Gå til innhold

Problemer med trådløst nett på Thinkpad


Lynx

Anbefalte innlegg

Fikk en Thinkpad R40 på mandag. Denne har innebygget trådløst nettverkskort (centrino maskin). For å spare strøm skrudde jeg av det trådløse nettverket (via menyen du får med Fn+F5 tastene).

Nå driver jeg å setter opp en annen thinkpad på jobben, og tenkte jeg skulle prøve ut det trådløse nettverket, men når jeg nå trykker Fn+F5 får jeg beskjed om at det ikke er installert noe Trådløse IBM kort på maskinen...

Jeg har installert et Bluetooth PCMCIA kort, og hatt en mislykket installasjon av et ISDN kort, men ikke noe som skulle påvirke dette så mye trodde jeg.

Noen som veit om det er en måte å få dette til å virke igjen?

 

P.S. Det trådløse nettverket virker, det som ikke virker er den programvarebaserte av-og-på bryteren for radiosenderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå driver jeg å setter opp en annen thinkpad på jobben, og tenkte jeg skulle prøve ut det trådløse nettverket, men når jeg nå trykker Fn+F5 får jeg beskjed om at det ikke er installert noe Trådløse IBM kort på maskinen....

 

Du må laste ned programvare fra ibm.com, det du leter etter er programvaren "IBM Access Connections". Og eventuelt siste versjon av wlan-driveren.

Lenke til kommentar
Fikk en Thinkpad R40 på mandag. Denne har innebygget trådløst nettverkskort (centrino maskin). For å spare strøm skrudde jeg av det trådløse nettverket (via menyen du får med Fn+F5 tastene).

Nå driver jeg å setter opp en annen thinkpad på jobben, og tenkte jeg skulle prøve ut det trådløse nettverket, men når jeg nå trykker Fn+F5 får jeg beskjed om at det ikke er installert noe Trådløse IBM kort på maskinen...

Jeg har installert et Bluetooth PCMCIA kort, og hatt en mislykket installasjon av et ISDN kort, men ikke noe som skulle påvirke dette så mye trodde jeg.

Noen som veit om det er en måte å få dette til å virke igjen?

 

P.S. Det trådløse nettverket virker, det som ikke virker er den programvarebaserte av-og-på bryteren for radiosenderen.

Høyreklikk og velg egenskaper på mine nettverkssteder. hvis du har en trådløs tilkobling der prøv og gøyreklikk og velg aktiver. hvis den ikke er der kan du høyreklikke på min datamaskin og velg behandle. gå inn in menyen for devicemanager. finn frem til trådløskortet ditt under menyen for nettverkskort.

her er det mulig det er et rødt kryss på nettverkskotet. høyreklikk og aktiver den der.

Lenke til kommentar
Nå driver jeg å setter opp en annen thinkpad på jobben, og tenkte jeg skulle prøve ut det trådløse nettverket, men når jeg nå trykker Fn+F5 får jeg beskjed om at det ikke er installert noe Trådløse IBM kort på maskinen...

Når jeg fikk min R40 var det ikke installert wlan kort i maskin, selv om det stod på esken at det skulle være det. Dvs. jeg fikke samme feilmelding som deg.

 

Jeg ringte KK88 som jeg hadde kjøpt maskinen av og de ba meg returnere maskinen. Uken etter fikk jeg en ny maskin, men denne var også uten wlan. Det endte med at IBM sendte meg miniPCI-kortet i posten et par uker senere. Når det nye kortet var kommet måtte jeg laste ned de nyeste dirverene til det fra www.ibm.no.

 

Selgeren hos KK88 (som forøverig var veldig hjelpsom og serivceinnstillt) sa at han trodde at det var en hel produksjosserie av denne maskinen som var blitt laget feil. Mulig du har fått en maskin i samme serie? Modellnummeret til min maskin er 2722-3DG.

 

Forresten hadde ikke maskinen min centrino-klistermerke heller, bare pentium -m merke.

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene, men...

For det første; det er trådløst nettverkskort i maskinen. Jeg veit dette både fordi jeg åpnet feil luke når jeg skulle installere mer ram, og fant det der, og jeg har funnet en annen maskin med trådløst kort.

IBM Access connections er installert, og nettverkskortet er aktiver. Som sagt i den første posten, alt fungerte bra når jeg fikk maskinen.

 

Problemet oppstod i går, og hendelsesforløpet er da som følger:

Jeg kommer på jobb, med en maskin som fungerer helt topp (med en Fn+F5 kombinasjon som fungerer).

Jeg putter inn et Bluetooth PCMCIA kort (fra IBM) som vi har hatt liggende på jobben, installerer drivere og alt ser bra ut.

Tar så ut Bluetoothkortet (glømmer å gå via "safely remove hardware", men det burde vel ikke skape så store problem)

Putter inn et Com 1 4-in-1 PCMCIA kort (LAN-ISDN-Modem-GSM), prøver å installere drivere, men får det ikke til å virke. Avinstallerer så disse driverne.

Skal prøve å koble meg opp mot en annen laptop, og ingen av IBM softwarene finner det trådløse kortet.

Fn+F5 frembringer følgende melding: "Det er ikke installert trådløse IBM-lort (802.11 eller Bluetooth) på dette systemet."

IBM Access connections raporterer at antenna er skrudd av, men at jeg kan få skrudd den på midlertidig ved søk etter nettverk (noe som ikke virker).

Går jeg derimot via Windows sitt nettverksoppsett kan jeg få en trådløs forbindelse opp og gå.

 

Problemet er altså: IBM programvaren kjenner ikke lengre igjen det trådløse nettverkskortet. (Og bare så det er sagt, har ikke gjort noe med de driverne)

Lenke til kommentar

Driverne er herved fjernet, skal ta en restart og installere dem på nytt... Hvis ikke så er jo IBM support en nærliggende ide... (Ellers så har jeg jo noen datakonsulenter som jeg kan plage livet av først da... Får sikkert ikke mye ut av det, men kan jo ha det litt morsomt :devil: )

Lenke til kommentar

Forresten... En liten ting jeg kom på, kan ikke skjønne at det kan ha noe med saken å gjøre, men slenger den ut likevel...

Fra alt fungerte som det skulle til det blei krøll har jeg også satt inn en ekstra 256mb rambrikke. Dette var en 333mhz brikke fra en T41, og R40 går på 266. Med bakoverkompabilitet og iogmed at begge var CL2,5 og 2,5V burde det jo ikke ha noe å si.... eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...