Gå til innhold

Ektekap, bonusbarn og økonomi


norseman78

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i 40 årene som er gift med en kvinne som er eldre enn meg. Hun har dårlig helse og det er og nettopp derfor jeg tenker mye på dette med økonomi for å sikre meg selv.

Hun har flere barn fra tidligere ekteskap. Jeg har ikke barn.

 

Jeg lurer på om jeg kan spare opp penger på egen sparekonto uten at hennes barn kan ha krav på dette om min kone dør når vi blir gamle. Jeg tenker å kunne ha en del penger for å betale ut hennes andel av boligen når hennes barn gjør krav på hennes del. Når jeg er pensjonist vil jeg ikke ha mye penger, og det er greit å slippe å være gjeldsslave på mine eldre dager.

 

Hvordan kan jeg løse dette på en greiest måte? Min kone tenker naturligvis ikke mye på dette og hun blir stresset og liker ikke å snakke økonomi med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis du oppretter en IPS-konto (her snakker jeg om den nye IPS-kontoen "2.0" som kom i år) kan du sylte bort hele 40 000,- hvert år. Disse kan ikke tas ut før du er 62 år og regnes som en personlig eiendel/personlig spareprodukt. (I tillegg må utbetalingen vare til du er minst 77 år, og i minst 10 år.) Dette hjelper deg når du blir pensjonist, men ikke hvis du skal kjøpe hennes del av boligen.

 

Kilde: https://www.dagbladet.no/tema/grepene-som-sikrer-deg-ved-samlivsbrudd/63057109

 

Ellers ville jeg vurdert en kontrakt.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Jeg har lest mye nå og kommet frem til flere grep jeg kan gjøre.

 

1. IPS

Det er som du sier IPS. Det er visst en ny IPS ordning som settes i gang i år der man kan spare 40.000 pr år med skattefradag på 9000kr,-

 

2. Få betalt ned alt av felles gjeld og egen personlig gjeld

 

Om noen vet om andre tips for å kunne klare å legge til sides penger som ikke trenger å bli regnet som en del av det som blir opparbeidet i fellesskap setter jeg pris på det.

Nå har jeg lest at en mann ikke er ansvarlig for gjeld som hans kone tar opp under ekteskapet, så da bør vel en manns investeringer også kunne falle utenfor felles eie?

Lenke til kommentar

Hjelpes meg ^^ Liker hun ikke å snakke om økonomi? Selv når det gjelder deg, hennes samboer? Burde ikke være umulig å ta en samtale om hvordan ting bør fordeles når den grimme dagen kommer. Du skal jo ikke sitte igjen med ingenting. Hvorfor ikke ta med barna på samtalen også? Bruke god tid, gjøre ting rettferdig og riktig. Ta ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...