Gå til innhold

Sony 24-70 og 70-200 GM vs nik/can


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg skal synse litt. Noen andre som faktisk har testet dem side om side eller har andre formeninger må gjerne rive dette innlegget i fillebiter :)

 

Hvis du sammenlikner 70-200mm f/2.8 fra Sony, Nikon og Canon, er de omtrent like skarpe, og får ved "like" kamera (A7R, D810, 5D IV) omtrent lik score fra DXOmark. Sony-en har litt problemer med vignetting, og muligens focus breathing? Ser man litt grovt på det er de ganske like, alle med fordeler og ulemper de andre ikke har. Sonyen har for eksempel også lavere T-stopp, altså gjør den bildet lysere (=lavere ISO eller lukkertid for samme eksponering), som kan være en fordel. Canonen er nok skarpest. Men igjen, det er vel litt personlige preferanser som kan skille mellom dem.

 

Man kan gjøre samme sammenlikning med 24-70mm f/2.8. Igjen er det ikke store forskjeller. Canonen scorer jevnt over best, men de andre er ikke akkurat noen sinker heller. Canonen er nok igjen skarpest. Igjen ser man at Sonyen har fordelen med at den slipper inn mer lys, men Canonen er derimot skarpere. Sonyen scorer ganske dårlig på vignetting, men bra på CA. Igjen, litt personlige preferanser hva man velger av fordeler og ulemper slik jeg ser det. 

 

Tony Northup gjorde en litt uhøytidelig sammenlikning, og kom vel fram til at Canon hadde de beste objektivene. Sony hadde gode objektiv, men ikke nødvendigvis godt nok utvalg for alle. 

 

Dog ser man på priser er ofte Sony dyrere (Sony 24-70mm er i skrivende stund priset til 22 200 NOK, mens Canon 24-70mm er priset til 19 000, Sony 70-200mm er priset til 29 000 NOK, Nikon 70-200mm er priset til 22 000 NOK og Canon 70-200mm er priset til 20 000). Så skal man ha begge, koster oppsettet fra Sony 51 000 NOK, mens fra Canon koster det "bare" 39 000 NOK. 

 

Jeg tror prisforskjeller kommer av to ting som henger sammen:

 

1) Sony FE-fatningen er ny, dermed er også alle objektivene nye på markedet, hvor man må regne med å betale for produktutviklingen og kanskje nye fabrikker bak objektivet (Nikon- og Canonobjektivene har rett nok fått Mark II-utgaver, men noe sier meg at det ikke er like kostbart som å utvikle et helt nytt objektiv)

 

2) Kanskje viktigst: Sony har defacto monopol på 24-70mm, 70-200mm og 16-35mm f/2.8 til FE-fatningen. Canon og Nikon har konkurranse fra både  Sigma og Tamron, i tillegg til konkurranse fra et stort bruktmarked. Sony FE har ikke fått det helt store bruktmarkedet ennå, og Sigma og Tamron har ikke satset for fullt.

 

Man kan kanskje innvende at Sony FE kan bruke alle speilrefleksobjektiv med en adapter, men det virker ikke som om dette er en god løsning, og iallfall ikke en løsning en bruker på objektiv til 10 000-20 000 NOK. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...