Gå til innhold

MVA, Paypal, salg til innland og utland


Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med dette :-) Registrerte mitt eget enkeltmannsforetak først i år og er helt ny til alt dette, så kan bli litt mye info;

Jeg driver min egen nettbutikk, hvor omkring 90% av salgene går til utlandet, mens 10% av salgene er til norske kunder. Alt av betaling går via Paypal, og en gang i måneden overfører jeg alt av inntekter jeg har fått de siste 30 dagene. I tillegg til nettbutikk tar jeg tegnebestillinger, og igjen går alt av betaling via Paypal. Så noen kunder kjøper altså fysiske varer som blir tilsendt til dem i utlandet, mens andre kunder får bestillinger som de bare blir tilsendt på epost.

Første spørsmål: skal jeg registere meg i mva-registeret når ALLE salg (både til utland og norge) til sammen blir 50,000 på 12 måneder, eller når salgene kun til norge til sammen blir 50,000 kr? Hvis det er ALLE salg, så skal jeg beregne moms på det første salget (til norge) jeg gjør som overskrider 50K? Stemmer dette?

Andre spørsmål: I og med at alt av betaling går over Paypal, så er Paypal også de eneste kvitteringene jeg har for tegnebestillinger. For salg fra nettbutikken så har jeg kvitteringer fra når jeg har vært på posten og sendt varer, samt bestillingen som ligger i nettbutikken. Er dette tilstrekkelig? Ser mye snakk om faktura, og dette høres sikkert dumt ut, men jeg skjønner ikke helt greia. Jeg har jo aldri sendt en eneste faktura i og med at alt går via Paypal? :( 

Kommer til å registere meg i mva-registeret om et par dager da jeg er like under 50K-grensa. Hvordan ''beviser'' jeg da at bare noen få salg faktisk er til norske kunder? Hvordan beviser jeg rett og slett at jeg ikke skal beregne moms på kundene mine? 

Håper noen kan hjelpe meg, takk på forhånd! Kommer sikkert flere spørsmål hahaha
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...