Gå til innhold

Trenger hjelp med instillingene til min nye H115i


Gjest Slettet-HTCH2paZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-HTCH2paZ

I dag fikk jeg min nye komplett PC:

https://www.komplett.no/product/11347/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-gamer-xtreme-i260-coffee-lake?offerId=KOMPLETT-310-11347#

 

Konfigurerte den litt og oppgraderte vannkjølingen til H115i.

 

Synes den bråker veldig når jeg kjører PUBG på ultra, så jeg gikk inn på Corsair Link 4. Jeg har ikke så mye erfaring med kjøling generelt. Prøvde å lage en "custom curve", hvor jeg satte ned rpm ved de ulike temperaturgrensene. Problemet er at jeg ikke vet om feks 65% av kapasiteten til viften ved 45 C er nok til å holde temperaturen på et forsvarlig nivå.

 

Har lest at viftene til vannkjøleren (corsair) bråker unormalt mye og at mange som kjøper h115i bytter ut viftene med andre. Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det og heller ikke hvilke jeg burde kjøpe. Har hørt at nocuta har stillegående vifter, men passer de til H115i?

 

For å oppsummere så lurer jeg på om:

Noen har forslag til gode instillinger til kjølingen min inne på Corsair Link 4?

Burde jeg erstatte viftene? I såfall, hvilke og hvor enkelt er det og bytte ut disse selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du setter 65% som max pådrag til viftene, og dette ikke er nok, så vil prosessor sikre seg selv og klokke ned hastigheten. Det kan ikke gå galt. Hvis 65% bare er et punkt på din profil, og dette ikke er nok for 45 grader, ja da vil jo temperaturen stige og treffe neste punkt på profilen din .. 

 

Prøv deg litt frem .. Sett f.eks 40% på alt under 50 grader, og tikk deg oppover. Sett 100% ved 90+ grader.

 

Grunnen til at viftene dine bråker er fordi dem kan gå opp mot 2000 rpm. Dette er siden radiatoren er tynn - du har lite areal. Dermed suppleres det med vifter som kan dytte mye luft for slik å øke kjølekapasiteten. Jeg ville begynt med å stille en roligere vifteprofil for å redusere støy. Så lenge maskinen ikke throttler (altså at CPU klokker ned for å ikke skade seg selv) så er det greit. Jeg tror ikke du blir så mye mer fornøyd med å bytte vifter. Du kan selvsagt sette på noen vifter som bråker mye mindre, men da vil du også miste effekt over radiator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...