Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke fag bør jeg ta som privatist for å få vitnemål?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg klarte å stryke i Fysikk 2 til sommeren og står uten vitnemål. Jeg vil bare ta et random fag for å få vitnemål, helst et fag som bare er skriftelig. Er litt usikker på hva jeg bør ta... noen som har forslag?

 

Dette er fagen jeg har tatt:

 

VG2:

Fysikk 1

Kjemi 1

Teknologi og forskningslære 1

Matematikk S1

 

VG3

Fysikk 2

Teknologi og forskningslære 2

Matematikk S2

 

Takk for eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Med forbehold om feil)

 

Jeg tror det er sånn at du må ha to fag som bygger på hverandre (du har jo TF 1 og 2 og S1 og S2 matte)

 

Så vidt jeg vet kan du ta et fag fra et annet programoråde så lenge du har to fag som bygger på hverandre fra samme programområde. Da kan du for eksempel ta Sosialkunnskap eller Psykologi 2 fra linjen språk, samfunnsfag og økonomi og ta bort Fysikk 2 :) Litt usikker på om matte teller i fagene som bygger på hverandre pga timeantall osv., men du bør sjekke det opp med en rådgiver ved en vgs for sikkerhets skyld. Vil tro det også er viktig å huske på at faget du velger har like mange årstimer som det du vil erstatte (ta bort).  

 

Fikk selv god hjelp av rådgiverne på denne nettsiden: http://minutdanning.ostfoldfk.no/ 

Endret av Pepsimax94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Med forbehold om feil)

 

Jeg tror det er sånn at du må ha to fag som bygger på hverandre (du har jo TF 1 og 2 og S1 og S2 matte)

 

Så vidt jeg vet kan du ta et fag fra et annet programoråde så lenge du har to fag som bygger på hverandre fra samme programområde. Da kan du for eksempel ta Sosialkunnskap eller Psykologi 2 fra linjen språk, samfunnsfag og økonomi og ta bort Fysikk 2 :) Litt usikker på om matte teller i fagene som bygger på hverandre pga timeantall osv., men du bør sjekke det opp med en rådgiver ved en vgs for sikkerhets skyld. Vil tro det også er viktig å huske på at faget du velger har like mange årstimer som det du vil erstatte (ta bort).  

 

Fikk selv god hjelp av rådgiverne på denne nettsiden: http://minutdanning.ostfoldfk.no/ 

Tusen takk! Helt riktig med det at to fag som trenger å bygge på hverandre og at jeg kan velge nesten hvilke fag jeg vil. Sosialkunnskap har gått litt under radaren, ser ut som et veldig greit fag å ta. :) 

Lenke til kommentar

 

(Med forbehold om feil)

 

Jeg tror det er sånn at du må ha to fag som bygger på hverandre (du har jo TF 1 og 2 og S1 og S2 matte)

 

Så vidt jeg vet kan du ta et fag fra et annet programoråde så lenge du har to fag som bygger på hverandre fra samme programområde. Da kan du for eksempel ta Sosialkunnskap eller Psykologi 2 fra linjen språk, samfunnsfag og økonomi og ta bort Fysikk 2 :) Litt usikker på om matte teller i fagene som bygger på hverandre pga timeantall osv., men du bør sjekke det opp med en rådgiver ved en vgs for sikkerhets skyld. Vil tro det også er viktig å huske på at faget du velger har like mange årstimer som det du vil erstatte (ta bort).  

 

Fikk selv god hjelp av rådgiverne på denne nettsiden: http://minutdanning.ostfoldfk.no/ 

Tusen takk! Helt riktig med det at to fag som trenger å bygge på hverandre og at jeg kan velge nesten hvilke fag jeg vil. Sosialkunnskap har gått litt under radaren, ser ut som et veldig greit fag å ta. :)

 

Ja, så lenge du "hovedsakelig" har realfag og det har du jo, så kan du velge et fag fra et annet område :) Sosialkunnskap er veldig greit å ta ja, det samme er psykologi 2.

Forskjellen er at du må følge litt med i media og politikk i sosialkunnskap og bruke politikken til å diskutere velferd for eksempel :) Psykologi er litt mer "rett frem" og bygger mye på følelser osv (for eksempel holdninger til kropp). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...