Gå til innhold

[Løst] Innspill til bruk av nettverksuttak over tre etasjer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i dag et hus på tre etasjer (ca 320 m2). Har trukket kabel til nettverksuttak i alle etasjene. 

I dag har jeg to trådløse routere (2 x Netgear Nighthawk X4S R7800) som sørger for dekning i huset, men jeg er ikke helt happy med stabiliteten og ytelsen.

Er det noen som har noen innspill til hvordan jeg enkelt kan benytte nettverksuttakene i hver etasje til å forbedre stabilitet og ytelse på mitt nettverk?

Fint om konkrete forslag til innkjøp blir nevnt. 

TO: Vi er en familie på fem, med helt standard forbruk.

Ønsker å ha sømløs nettverksforbindelse når jeg går mellom etasjene.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel egentlig bare å ha en router i hver etasje, koble fra WAN-port til nettverksuttak.

Alle uttakene kan gå til LAN-porter i én router på sentralt sted.

 

Altså at du har 1 router og 2-4 routere til som er koblet til fra sin wan-port til lan-portene i en "hoved"router.

Du kan også bruke homeplugs for å få koblet routerene sammen.


Men overgangen tror jeg ikke blir sømløs, du må kanskje manuelt slå av og på wifi for at dingsen skal velge nettet med best dekning? Er usikker på om wifi-dingser automatisk bytter over til nett med bedre dekning.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Funksjonaliteten du er ute etter heter client og band steering (to måter å gjøre roaming på).  IKKE mesh som mange tror.  Mesh er hvordan aksesspunktene prater seg i mellom for fordeler last i backbone.  Når det er sagt så vet jeg ikke om en eneste mesh løsning som ikke har client/band-steering. :)

 

Har personlig god erfaring med airties.  Ikke nødvendigvis den som skårer høyest på maks båndbredde i simple målinger, men gjør det veldig godt i roaming løsninger.  Jeg brukte to enehter kablet og en med trådløs backbone.  Også lite trøbbel med airplay, IPv6 etc.

https://eyenetworks.no/airties-smart-wifi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke iPhone som kontroller til oppsett/kontroller 

 

Husk å sjekke om du trenger en kontroller til Ubiquiti enhetene.  Har ikke brukt trådløst fra dem, bare routerne.  Bra saker, men det er litt mer for entusiaster.  Airties er mer plug and forget.

 

Du kan sette opp AP'ene via Unifi Appen på telefonen, og den vil da fungere som kontroller - som du forøvrig kun trenger online den gangen du skal gjøre noen endringer :-) Ingen lisenskostnader etc.

 

 

Takk for gode tilbakemeldinger. Slik jeg forstår det vil det da være tilstrekkelig å kjøpe 3x av Ubiquiti Unifi AP-AC Long Range, og koble disse til nettverksuttakene i hver etasje? Oppsett er sikkert plankekjøring :-)

 

Det stemmer. :-) Hvis kabelstrekket ditt ikke er altfor langt kan du også koble PoE adapterne der du har switchen/routeren så det blir ekstra pent.

 

Anbefaler deg og sette opp 1 og 1 så du kan gi de riktig navn så du ser hvilken enhet som er hvilken. Ta deg også tid til å oppgradere til nyeste FW. :-) Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...