Gå til innhold

Dinside's test av bærbar


Nikern

Anbefalte innlegg

http://www.dinside.no/php/art.php?id=96905

Der siterer jeg:

"Også i grafikktestene ble ytelsestallene helt i toppklassen. Ingen eksisterende 3D-spill vil få problemer i 1024 x 768 med denne brikken"

 

Dette gjelder for en bærbar med ATI 9000 64 MB kort, er det virkelig så bra? Trodde det ble helt bakerst i køen når ATI sine 9600 og 9600 PRO kort for bærbare er her, sammen med nvidia sine fx kort.

 

Ble litt overrasket når jeg så dette, er det feil eller er jeg helt uoppdatert?

:dontgetit:

Endret av Nikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok da, den der var værre DesertGlow..

Sitat:

"skjermkortet er basert på Radion 9200-brikken"

Kan ikke huske å sett Radion brikker, men Radeon som kanskje uttales Radion er vel mer sannsynlig...

Hvis du ser på den lille detaljen og synes det er ille kan jeg informere om at du kommer til å få store overraskelser hvis du begynner å studere sammenligningsgrunnlaget, testresultater, kommerntarer til testresultater osv...

Lenke til kommentar

Ser det du snakker om nå, leste bare så VIDT igjennom d i stad skjønner du.

Men så kommer nok www.dinside.no til å få en midre leser fra idag av. Hvis det er det mølet der de må koke opp for å skrive om noe så finner jeg meg noe annet å gjøre. Har de ikke mer å finne på enn så slapt forhandsarbeid og arbeid lagt ned i testene sine er det jo tragisk for dem som tror på det de skriver.

 

derfor ALL ære til dere her på hw.no

 

Bra vi har EN side som vi kan stole på....

Endret av Nikern
Lenke til kommentar
ok da, den der var værre DesertGlow..

Sitat:

"skjermkortet er basert på Radion 9200-brikken"

Kan ikke huske å sett Radion brikker, men Radeon som kanskje uttales Radion er vel mer sannsynlig...

I dette avsnittet står det jo Radeon, så at det sto Radion lenger opp var vel kanskje bare en trykkfeil?

 

Informasjonen fra Packard Bell forteller at ixtreme 6205 skal ha AMD Athlon 64 3200+ prosessor, 1024 MB internminne, 200 GB harddisk, ATI Radeon 9200 skjermkort med 256 MB minne og TV-utgang og 15" LCD skjerm. Maskinen får også høyttalere, samt trådløs mus og tastatur, og alle enhetene har matchende farger og design.

Lenke til kommentar

Kanskje på tide de renoverte data avdelingen da :)

Eneste jeg husker som god lesning var når de testa Porsche Cayenne Turbo, den har jeg så lyst på ;)

Men skaff seg noen andre til å ta data delen, hva om de hadde lånt inn dere da?

Eller kjøpt noen av deres tester ? ;) Hvem vet..

Lenke til kommentar

Nettstedet heter DinSide fordi det er en side som appelerer til folk flest. Jeg synes testene er helt kurante for alle oss DinSide er myntet på. Hvis man er mer interessert i pcer med vinduer, neonlys og ett sammensurium med slanger og vanntanker så finnes det andre sider til dem. Husk på at det er ett mindretall av personer som sitter forran en PC som HW er interessant for.

Lenke til kommentar

NETTOPP, derfor kan de ikke "lure" folk på den måten. Det de sier er jo ikke sant. Eller er veldig tett opp under det i alle fall. De kommer jo med tester (DesertGlow viser til) som ikke er helt "nøye" (hvis det er ordet jeg leter etter). Derfor blir det jo latterlig når de ikke klarer å prestere bedre enn det der. Det hadde tatt dem kanskje 2 minutter å sjekka resultatene/fakta opp mot andre sider for å sjekke om det var slik de trodde. Men det tar de vel seg ikke tiden til?

Lenke til kommentar
Ja, jeg mistet heeelt respekten for DinSide da jeg leste denne http://www.dinside.no/php/art.php?id=96873 testen. Acer Ferrari er oppskrytt, og de sier at det er noeav de beste de har testet foreløpig. Til og med min G551 får bedre i feks 3dmark 2001 SE... SElv om jeg ikke bare legger dette resultatet til grunn..

 

Om det er noen som ikke fortjener respekt så må det jo være deg....

 

For det første så feilsiterer du DinSide. De skrev ikke at maskinen var noe av det beste de har testet, men at maskinen var noe av det mest velutstyrte de har testet.

 

For det andre så er det selsvagt ikke noe problem å finne enkeltelementer fra ferrarien som overgåes av andre maskiner, men skal du vurdere en bærbar PC opp mot en annen så må du ta med deg hele bildet. Det er jo stor forskjell på hva som er viktig for de enkelte når det gjelder vekt, utstyrsnivå og en rekke andre aspekter. Ferrarien har en kombinasjon av ytelse, vekt, pris og utstyrsnivå som jeg gjerne utfordrer deg til å finne maken til?

Lenke til kommentar
Ja, jeg mistet heeelt respekten for DinSide da jeg leste denne http://www.dinside.no/php/art.php?id=96873 testen. Acer Ferrari er oppskrytt, og de sier at det er noeav de beste de har testet foreløpig. Til og med min G551 får bedre i feks 3dmark 2001 SE... SElv om jeg ikke bare legger dette resultatet til grunn..

 

Om det er noen som ikke fortjener respekt så må det jo være deg....

 

For det første så feilsiterer du DinSide. De skrev ikke at maskinen var noe av det beste de har testet, men at maskinen var noe av det mest velutstyrte de har testet.

 

For det andre så er det selsvagt ikke noe problem å finne enkeltelementer fra ferrarien som overgåes av andre maskiner, men skal du vurdere en bærbar PC opp mot en annen så må du ta med deg hele bildet. Det er jo stor forskjell på hva som er viktig for de enkelte når det gjelder vekt, utstyrsnivå og en rekke andre aspekter. Ferrarien har en kombinasjon av ytelse, vekt, pris og utstyrsnivå som jeg gjerne utfordrer deg til å finne maken til?

Ut fra testen får de den til å fremstå som noe av det beste de har testet jo....

 

Greit nok, de sa kanskje at det var den pcen de hadde testet med noe av det beste utstyrsnivået de hadde vært borti. Så man trenger tydeligvis ikke å legge til mer enn dvd-r /dvd+r så er de fleste maskiner like bra, om ikke bedre enn denne.

 

Og du bør kanskje også ta prisen i betraktning. Jeg personlig syntes man får mange andre bedre pcer for den prisen. Men du er kasnkje en som verdsetter utseendet på pcen mest? Det er vel ferrari merket du har forelsket deg i tenker jeg...

 

Og vil ikke akkurat si at den har gjennomgående bra ytelse når feks batteritiden er helt elendig. 1,5 timer, det er jo elendig. Det er tross alt en bærbar pc.

Også hvis pcen skal være så bra, hvorfor sette i en Athlon XP cpu?? Den bråker jo masse, og blir så varm at en ikke engang kan ha den på fanget! Siterer Din Side:

 

"I denne PCen har den gjort seg utslag i viftestøy under belastning, samt det faktum at PCen blir svært varm under bruk. Ja, den var direkte ubehagelig å ha i fanget under en del av testene våre. Det er kanskje noe å tenke på.

"

 

Grafikkytelsen er sikkert bra, men det sier litt om resten av oppsettet på maskinen når det med et Radeon 9200 kort med 128MB ram, ikke klarer å overgå en pc med Radeon 9000 kort med 64MB ram...

 

Og Acer har det tydeligvis med å skryte på seg også. De sier feks i spesifikasjonenen til maskinen at den levers med aluminiumslokk, mens den i realiteten leveres med plastlokk. Og de lover en batterilevetid på 3 timer, som er langt fra sannheten.

 

Så dette er IKKE en så superbra BÆRBAR pc som din side skal ha det til i mine øyne.

 

Og kengen: kan ikke si at du heller fortjener så mye respekt. Du kan tydeligvis ikke ha sett gjennom testen til Din side så veldig nøye, siden du mener denne pcen er så forferdelig gjennomgående bra. Du ser kanskje bare på spesifikasjonene fra produsenten?

Endret av Kenti
Lenke til kommentar
Så dette er IKKE en så superbra BÆRBAR pc som din side skal ha det til i mine øyne.

 

At du etter 3 avsnitt med sitat av klager på Ferrarien, hentet nettopp fra testen som du mener gir et for positivt inntrykk av samme maskin, presterer å påstå at DinSide skal ha det til at maskinen er så superbra, sier jo egentlig sitt. Ytterligere kommentar blir nesten overflødig, men jeg vil allikevel si at DinSides test av Acer Ferrari vel ikke kan sies å være ensidig positiv, jeg synes det var en ganske så balansert vurdering av maskinen, som satte fingeren på minst like mange negative som positive sider, og gikk ikke utelukkende på tekniske spesifikasjoner, noe som også er viktig for de fleste av oss. Spillfreakere som utelukkende ser på 3D ytelse på en bærbar PC er jo i beste fall på feil jorde, de bør jo kjøpe stasjonær PC.

 

Og kengen: kan ikke si at du heller fortjener så mye respekt. Du kan tydeligvis ikke ha sett gjennom testen til Din side så veldig nøye, siden du mener denne pcen er så forferdelig gjennomgående bra. Du ser kanskje bare på spesifikasjonene fra produsenten?

 

Jeg har lest både DinSides test og en rekke andre kilder svært mye nøyere enn deg. Mitt poeng var forøvrig at folk vektlegger ulike ting ved bærbare PC'er. Jeg fremhevet ytelse, vekt, pris og utstyrsnivå som pluss ved Ferrarien. Da dette er poenger som er vesentlige for meg, jeg sier altså ikke at maskinen er "gjennomgående bra" utover dette.

 

Jeg ville selv ha ønsket meg en Pentium M prosessor, og Radeon 9600 som forbedringer på Ferrarien, men dette ville igjen ha øket prisen betydelig. Prisen på 17.500,- inkl. mva. er jo meget konkurransedyktig i forhold til utstyrsnivået.

 

Jeg hadde selv nesten bestemt meg for å kjøpe en ECS Green 551, da jeg begynte å sammenligne den med Ferrarien. Når jeg da så at jeg ville få både raskere wlan, bluetooth, 4i1 kortleser, smartcardleser og Windows XP i tillegg for bare ca. 1500 kr. mer så var jeg ikke lenger i tvil om hvilken maskin jeg ville ha. PS! dual dvd-brenner og stilig design betydde mindre for meg, men det trakk jo heller ikke ned.

 

PS! Nå har jeg ikke tid til å skrive mer, for nå fikk jeg akkurat mitt eksemplar av Acer Ferrari 3000 inn døra........ :dribble: Kommer tilbake med rapport her i forumet om en stund!

Lenke til kommentar
At du etter 3 avsnitt med sitat av klager på Ferrarien, hentet nettopp fra testen som du mener gir et for positivt inntrykk av samme maskin

 

Baserer ikke mitt innlegg på de tre innleggene bare. Men hvis du leser testen unnskylder jo Din side Acer maskinen flere ganger når det er noe negativt med at det kanskje er noe feil ved deres eksemplar av maskinen. De konkluderer også slik at det virker som en super maskin jo.

 

Jeg sier så klart ikke at det ikke er en bra maskin, men fullt så bra som Din side skal ha den til er den vel kanskje ikke.

 

3D friker ja... Jeg spiller så å si ikke maskinen...

 

Og når det gjelder kjøp av G551 maskin, kan du komme langt billigere unna hvis du gidder å sjekke litt priser rundt omkring.

 

Men nå har heller ikke jeg tid til å krangle mer med deg, har JAVA eksamen i morgen.

 

Lykke til med Ferrarien :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet redaksjonen til DINSIDE DATA og fikk dette svaret:

 

Jeg har fulgt den lille debatten fra sidelinjen, og kan opplyse om at påstanden om at grafikkytelsen til Fujitsu-Siemens Amilo A7620 var i "toppklassen" må ses i forhold til måletall for bærbare PCer vi har testet tidligere. Ikke alle forstår dette, så jeg har oppdatert artikkelen med denne tilleggsopplysningen. Når det gjelder 3D-ytelse i 1024 x 768, hadde det vært fint om noen gav oss tips om spill som ikke fungerer problemfritt med Mobile Radeon 9000-brikken - det har vi ennå til gode å se eksempler på.

 

Det triste er at vedkommende misfornøyde eller usikre lesere ikke kan gi tilbakemelding til oss direkte. Når alt kommer til alt bygger misnøyen i tråden i hovedsak på uklare formuleringer og misforståtte detaljer. En stakkar som tilfeldigvis dumper innom forumet oppfatter gjerne ikke det.

 

For øvrig vil jeg legge til at vår bærbar PC-test er løpende, og for øyeblikket har vi maskiner med Mobile Radeon 9600-brikken på testbenken. En av dem har skjermoppløsning på 1600 x 1200, og i denne oppløsningen kommer 30% høyere ytelse virkelig til sin rett.

 

Du må gjerne oppdatere tråden med disse tilleggsopplysningene, Åsmund, som jeg håper har vært oppklarende.

 

------------------------------------------------------------------

Bjørn Eirik Loftås

Redaktør - DinSide Data

www.dinside.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...