Gå til innhold

Nå kommer det enda en 8K-skjerm på markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg husker fra den tiden jeg jobbet i elektrobransjen da hd-ready og full-hd var tema. Da ble det sagt fra de teknisk kyndige at full-hd var irrelevant for skjermer under 32", med begrunnelse om at det ikke var plass til alle pixlene på en så liten skjerm. Det eneste aberet, var selve skjermformatet hvis man valgte å koble til tv'en til pc (der vanlig oppløsning er 1280 x 1024 dpi). Er det da plass til alle pixlene på en forholdsvis liten skjerm med 4k, for ikke å snakke om 8k ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg husker fra den tiden jeg jobbet i elektrobransjen da hd-ready og full-hd var tema. Da ble det sagt fra de teknisk kyndige at full-hd var irrelevant for skjermer under 32", med begrunnelse om at det ikke var plass til alle pixlene på en så liten skjerm. Det eneste aberet, var selve skjermformatet hvis man valgte å koble til tv'en til pc (der vanlig oppløsning er 1280 x 1024 dpi). Er det da plass til alle pixlene på en forholdsvis liten skjerm med 4k, for ikke å snakke om 8k ?

 

Jeg skjønner ikke engang hva spørsmålet ditt skal bety "plass til alle pixlene"? Det er så mange pixler det er, det er åpenbart plass til de som er der.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en periode de slet med å lage pikslene på en plasma skjerm små nok slik at de under 50" en gang i tiden bare fikk 720p eller 768p. På den tiden hadde jeg en CRT dataskjerm jeg kjørte på 1600x1200. Det er jo iaf. en mobil som har kommet med UHD/4K så utviklingen går åpenbart fremover. Om en selv føler behov for slik oppløsning får en finne ut av selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...