Gå til innhold

Konstruktive meninger om å stille ut sin hund..?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal nå gå til anskaffelse av valp, og er nå i tenkeboksen om jeg har lyst til å ha hunden på utstilling eller ikke.

Det jeg er usikker på, er om dette er en positiv eller negativ erfaring for hunden.

 

På den ene siden vil man da få vite hvordan hunden står til ift rasestandard, men på den andre siden er jeg skeptisk til å stille ut et familiemedlem. Ville definitivt ikke stilt ut noen av mine søsken, for å la noen ta på dem i munn og kropp.

 

Det jeg ønsker er kritiske meninger i begge sider av skalaen, for å sette igang en bredere tankeprosess!

Både etiske og praktiske meninger tas imot med åpne armer!

 

Takk! ?

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utstillinger er i utgangspunktet en positiv ting, hvor man kan få en bedømmelse av sin hund sett opp mot rasestandard og opp mot andre hunder av samme rase. Man treffer mange hyggelige folk, kan danne nye nettverk samt treffe og se andre raser "live".

 

Det negative er jo at det ofte er en veldig stressende situasjon for hunden. Det er mye støy, mye lukter, mye folk og mye hunder - konstant og hele tiden, flere timer i strekk. Det blir mange lange timer med venting i bur, bil eller kort bånd før man skal inn i en ring og løpe i et par minutter rundt masse andre hunder og bli tatt på av en fremmed person.

 

Hunder er jo veldig forskjellige. Noen kan takle alt dette på strak labb, men mange sliter med høyt stress og er tydelig ukomfortable. En del hunder virker til å synes det er ok fordi de forholder seg passive og, tilsynelatende, rolig, men faktum er at de har "shut-down" pga overdreven flooding. 

Man kan trene en hund til å like å bli tatt på, til å synes det er gøy å løpe i ring og stå i ro. Man kan gjøre andre kjekke ting med hunden enn å la den vente i bil eller bur inne i hallen mens man venter (gå en tur, trene litt lenger borte...), så det kan gjøres mest mulig positivt for hunden. Men til syvende og sist så er det en svært unaturlig setting med unormalt mye støy og stress for hvem som helst - inkludert tobeinte.

 

Andre baksider er at det kan være misunnelse rundt ringen, folk som klager på dommeren, dommerens avgjørelse, baksnakker, at hunder med ekstreme trekk får god premiering og dermed går videre i avl osv. 

 

Kan man ta utstilling for hva det er, legge til rette sånn at det blir en mest mulig positiv opplevelse for hunden med minst mulig stress sånn kan det være en kjekk opplevelse hvor man får treffe mange folk og se mange fine hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...