Gå til innhold

Utdanning i forsvaret


ole7

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å søke på utdanning i forsvaret. Problemet er at jeg ikke kom videre til sesjon 2. Har lest litt rundt og er usikker på om det fremdeles er mulig å ta en utdanning. På forsvaret.no står dette på opptakskrav: "Ha bestått sesjon med minimum karakter 5 på teoritesten (allment evnenivå). Du kan søke selv om du ikke har vært på sesjon. Da sørger vi for å kalle deg inn etter søknaden din er behandlet, så fremt du ellers blir funnet kvalifisert". Det står altså kan man kan søke selv om man ikke har vært på sesjon, dersom man ellers blir funnet kvalifisert. Hva er det som avgjør om man er kvalifisert? Jeg har syn på ca -1,25 på begge øyene. I tillegg har jeg noe pollenallergi, men dette plager meg ikke mye. Er dette nok til at jeg ikke er kvalifisert? Vil ellers si at jeg er motivert og er i god fysisk form. Er det også slik at dersom jeg tar en bachelor på krigsskolen får jeg lønn under utdanningen. Gjelder dette bare dersom du har gått befalskolen først? Takk for svar. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nye takter i utdanning i Forsvaret etter den nye utdanningsreformen.  Blant annet kan du gå krigsskole uten forutgående befalsskole.  Det som er sagt frem til nå er at ordinær lønn (som KS-kadetter har hatt tidligere) bortfaller under utdanningen, og at kadettene får utbetalt 1G pr år i "lønn" i tillegg til fri kost og losji.

 

Det som avgjør om man "ellers" er kvalifisert er basert på oppnådde resultater og studieretning fra videregående.

 

De som ikke søker kommer ikke inn.

Lenke til kommentar

Det er nye takter i utdanning i Forsvaret etter den nye utdanningsreformen.  Blant annet kan du gå krigsskole uten forutgående befalsskole.  Det som er sagt frem til nå er at ordinær lønn (som KS-kadetter har hatt tidligere) bortfaller under utdanningen, og at kadettene får utbetalt 1G pr år i "lønn" i tillegg til fri kost og losji.

 

Det som avgjør om man "ellers" er kvalifisert er basert på oppnådde resultater og studieretning fra videregående.

 

De som ikke søker kommer ikke inn.

Er denne utdanningsreformen endelig? Leste litt rundt om at det var mye kritikk knyttet til denne nye reformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...