Gå til innhold

Kernel oppg. + X


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har akkurat oppdatert kernelen på linux boksen min fra 2.2.19 til 2.4.18.

Gikk helt fint å innstalere ny kernel samt å konfe den.

Men jeg får ikke starta X. Får som feilmelding: "no device found".

Regner vel med at dette kommer fordi det var et eller annet jeg glemte å stille på når jeg konfigrerte kernelen (make menuconfig). Men hva ?

Gikk helt fint tidligere.

Har et geforce2 skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at X ikke starter har ikke med kernel å gjøre. Kjør xf86config som root og følg instruksjonene nøye... Etterhvert kommer du til valg av skjermkort. Bla til du finne NVIDIA GFORCE 2mx støtte. (egentlig trenger du bare å editere /etc/X11/XF86Config filen litt, men det er ikke så lett å forstå=)) Annbefaler å laste ned nyeste glx drivere til nvidia kort fra http://www.nvidia.com

Lenke til kommentar

Jeg bruker en RedHat 7.2 distro og benytter RPM til å gjøre denne jobben

Jeg har et GF3 kort (Elsa Gladiac 920) og må i likhet med deg (GF2) bygge drivermodulen for skjermkortet (NVIDIA grafikkbrikke) hver bidige gang jeg oppgraderer kernelen (hvis jeg ønsker å utnytte kortets egenskaper utover vanlig VGA funksjonalitet). NVIDIA har ikke "fri" kildekode til skjermkortene sine (fy!), og en "vanilje"/standard kildekode til linuxkjernen inneholder derfor ikke informasjonen som du trenger for å bygge den riktige skjermkortmodulen.

Du kan velge å laste ned en .src filene og legge disse oppå kjernekilden før du konfigurerer og bygger linuxkjernen, men dette har jeg aldri fått til.

Derimot er det enkelt å re bygge en modul for din nye kjerne ved å bruke RPM og .src.rpm filer ! (Du må ha kildekoden til den nye linuxkjernen for at dette skal fungere)

 

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=linux

finner du disse kildefilene beregnet for re bygging

http://205.158.109.140/XFree86_40/1.0-2313....0-2313.src.rpm

http://205.158.109.140/XFree86_40/1.0-2313....0-2314.src.rpm

På NVIDIA sin hjemmeside finner du også ferdigbygde binære .rpm filer som er beregnet for en bestemt kjerne og distribusjon, men jeg har aldri opplevd at de har den jeg trenger.

 

Jeg lagrer .src.rpm filene i /usr/src , og bruker dem hver gang jeg skal lage modulene for en ny kjerne.

 

Klok av skade, booter jeg nybygde kjerner fra en bootdiskett til konsollmode (init 3). Jeg booter aldri til en X manager (init 5), fordi jeg vet at den "gamle", og tidligere velfungerende /etc/XF86Config-4 ikke vil fungere FØR modulen til skjermkortet er på plass i i den nye /lib/modules/2.4.18 folderen.

 

Etter en fersk reboot for å forsikre meg om at den nybygde kjernen faktisk fungerer, kjører jeg fra konsollet (ingen X enda)

rpm --rebuild NVIDIA_GLX-1.0-2313.src.rpm

og

rpm --rebuild NVIDIA_kernel-1.0-2314.src.rpm

 

Hvis alt går bra, finner jeg de nybygde .rpm filene i /usr/src/redhat/RPMS/i386/

 

Disse installerer jeg med

cd /redhat/RPMS/i386

rpm -Uvh --force NVIDIA_GLX-1.0-2313.i386.rpm

og

rpm -Uvh --force NVIDIA_kernel-1.0-2314.i386.rpm

Slenger på en --force fordi rpm vil klage over at jeg har innstallert disse tidligere. De gamle, re bygde .rpm filene kan jeg ikke bruke, fordi de vil plassere drivermodulen på feil plass i den gamle /lib/modules/2.4.x treet.

 

Jeg for min del er sikker på at den gamle /etc/XF86Config-4 allerede er konfigurert for å bruke nvidia driveren, og starter derfor X med startx, og den digre NVIDIA logoen bekrefter at den optimaliserte utgaven er i bruk.

 

Den aller første gangen jeg skulle bruke skjermkortdriver fra NVIDIAs og den modifiserte GL pakken måtte jeg endre på noen av innstillingene i /etc/X11/XF86Config-4 fila (som beskrevet i forumet til nvidia og kanskje også i en readme fil). Kort fortalt er det viktig å hindre loading av GLcore og dri ved å hashe (#) ut disse linjene

# Load "GLcore"

# Load "dri"

 

samtidig endrer man det gamle drivernavnet under Section "Device" til

Driver "nvidia"

 

 

Lykke til.

Tux Racer er ikke spillbart før man bruker nvidias aksellererte skjermkortdriver.

Lenke til kommentar

Duronater: Det er ingen som har støtte før geforce2mx.

Fint hvis noen som bruker slack kunne 'oversette' hvor jeg skal legge de forskjellige filene for å legge de til kernelen, slik som han over beskriver.

Bruker jo ikke redhat.

Lenke til kommentar

Hei !

 

Fikk nå instalert driverne. Funker fint.

Men når jeg skriver xf86config og kjører den, kommer jeg etterhvert til et sted hvor jeg skal velge om jeg ønsker å se i databasen til skerjmkortet eller ikke. jeg velger ja. Men, jeg finner ikke et Nvidia skjermkort.

Har XF86 ver. 4.1.0 mener...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-04 12:12, t_man skrev:

Hei !


Fikk nå instalert driverne. Funker fint.

Men når jeg skriver xf86config og kjører den, kommer jeg etterhvert til et sted hvor jeg skal velge om jeg ønsker å se i databasen til skerjmkortet eller ikke. jeg velger ja. Men, jeg finner ikke et Nvidia skjermkort.

Har XF86 ver. 4.1.0 mener...



 

Tror du må endre /etc/X11/XF86Config-4

manuelt. Bruk en editor som du behersker (vi ?)

 

 

[ Denne Melding var redigert av: lurerpaa på 2002-03-04 21:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...