Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Astma-oppfølging


Kaneltryne

Anbefalte innlegg

For kanskje 7 år siden mellom u. skole/barneskole fikk jeg vite jeg hadde astma, fikk en sånn grønn diskus som jeg skulle bruke som ga umiddelbar virkning før treningsøkter. Jeg fikk også en oransje diskus som jeg skulle ta en gang daglig tror jeg, som var langtidsvirkning eller noe slikt.

 

Det jeg hadde ble kalt ''anstrengelsesastma'' tror jeg og jeg var ikke mye plaga, men det ''utløste'' seg når jeg begynte å gjøre en form for aktivitet og ble litt hes i pusten. Jeg var ikke noe flink til å ta disse diskusene jeg fikk. 

 

Men nå har det gått ca 4 år siden jeg var på kontroll for astma, husker lite av det, og har ikke vært plaga så mye av astma. Det jeg lurer på er hvorfor slutta de å kalle meg inn til astma kontroller? Har jeg ikke lenger astma eller er det med deg for livet? Er det innafor å ringe inn til sykehuset jeg gikk hos og be om en ny kontroll på astmaen?

 

Grunnen til at jeg bryr meg nå er at jeg har lyst til å komme i bedre form kondisjonsmessig, og vil ikke gå å plages av at jeg lurer på om jeg har astma. Det er heller ikke lett å avgjøre selv om jeg har det, har jeg gått med det i 7 år er det ikke lett å vite hvordan det føles å ha det eller ikke ha det mens jeg løper. 

 

Synes bare det var rart at jeg ikke ble kalt inn til astma kontroll lenger, uten å huske at de sa noe ''gratulerer, du har ikke lenger astma hade bra'' og som unge brydde jeg meg ikke stort, og glemte alt ganske fort. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...