Gå til innhold

hvordan blir man kaptein/ skipper?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 18 og går nå siste året på videreående. Har tatt allmennt videregående skole med fordypning i Kjemi 1, Fysikk 1 og 2, og R1, R2. I tillegg så har jeg språkfag Nivå3 som programfag. Snittet mitt vil jeg si er helt ok. Tipper jeg vil komme ut mellom 4.7-5 i snitt. Det tilsvare ca 50 studiepoeng med realfagspeong og tilleggspoeng.

Så for noen dager siden traff jeg på en skipper på en brønnbåt, og vi begynnte å snakke om yrken hans, jobben, utdanning og lønn : ). Og det virket veldig intresant. Spesielt likte jeg at man kan jobbe i 4 uker også ha 4 uker fri.

Har aldri hatt noe særlig erfaring med båt og seiling, har båtlappen, men det er ikke så vanskelig å få. I tillegg så har jeg jo jobbet på fiskeannlegg i snart 4 år som fulltids sommervikar og har hatt faste vakter når jeg har fri.

Så det jeg lurer på hvordan blir man kaptein på en brønnbåt, størrebåter, cruise, skip på intenasjone farevann osv?

Hvilke utdanningsvei er ”best”? Har lest litt på det og det virker litt at den beste veien er yrkesfag/matrosfag, maritimt fagskole også må man ha seilingstid og deretter jobber du deg opp. Men som jeg forstår kan man ta 3 år på høyskolen, og deretter få seilingstid? Hva er forskjellen? Hvilke fordeller og ulemper har en som har tatt veien gjennom høyskolen? Vil en av disse utdanningsveier vært prioriter fra en arbeidsgiver perspektiv? Hvor langt tid ville hele utdannig ta? Selvfølgelig det er vanskelig å svare på, men hvor langt tid ville det tatt for å bli kaptein/skipper på en båt? Til slutt hvordan kunne veien til kaptein sett ut hvis man tar veien gjennom høyskole utdanning?

I tillegg så lurer jeg på  hvordan ser arbeismarked ut nå og hvordan ser framtiden ut innenfor denne bransjen? Er det en trygg yrke eller er det stor risiko som f.eks innefor pilot yrke? Altså er det vanskelig å få seg jobb, stor konkuranse eller ikke?

Hadde vært utrolig fint å snakket litt mer med en som er kaptain eller har jobbet i den bransjen på nært hold, siden jeg fikk ikke stilit alle spørsmål jeg lurer på til han jeg snakket med. Er det noen jeg kunne kontaktet, som kunne svart meg sikkert på alle spørsmål jeg lurer på? Men jeg setter stor pris på alle bidrag her inne, så det er bare til å kommentere!

 

En ting jeg har tenkt på, hva hvis man jobbe litt på en båt først?  Har det noe fordell? Fordi jeg har vurdert å ta et friår etter vgs og jobbe litt, og har tenkt litt på hva hvis jeg søker jobb på en ferje eller hurtigbåt eller noe lignende? Eller er det lite realistiks å få jobb på båt uten utdanning i det heletatt? Hva hvis jeg tar IMO 60 er det da lettere å få seg jobb på en  båt da eller man må jo uansett gjennom dette kurset, men hva hvis jeg tar det på egenhånd?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mange spørsmål, kan svare på litt:

I din posisjon finnes det bare en logisk vei å gå dersom du vil bli skipper, og det er høyskole. Å skulle gå VGS på nytt + lærlingtid for å få fagbrev som matros, eventuelt 5 år i praksis og så fagbrev, for så å ta fagskole hadde bare vært unyttig rett og slett.

Så skal du bli styrmann/kaptein, hyv deg på nautikk på høyskolen. 

Man kan diskutere frem og tilbake om forskjeller mellom de som har gått yrkesvei vs. høyskole osv, men hva er vitsen? Når du etter endt studium kommer ut, får fartstiden din og gjør en god jobb, så driter folk ganske langt i hvilken vei du har gått tidligere. 

De som har gått yrkesfag og som lærling vil selvsagt ha litt mer praktisk erfaring fra dekksarbeid og kanskje et mer nyansert bilde av hvordan arbeidet utføres på et skip - fra topp til tå - men også de som går høyskoleveien får sin tid på dekk med opplæring.

Hvor lang tid vil det ta å bli kaptein? Du vet vel selv godt hvor lang utdanningen er, og deretter er det fartstid det går på for å løse ut papirer. Nøyaktig hvor lang tid det tar å bli kaptein er imidlertid helt umulig å si, for det avhenger av så mye mer enn bare din kompetanse. Det må jo først og fremst finnes en ledig stilling som kaptein for at du kan bli kaptein. Er du innad i et rederi, vil du "stå i kø" for å rykke opp, og må bare være tålmodig egentlig. 

Men jeg vet også om en kar som begynte på en liten fiskebåt og fikk stilling som overstyrmann der veldig kort tid etter endt utdanning, så det avhenger rett og slett. 

Arbeidsmarkedet for sjøfolk er konjunkturutsatt, noe som vil si at det alltid vil være svingninger. Nå er industrien ganske langt nede, men tror den vil gå litt opp igjen..og så kanskje ned igjen? Hvem vet?

 

Lenke til kommentar

Det var mange spørsmål, kan svare på litt:

 

I din posisjon finnes det bare en logisk vei å gå dersom du vil bli skipper, og det er høyskole. Å skulle gå VGS på nytt + lærlingtid for å få fagbrev som matros, eventuelt 5 år i praksis og så fagbrev, for så å ta fagskole hadde bare vært unyttig rett og slett.

 

Så skal du bli styrmann/kaptein, hyv deg på nautikk på høyskolen. 

 

Man kan diskutere frem og tilbake om forskjeller mellom de som har gått yrkesvei vs. høyskole osv, men hva er vitsen? Når du etter endt studium kommer ut, får fartstiden din og gjør en god jobb, så driter folk ganske langt i hvilken vei du har gått tidligere. 

 

De som har gått yrkesfag og som lærling vil selvsagt ha litt mer praktisk erfaring fra dekksarbeid og kanskje et mer nyansert bilde av hvordan arbeidet utføres på et skip - fra topp til tå - men også de som går høyskoleveien får sin tid på dekk med opplæring.

 

Hvor lang tid vil det ta å bli kaptein? Du vet vel selv godt hvor lang utdanningen er, og deretter er det fartstid det går på for å løse ut papirer. Nøyaktig hvor lang tid det tar å bli kaptein er imidlertid helt umulig å si, for det avhenger av så mye mer enn bare din kompetanse. Det må jo først og fremst finnes en ledig stilling som kaptein for at du kan bli kaptein. Er du innad i et rederi, vil du "stå i kø" for å rykke opp, og må bare være tålmodig egentlig. 

 

Men jeg vet også om en kar som begynte på en liten fiskebåt og fikk stilling som overstyrmann der veldig kort tid etter endt utdanning, så det avhenger rett og slett. 

 

Arbeidsmarkedet for sjøfolk er konjunkturutsatt, noe som vil si at det alltid vil være svingninger. Nå er industrien ganske langt nede, men tror den vil gå litt opp igjen..og så kanskje ned igjen? Hvem vet?

 

 

Takk for meget utfyllende svar. Jeg er helt enig at den eneste veien for meg er gjennom høgskoleutdanning. Lurer litt på hvilke høgskoler/ universitet burde jeg se på i landet? Hva med å studere i utlandet? evt jobbe i utlandet? Er det "mer" penger å hente der? Eller er det best å holde seg til Norge? Kan det være noe fordell å kombinere andre utdanninger med nuatikk. Hva med f.eks MBA? I tillegg så ser jeg på utdanning.no at man kan ta master innen ledelse av krevende maritime operasjoner og maritim ledelse. Gir disse master utdanninger meg noe fordell på veien til å bli kaptein? Fordi jeg vil gjerne gjøre alt mulig som kunne skille meg ut fra andre kandidater eller gjort veien min til kaptein kortere. Bekalger for at jeg stiller så mange spørsmål, men det er så mye som er uklart.

Lenke til kommentar

 

Det var mange spørsmål, kan svare på litt:

 

I din posisjon finnes det bare en logisk vei å gå dersom du vil bli skipper, og det er høyskole. Å skulle gå VGS på nytt + lærlingtid for å få fagbrev som matros, eventuelt 5 år i praksis og så fagbrev, for så å ta fagskole hadde bare vært unyttig rett og slett.

 

Så skal du bli styrmann/kaptein, hyv deg på nautikk på høyskolen. 

 

Man kan diskutere frem og tilbake om forskjeller mellom de som har gått yrkesvei vs. høyskole osv, men hva er vitsen? Når du etter endt studium kommer ut, får fartstiden din og gjør en god jobb, så driter folk ganske langt i hvilken vei du har gått tidligere. 

 

De som har gått yrkesfag og som lærling vil selvsagt ha litt mer praktisk erfaring fra dekksarbeid og kanskje et mer nyansert bilde av hvordan arbeidet utføres på et skip - fra topp til tå - men også de som går høyskoleveien får sin tid på dekk med opplæring.

 

Hvor lang tid vil det ta å bli kaptein? Du vet vel selv godt hvor lang utdanningen er, og deretter er det fartstid det går på for å løse ut papirer. Nøyaktig hvor lang tid det tar å bli kaptein er imidlertid helt umulig å si, for det avhenger av så mye mer enn bare din kompetanse. Det må jo først og fremst finnes en ledig stilling som kaptein for at du kan bli kaptein. Er du innad i et rederi, vil du "stå i kø" for å rykke opp, og må bare være tålmodig egentlig. 

 

Men jeg vet også om en kar som begynte på en liten fiskebåt og fikk stilling som overstyrmann der veldig kort tid etter endt utdanning, så det avhenger rett og slett. 

 

Arbeidsmarkedet for sjøfolk er konjunkturutsatt, noe som vil si at det alltid vil være svingninger. Nå er industrien ganske langt nede, men tror den vil gå litt opp igjen..og så kanskje ned igjen? Hvem vet?

 

 

Takk for meget utfyllende svar. Jeg er helt enig at den eneste veien for meg er gjennom høgskoleutdanning. Lurer litt på hvilke høgskoler/ universitet burde jeg se på i landet? Hva med å studere i utlandet? evt jobbe i utlandet? Er det "mer" penger å hente der? Eller er det best å holde seg til Norge? Kan det være noe fordell å kombinere andre utdanninger med nuatikk. Hva med f.eks MBA? I tillegg så ser jeg på utdanning.no at man kan ta master innen ledelse av krevende maritime operasjoner og maritim ledelse. Gir disse master utdanninger meg noe fordell på veien til å bli kaptein? Fordi jeg vil gjerne gjøre alt mulig som kunne skille meg ut fra andre kandidater eller gjort veien min til kaptein kortere. Bekalger for at jeg stiller så mange spørsmål, men det er så mye som er uklart.

 

Jeg tar det punktvis igjen :) 

 

Har du mulighet til det - velg høgskolen i Ålesund..denne har tipp-topp moderne simulatorer, godt undervisningsopplegg, godt rykte og du får alle kursene du trenger, også DP-kurs (dynamisk posisjonering) som er et veldig stort pluss om du vil offshore / ut i olja :)

 

I forhold til andre utdanninger er det egentlig ingen som vil gi deg et særlig fortrinn for å bli kaptein, og dette er fordi du trenger kun de to årene på fagskole (eller tre år på høgskole) + fartstid for å få de papirene som er nødvendig. Vil du derimot gjøre noe annet enn å bli kaptein, kanskje få deg en administrativ stilling / lederstilling på land eller på plattform eller noe, så er det absolutt ikke dumt å bygge videre på bacheloren eller eventuelt ta noen emner innen ledelse/økonomi ved siden av :)

 

Er ikke noe fordel å studere utenlands, vil faktisk si at det beste du kan gjøre er å studere i Ålesund, da det maritime miljøet der står veldig sterkt. Har du senere en tanke eller drøm om å komme utenriks og reise litt rundt, så skal ikke dette være noe som helst problem. 

 

Tror ikke jeg har noen gode tips ellers til hvordan du kan skille deg ut annet enn jobb hardt, få gode karakterer - vær nysgjerrig, aktiv og gjør en god jobb når du går ut som kadett og senere som styrmann, så vil du få gode referanser og du vil fort jobbe deg opp den rangstigen :)

 

Jeg må også gjenta dette om at hvor fort du rykker opp i gradene er veldig avhengig av hvilken type båt du begynner å jobbe på. Begynner du f.eks. innen fiske på litt mindre båter hvor du kanskje bare har en overstyrmann og kaptein ombord vil det være naturlig at du raskere får en høyere stilling enn hvis du begynner på en kjempestor båt hvor du kanskje må først begynne som 2. styrmann, så 1. styrmann, så overstyrmann og til slutt kaptein. 

 

Bare å stille så mange spørsmål du vil, hyggelig å kunne hjelpe! 

 

PS: vet at høgskolen i Ålesund har et litt høyt snitt (er vel høyere enn andre skoler som tilbyr samme utdanning i alle fall), så om du ikke kommer inn der så er det ikke game over liksom, men det er en liten fordel om du står med et solid karakterkort derfra, ettersom de fleste i den maritime næringen vet at Ålesund utdanner dyktige sjømenn. 

 

Mener ikke å drive med reklame forresten da jeg verken er fra Ålesund eller har utdanning derfra selv, men vet av erfaring at kandidatene derfra er ettertraktet :)

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

 

 

Det var mange spørsmål, kan svare på litt:

 

I din posisjon finnes det bare en logisk vei å gå dersom du vil bli skipper, og det er høyskole. Å skulle gå VGS på nytt + lærlingtid for å få fagbrev som matros, eventuelt 5 år i praksis og så fagbrev, for så å ta fagskole hadde bare vært unyttig rett og slett.

 

Så skal du bli styrmann/kaptein, hyv deg på nautikk på høyskolen. 

 

Man kan diskutere frem og tilbake om forskjeller mellom de som har gått yrkesvei vs. høyskole osv, men hva er vitsen? Når du etter endt studium kommer ut, får fartstiden din og gjør en god jobb, så driter folk ganske langt i hvilken vei du har gått tidligere. 

 

De som har gått yrkesfag og som lærling vil selvsagt ha litt mer praktisk erfaring fra dekksarbeid og kanskje et mer nyansert bilde av hvordan arbeidet utføres på et skip - fra topp til tå - men også de som går høyskoleveien får sin tid på dekk med opplæring.

 

Hvor lang tid vil det ta å bli kaptein? Du vet vel selv godt hvor lang utdanningen er, og deretter er det fartstid det går på for å løse ut papirer. Nøyaktig hvor lang tid det tar å bli kaptein er imidlertid helt umulig å si, for det avhenger av så mye mer enn bare din kompetanse. Det må jo først og fremst finnes en ledig stilling som kaptein for at du kan bli kaptein. Er du innad i et rederi, vil du "stå i kø" for å rykke opp, og må bare være tålmodig egentlig. 

 

Men jeg vet også om en kar som begynte på en liten fiskebåt og fikk stilling som overstyrmann der veldig kort tid etter endt utdanning, så det avhenger rett og slett. 

 

Arbeidsmarkedet for sjøfolk er konjunkturutsatt, noe som vil si at det alltid vil være svingninger. Nå er industrien ganske langt nede, men tror den vil gå litt opp igjen..og så kanskje ned igjen? Hvem vet?

 

 

Takk for meget utfyllende svar. Jeg er helt enig at den eneste veien for meg er gjennom høgskoleutdanning. Lurer litt på hvilke høgskoler/ universitet burde jeg se på i landet? Hva med å studere i utlandet? evt jobbe i utlandet? Er det "mer" penger å hente der? Eller er det best å holde seg til Norge? Kan det være noe fordell å kombinere andre utdanninger med nuatikk. Hva med f.eks MBA? I tillegg så ser jeg på utdanning.no at man kan ta master innen ledelse av krevende maritime operasjoner og maritim ledelse. Gir disse master utdanninger meg noe fordell på veien til å bli kaptein? Fordi jeg vil gjerne gjøre alt mulig som kunne skille meg ut fra andre kandidater eller gjort veien min til kaptein kortere. Bekalger for at jeg stiller så mange spørsmål, men det er så mye som er uklart.

 

Jeg tar det punktvis igjen :) 

 

Har du mulighet til det - velg høgskolen i Ålesund..denne har tipp-topp moderne simulatorer, godt undervisningsopplegg, godt rykte og du får alle kursene du trenger, også DP-kurs (dynamisk posisjonering) som er et veldig stort pluss om du vil offshore / ut i olja :)

 

I forhold til andre utdanninger er det egentlig ingen som vil gi deg et særlig fortrinn for å bli kaptein, og dette er fordi du trenger kun de to årene på fagskole (eller tre år på høgskole) + fartstid for å få de papirene som er nødvendig. Vil du derimot gjøre noe annet enn å bli kaptein, kanskje få deg en administrativ stilling / lederstilling på land eller på plattform eller noe, så er det absolutt ikke dumt å bygge videre på bacheloren eller eventuelt ta noen emner innen ledelse/økonomi ved siden av :)

 

Er ikke noe fordel å studere utenlands, vil faktisk si at det beste du kan gjøre er å studere i Ålesund, da det maritime miljøet der står veldig sterkt. Har du senere en tanke eller drøm om å komme utenriks og reise litt rundt, så skal ikke dette være noe som helst problem. 

 

Tror ikke jeg har noen gode tips ellers til hvordan du kan skille deg ut annet enn jobb hardt, få gode karakterer - vær nysgjerrig, aktiv og gjør en god jobb når du går ut som kadett og senere som styrmann, så vil du få gode referanser og du vil fort jobbe deg opp den rangstigen :)

 

Jeg må også gjenta dette om at hvor fort du rykker opp i gradene er veldig avhengig av hvilken type båt du begynner å jobbe på. Begynner du f.eks. innen fiske på litt mindre båter hvor du kanskje bare har en overstyrmann og kaptein ombord vil det være naturlig at du raskere får en høyere stilling enn hvis du begynner på en kjempestor båt hvor du kanskje må først begynne som 2. styrmann, så 1. styrmann, så overstyrmann og til slutt kaptein. 

 

Bare å stille så mange spørsmål du vil, hyggelig å kunne hjelpe! 

 

PS: vet at høgskolen i Ålesund har et litt høyt snitt (er vel høyere enn andre skoler som tilbyr samme utdanning i alle fall), så om du ikke kommer inn der så er det ikke game over liksom, men det er en liten fordel om du står med et solid karakterkort derfra, ettersom de fleste i den maritime næringen vet at Ålesund utdanner dyktige sjømenn. 

 

Mener ikke å drive med reklame forresten da jeg verken er fra Ålesund eller har utdanning derfra selv, men vet av erfaring at kandidatene derfra er ettertraktet :)

 

Meg høgskolen i Ålesund da mener du vell NTNU. Fordi jeg kan ikke finnne Høgskole i Ålesund. I tillegg så ser det ut som at jeg ville komme gangse greit inn. Utifra utdanning.no i allefall. Der står det at man trenger 42.6 studiepoeng for å komme inn meg førstegangsvitnemålet, og jeg er rimelig sikker på at jeg kommer ut av vgs med studiepoeng godt over det. Hva med å ta en master ledelse i krevende maritime opperasjoner mens man jobber, kan det funke? Lurer litt på tjener man noe særlig som kadett eller jobber man gratis?

Ser på utdanning.no ar man skal ha 12 månader effektiv fartstid før man utøser den første sertifikatet. Vil det si at man må ha 12 månader tilsammenlagt tid på båt? Og etter det får man førte sertifikat? Hvis man har jobbet på båt fra før av, telles det med? 

Når det gjelder de ulike sertifikater til båt... Hvordan er systemet der? Hvor langt tid må man seile for å få den høyeste sertifikat eller den som gir mulighet å seile på hvilke som helst båt? Fordi jeg skjønner utdanningsprossenen, men det som er mest uklart for meg er tiden etter høyskolen når man er kadett og deretter videre, der man opparbeider seg de ulike sertifikatene. Her ble det en del spørsmål og litt rot. Håper du skjønner hva jeg lurer på... Setter stor pris for hjelpen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det var mange spørsmål, kan svare på litt:

 

I din posisjon finnes det bare en logisk vei å gå dersom du vil bli skipper, og det er høyskole. Å skulle gå VGS på nytt + lærlingtid for å få fagbrev som matros, eventuelt 5 år i praksis og så fagbrev, for så å ta fagskole hadde bare vært unyttig rett og slett.

 

Så skal du bli styrmann/kaptein, hyv deg på nautikk på høyskolen. 

 

Man kan diskutere frem og tilbake om forskjeller mellom de som har gått yrkesvei vs. høyskole osv, men hva er vitsen? Når du etter endt studium kommer ut, får fartstiden din og gjør en god jobb, så driter folk ganske langt i hvilken vei du har gått tidligere. 

 

De som har gått yrkesfag og som lærling vil selvsagt ha litt mer praktisk erfaring fra dekksarbeid og kanskje et mer nyansert bilde av hvordan arbeidet utføres på et skip - fra topp til tå - men også de som går høyskoleveien får sin tid på dekk med opplæring.

 

Hvor lang tid vil det ta å bli kaptein? Du vet vel selv godt hvor lang utdanningen er, og deretter er det fartstid det går på for å løse ut papirer. Nøyaktig hvor lang tid det tar å bli kaptein er imidlertid helt umulig å si, for det avhenger av så mye mer enn bare din kompetanse. Det må jo først og fremst finnes en ledig stilling som kaptein for at du kan bli kaptein. Er du innad i et rederi, vil du "stå i kø" for å rykke opp, og må bare være tålmodig egentlig. 

 

Men jeg vet også om en kar som begynte på en liten fiskebåt og fikk stilling som overstyrmann der veldig kort tid etter endt utdanning, så det avhenger rett og slett. 

 

Arbeidsmarkedet for sjøfolk er konjunkturutsatt, noe som vil si at det alltid vil være svingninger. Nå er industrien ganske langt nede, men tror den vil gå litt opp igjen..og så kanskje ned igjen? Hvem vet?

 

 

Takk for meget utfyllende svar. Jeg er helt enig at den eneste veien for meg er gjennom høgskoleutdanning. Lurer litt på hvilke høgskoler/ universitet burde jeg se på i landet? Hva med å studere i utlandet? evt jobbe i utlandet? Er det "mer" penger å hente der? Eller er det best å holde seg til Norge? Kan det være noe fordell å kombinere andre utdanninger med nuatikk. Hva med f.eks MBA? I tillegg så ser jeg på utdanning.no at man kan ta master innen ledelse av krevende maritime operasjoner og maritim ledelse. Gir disse master utdanninger meg noe fordell på veien til å bli kaptein? Fordi jeg vil gjerne gjøre alt mulig som kunne skille meg ut fra andre kandidater eller gjort veien min til kaptein kortere. Bekalger for at jeg stiller så mange spørsmål, men det er så mye som er uklart.

 

Jeg tar det punktvis igjen :) 

 

Har du mulighet til det - velg høgskolen i Ålesund..denne har tipp-topp moderne simulatorer, godt undervisningsopplegg, godt rykte og du får alle kursene du trenger, også DP-kurs (dynamisk posisjonering) som er et veldig stort pluss om du vil offshore / ut i olja :)

 

I forhold til andre utdanninger er det egentlig ingen som vil gi deg et særlig fortrinn for å bli kaptein, og dette er fordi du trenger kun de to årene på fagskole (eller tre år på høgskole) + fartstid for å få de papirene som er nødvendig. Vil du derimot gjøre noe annet enn å bli kaptein, kanskje få deg en administrativ stilling / lederstilling på land eller på plattform eller noe, så er det absolutt ikke dumt å bygge videre på bacheloren eller eventuelt ta noen emner innen ledelse/økonomi ved siden av :)

 

Er ikke noe fordel å studere utenlands, vil faktisk si at det beste du kan gjøre er å studere i Ålesund, da det maritime miljøet der står veldig sterkt. Har du senere en tanke eller drøm om å komme utenriks og reise litt rundt, så skal ikke dette være noe som helst problem. 

 

Tror ikke jeg har noen gode tips ellers til hvordan du kan skille deg ut annet enn jobb hardt, få gode karakterer - vær nysgjerrig, aktiv og gjør en god jobb når du går ut som kadett og senere som styrmann, så vil du få gode referanser og du vil fort jobbe deg opp den rangstigen :)

 

Jeg må også gjenta dette om at hvor fort du rykker opp i gradene er veldig avhengig av hvilken type båt du begynner å jobbe på. Begynner du f.eks. innen fiske på litt mindre båter hvor du kanskje bare har en overstyrmann og kaptein ombord vil det være naturlig at du raskere får en høyere stilling enn hvis du begynner på en kjempestor båt hvor du kanskje må først begynne som 2. styrmann, så 1. styrmann, så overstyrmann og til slutt kaptein. 

 

Bare å stille så mange spørsmål du vil, hyggelig å kunne hjelpe! 

 

PS: vet at høgskolen i Ålesund har et litt høyt snitt (er vel høyere enn andre skoler som tilbyr samme utdanning i alle fall), så om du ikke kommer inn der så er det ikke game over liksom, men det er en liten fordel om du står med et solid karakterkort derfra, ettersom de fleste i den maritime næringen vet at Ålesund utdanner dyktige sjømenn. 

 

Mener ikke å drive med reklame forresten da jeg verken er fra Ålesund eller har utdanning derfra selv, men vet av erfaring at kandidatene derfra er ettertraktet :)

 

Meg høgskolen i Ålesund da mener du vell NTNU. Fordi jeg kan ikke finnne Høgskole i Ålesund. I tillegg så ser det ut som at jeg ville komme gangse greit inn. Utifra utdanning.no i allefall. Der står det at man trenger 42.6 studiepoeng for å komme inn meg førstegangsvitnemålet, og jeg er rimelig sikker på at jeg kommer ut av vgs med studiepoeng godt over det. Hva med å ta en master ledelse i krevende maritime opperasjoner mens man jobber, kan det funke? Lurer litt på tjener man noe særlig som kadett eller jobber man gratis?

Ser på utdanning.no ar man skal ha 12 månader effektiv fartstid før man utøser den første sertifikatet. Vil det si at man må ha 12 månader tilsammenlagt tid på båt? Og etter det får man førte sertifikat? Hvis man har jobbet på båt fra før av, telles det med? 

Når det gjelder de ulike sertifikater til båt... Hvordan er systemet der? Hvor langt tid må man seile for å få den høyeste sertifikat eller den som gir mulighet å seile på hvilke som helst båt? Fordi jeg skjønner utdanningsprossenen, men det som er mest uklart for meg er tiden etter høyskolen når man er kadett og deretter videre, der man opparbeider seg de ulike sertifikatene. Her ble det en del spørsmål og litt rot. Håper du skjønner hva jeg lurer på... Setter stor pris for hjelpen. 

 

Ja, er vel NTNU nå :)

 

Om du kan ta den masteren mens du er i jobb kan jeg ikke svare på, det spørsmålet kan du stille til utdanningsinstitusjonen..vet ikke om studiet er fulltid slik at du må "være der" i to år, eller om det er tilpasset for å fungere med turnus..

 

Mange kadetter arbeider nå gratis siden oljekrisa og dårlige tider, men tidligere var det vanlig å få en liten sum i lønn..som regel ikke helt det store, men kan være alt fra 10-20 utbetalt i måneden..

 

Trodde selv det var 6 måneder effektiv fartstid som nå var kravet, men om det er 12 mnd, så vil det si 12 mnd ombord på skipet, altså 2 år som kadett i 1/1 turnus. 

 

Eventuell fartstid du har fra før tror jeg ikke teller med, for du skal ha en viss fartstid som kadett, altså i opplæring til å arbeide i styrehuset..

 

Nøyaktig hvordan det er med sertifikatene og hvor lang tid alle tar osv er jeg litt usikker på faktisk, dette finner du nok på nettet en plass, eller så kan du ringe fagkontoret for maritim opplæring (maropp) eller noe :)

 

 

 

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

Centrux, vet du om det er noe fordell å starte på mindre båt eller større båt? Siden på mindre båter pleier det å være bare overstyrmann og kaptein elns. Mens på større er der vell 2,1 styrmann så overstyrmann også kaptein.

Det kommer jo helt an på hva du vil, sant? Hva er målet ditt?

 

Har du en drøm om å havne på plattform eller jobbe offshore, så begynner du ikke på fiskebåt for å si det sånn. 

 

Vil du jobbe utenriks, reise og farte mye osv (med påfølgende lange perioder ombord)? I så fall kan handelsflåten/stykkgodsskip/passasjerskip/tankskip/gasstankere (LPG/LNG) osv være noe å overveie..

 

Så det kommer vel helt og holdent an på hva du interesserer deg for og hva du vil :) Kan være veldig greit å bruke kadettplassen din som en inngangsbillett til det rederiet / det type skip du kunne tenkt deg å arbeide videre på 

 

 

Lenke til kommentar

 

Centrux, vet du om det er noe fordell å starte på mindre båt eller større båt? Siden på mindre båter pleier det å være bare overstyrmann og kaptein elns. Mens på større er der vell 2,1 styrmann så overstyrmann også kaptein.

Det kommer jo helt an på hva du vil, sant? Hva er målet ditt?

 

Har du en drøm om å havne på plattform eller jobbe offshore, så begynner du ikke på fiskebåt for å si det sånn. 

 

Vil du jobbe utenriks, reise og farte mye osv (med påfølgende lange perioder ombord)? I så fall kan handelsflåten/stykkgodsskip/passasjerskip/tankskip/gasstankere (LPG/LNG) osv være noe å overveie..

 

Så det kommer vel helt og holdent an på hva du interesserer deg for og hva du vil :) Kan være veldig greit å bruke kadettplassen din som en inngangsbillett til det rederiet / det type skip du kunne tenkt deg å arbeide videre på 

 

 

 

Målet mitt er jo selvsagt å komme så langt som mulig. Dvs. bli kaptein. Men å si hvor jeg vil jobbe er litt vanskelig å si det nå. Siden jeg kjenner ikke veldig mye til de ulike maritime bransjer. Det eneste jeg kjenner til er brønnbåter pga. jobben. Og det er noe faktisk jeg kunne tenkt meg å jobbe på. Siden fisk/laks er en sikker bransje i seg selv. Så tenker å jobbe for større lakseoppdrettselskap sånn som Marine Harvest hadde vært noe. Siden de har sine egne brønnbåter og forbåter. Men samtidig høres det å reise rundt i verden med skip som veldig intresant, men ikke langsiktig på grunn jeg føler å være borte 4 mnd kan være vanskelig for familien(når jeg får det). Men når jeg er forstatt ung og ikkg har barn etc. vil jeg helst prøve meg på mest mulig krevende jobber og få god erfaring av det. Pluss slike jobber er vel mest lønnsome. 

En annen ting, hvis jeg ta førstegangstjenesten i sjøforsvaret eller befalskolen...Vil det telles som seiletid?

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Tror du gjør lurt i å satse på fiskeoppdrett, dette er et marked for fremtiden (i motsetning til olja). 

Det er vel helst når man er ung, fri og frank at man tar slike lengre turer utenriks ja, for det kan jo bli litt vanskelig for fruen hjemme å være alene i mange måneder..spesielt hvis dere har barn i tillegg. 

Hvis du tar førstegangstjeneste i sjøforsvaret / marinen og havner på båt, så vil du få fartstid ja. Men nøyaktig hvordan denne fartstiden kommer deg til nytte vet jeg faktisk ikke, for du får jo ikke fartstid som dekksoffiser (styrmann/kadett) når du er i førstegangstjenesten..men du får fartstid som kan telle inn på din totale ansiennitet vil jeg tro :) 

Lenke til kommentar

Tror du gjør lurt i å satse på fiskeoppdrett, dette er et marked for fremtiden (i motsetning til olja). 

 

Det er vel helst når man er ung, fri og frank at man tar slike lengre turer utenriks ja, for det kan jo bli litt vanskelig for fruen hjemme å være alene i mange måneder..spesielt hvis dere har barn i tillegg. 

 

Hvis du tar førstegangstjeneste i sjøforsvaret / marinen og havner på båt, så vil du få fartstid ja. Men nøyaktig hvordan denne fartstiden kommer deg til nytte vet jeg faktisk ikke, for du får jo ikke fartstid som dekksoffiser (styrmann/kadett) når du er i førstegangstjenesten..men du får fartstid som kan telle inn på din totale ansiennitet vil jeg tro :)

Ok, takk for informasjon. Setter stor pris på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...