Gå til innhold

Studielån også søke om stipend etterpå?


Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Har fått lærlingplass hos en bedrift like ved her jeg bor. Men før jeg skal begynne der så må jeg 2-3 timer unna på en videregående skole og ta et halvt års opplæring der. Lærlingskontrakten skal ikke signeres før etter nyttår men skolen begynner allerede 15. januar så må skaffe meg bolig der så fort som mulig, tenkte egentlig å ringe rundt i morgen, for eksempel, og skaffe noe. Men jeg har ikke penger nå og må jo betale for dette. Hva er beste prosedyre? Søke om studielån nå først slik at jeg får betalt, også søke på nytt om stipend når jeg får lærlingskontrakten? Rekker jeg i det hele tatt å få pengene i tide? Eller hvordan funker det? Hva skal jeg gjøre for at dette skal bli lettest mulig og slik at jeg får ting på plass med en gang. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med stipend og lån for lærlinger, men tipper du har krav på borteboerstipend? Jeg ville ringt Lånekassen. Uansett, depositum og leie er du mest sannsynlig nødt til å ordne selv, også får du penger fra Lånekassen senere. Studenter har denne samme utfordringen hver sommer; de flytter hjemmefra, ser etter hybel, men trenger 10 000 kr i depositum og 5 000 i leie. Enten må man bruke oppsparte midler, eller høre med foreldre/besteforeldre/andre om de kan hjelpe deg. Du kan jo sjekke opp med Lånekassen, så hører du med foreldrene dine om de kan låne deg pengene, også betaler du tilbake når du har fått stipend. Løsningen er ikke optimal, men sånn er det, dessverre. Lånekassen har forresten en støttekalkulator på nettsidene sine, begynn der :-) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...