Gå til innhold

Grunnleggende filosofiske spørsmål ( Exphil )


Anbefalte innlegg

Hei!

Eksamen om en uke, og har kommet godt igang med lesingen. Jeg har et par spørsmål og tanker som jeg ikke klarer å feste på knagger, men håper derfor at noen eldre og mer filosofiske sjeler her inne kan hjelpe meg.

Jeg kommer nok til å legge til spørsmål etterhvert som jeg møter på dem de neste dagene, fram til eksamen. Takk til alle som er behjelpelige! OBS! Dersom dere har noen nyttige sider som er rettet mot Exphil, så er det bare til å dele!

a) Jeg har fått en god forståelse for Hobbes, Lockes og Rousseas ideer når det kommer til samfunnskontrakten og hvorfor vi trenger en stat, men finner lite om Kant. Han blir nevnt, men står lite om han. Hvorfor mente han vi trengte en stat, og hvordan er menneskets naturtilstand ifølge ham?

b) Kuhn sitt begrep om paradigme blir brukt i 2 forskjellige betydninger. Den ene er som et "rammeverk" som forskere skal jobbe innenfor, men hva er den andre betydningen?

c) Sliter litt med å forstå forskjellene mellom årsaksforklaring og formålsforklaring.

d) Utilitarismens nytteprinsipp definerer jeg som : Du skal velge den handlingen som maksimerer velferd, alle parter tatt i betraktning. Vet at du kan dele opp utilitarismen i flere "greiner". De to vanligste og viktigste blir vel Handlings -og regelutilitarismen, men ser også at hedonismen til Bentham blir dratt under handlingsutilitarismen. Her blir begrepet "lyst" brukt - det som maksimerer lyst og fører til mint ulyst totaltsett, er den rette handlingen. Vil begrepet jeg bruker - velferd - bli brukt synonymt med "lyst", eller er dette et skille innad i de ulike utilitaristiske synene?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

a) Hvis ikke pensum sier noe om det så trenger du ikke tenke på det.

 

b) Kuhn sitt begrep "paradigme" kan tolkes på opptil 25 måter hvis jeg husker riktig. Hvis vi sammenfatter de fleste av dem i ordet "rammeverk" så er antagelig den andre betydningen "eksemplar". Igjen, hvis det ikke står noe om det i pensum, så trenger du ikke å tenke på det.

 

c) Jeg antar du snakker om forklaringstyper i samfunnsvitenskap. Formålsforklaringer går ut på å forklare handlinger ut i fra bevisste intensjoner. Årsaksforklaringer henviser til ubevisste faktorer.

 

d) Det er bare i de hedonistiske variantene av utilitarisme at "velferd" blir brukt synonymt med "lyst". Bentham og Mill osv. definerer nettopp velferd som lyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...