hvor det er mest sannsynlig at skipene blir autonome først. 

Hva høres tryggest ut? Ett ubemannet skip som går ukesvis langt ute på havet før det blir assistert av taubåter til land, eller ett ubemannet skip som går innaskjærs i trange farvann med mye trafikk? 

Du har gode poeng der. Angående dette med autonome skip innlands sier jeg det bare på grunn av det jeg har hørt før. Hvis du leser artikler jeg har lagt ut tidligere, så nevner de noe om det. Selv personlig så håper jeg selvsagt ikke at denne utviklingen skjer. Men at det er sannsynlig, kan man absolutt si. Bare se hvilken retning transport næringen generelt tar (lastebiler, busser og generelt biler). Så hvorfor skulle ikke maritime næring også følge denne utviklinger er jo vanskelig å svare på. Men igjen, det er svært sannsynlig.

Det med havnene nevnte jeg bare for å kanskje vise hvilken retning maritime næring tar. Havner er mest sannsynlig det første som blir automatisert. Så får vi se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

https://www.dnvgl.com/article/what-does-the-future-hold-for-shipping--80260

https://www.hellenicshippingnews.com/an-autonomous-future-for-the-maritime-industry/

http://splash247.com/dr-martin-stopford-future-shipping/

Her er noe videoer og artikler som jeg synes var interessant å lese med tanke på automatisering av skip. For å oppsummere det litt så blir det sagt i både videoen og artiklene at autonome skip er ikke alt for urealistisk, men an fullstendig automatisering er ganske optimistisk og langsiktig å se for seg. 

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...