Gå til innhold

NGT: Stor forskjell på fart ifølge Inteno-ruteren og målt fart


Anbefalte innlegg

Jeg har en Inteno DG200 fra NGT, antakeligvis med nyeste firmware siden jeg fikk den for en måneds tid siden. Den viser at jeg skal ha 34,5 ned og 11,5 opp. Jeg har kjørt både speedtest.net og nettfart.no utallige ganger (selvsagt med kablet tilkobling), og jeg kommer aldri opp i mer enn 28/8. Iblant går resultatet nedt til 24/7. Er det bare på grunn av at de har andre servere enn direktekoblingen til NGT, eller bløffer Intenoen på farten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, det forandret seg på en uventet måte! Jeg fikk satt greia i bridge, og da ble plutselig hastigheten konsekvent 29-31/11, sånn omtrent. Det virker som om Intenoen har en usannsynlig treig ruterdel, når den ikke klarer å holde opp hastigheten. Så min Asus RT-AC68U med DD-WRT er altså klart mer effektiv. Ingenting annet ble endret, og jeg sjekket hastigheten før jeg fikk den satt i bridge og etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg har en Inteno DG200 fra NGT, antakeligvis med nyeste firmware siden jeg fikk den for en måneds tid siden. Den viser at jeg skal ha 34,5 ned og 11,5 opp. Jeg har kjørt både speedtest.net og nettfart.no utallige ganger (selvsagt med kablet tilkobling), og jeg kommer aldri opp i mer enn 28/8. Iblant går resultatet nedt til 24/7. Er det bare på grunn av at de har andre servere enn direktekoblingen til NGT, eller bløffer Intenoen på farten?

God kveld! DG200 har støtte for 1000/1000. En overhead på rundt 10-15% er innenfor normalen, har du over det ville jeg enkelt og greit fabrikkresettet den for å cleare cache og frigjøre arbeidsminne. 

Lenke til kommentar

Jeg kan godta 10 %, ja. Det er omtrent det jeg har nå med Asus-ruteren min og Intenoen i bridge. Men denne hadde altså mye mer, og den var nylig resatt i forbindelse med annen feilsøking (som viste seg å være kabelbrudd utenfor huset). Jeg vil tro at med gigabit vil den slite ganske mye da. Men dessverre er ikke det et problem her, jeg er midt i byen i Mandal, og her er 30/10 det raskeste som det er mulig å få. Det ble visstnok montert en mikronode til G.fast et par hundre meter unna, men det ble stoppet av konkurransehensyn, sa montøren. Høres snålt ut, men han har sikkert rett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk hastighet og ikke minst bufferbloat med denne testen. http://www.dslreports.com/speedtest Vesentlig smartere tester enn speedtest.net.

 

Montøren har nok rett angående G.fast og konkurransehensyn.  Myndighetene har pålagt ISP'er _veldig_ lang varslingsperiode før vi kan rigge opp det.  Så lang tid at konkurenter skal ha god tid til å bygge alternativ infrastruktur.  Dvs om NGT varsler at de vil bygge ut med g.fast hos deg, så kan altibox/telenor se at det er område som er klart for oppgradering og dermed forsøke kapre dere som kunder med fiber.  Selvfølgelig gunstig for deg som kunde, men prevantivt for de ISP'er med DSL infrastruktur.  Som igjen gjør at g.fast er dødt som teknologi i Norge og dermed får kunder på DSL ikke den oppgraderingen og fiber ligger også laaangt unna i tid for mange. 

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Jeg fikk 30.1 mb/s ned, med C som karakter for bufferbloat. Det er ikke veldig bra karakter, vil jeg tro. Ifølge testen var det 250 ms under nedlasting, og 50 ms bufferbloat under opplasting og venting (idle). Merkelig at den skal være så mye større under ned- en opplasting. Eller er det sånn det fungerer? Jeg fikk ellers 11.02 i ren hastighet ned, og det stemmer ganske bra.

 

Passe idiotisk opplegg, særlig siden jeg bor i et fredet område i Mandal der det verken kan graves eller henges opp noe på stolper eller i vegger, så ifølge fiberleverandørene er det bare å glemme det. Jeg får snart fiber på hytta, som er en mil utenfor Mandal på ei øy (riktignok med bro ut), men her i sentrum er denne DSL-en det raskeste som det er mulig å få. De eneste som har fått raskere linje, er ifølge montøren politiet.

Lenke til kommentar

Ideelt sett bør forsinkelsen øke veldig lite under opp/nedlasting.  For hastigheter over 10Mbit/s bør ikke økningen være mer enn 10ms, gjerne lavere. 

 

Buffring oppstår når det trykkes på mer data inn til linken enn det er plass til (hastighetstest, nedlasting fra dropbox, torrent etc).  Da kan enheten med trang link velge å kaste pakker, eller buffre.   For stor buffer fører til stor forsinkelse og "sirup" følelse når man bruker linja.  For liten buffer så klarer man ikke utnytte maks båndbredde.  250ms høres typisk ut som leverandøren din ikke har stilt inn bufferstørrelse, men bruker default for 1Gbit link.  Overraskende vanlig problem hos ISP'er.

 

At påleggene rundt g.fast er idiotiske er jeg veldig enig i.  Men ikke alltid fornuft klarer å få myndigheter til å snu i saker.

Lenke til kommentar

Vel, iom at NGT er en konkurent, så syntes jeg du skal bytte ISP. ;)

 

Helt seriøst så er det vanskelig å komme med et konkret tall.  Det er veldig mange forskjellige måter å håndtere dette på avhengig av hvor og hvordan de shaper hastigheten din.  Gjøres det på DSLAM har de nok lite instillingsmuligheter, særlig pr kunde.  Gjør de det på BRAS så burde de ha bedre kontroll.  Men det er neppe noe de gjør pr kunde etter henvendelse.  De som leverandør må innse at de har et problem og lage et støttesystem som klarer å håndtere slikt pr kunde.  Det er nok noe som må settes opp som et prosjekt og gjøres av en utviklingsavdeling hos dem.

Lenke til kommentar

Det skulle jeg gjerne, men ingen andre kan love meg den hastigheten jeg har nå. Men jeg er uten bindingstid, så jeg hiver meg på de første som kan skru opp farten!

 

Og greit, da er det tydeligvis ikke veldig enkelt å få fikset. Jeg som håpte sånn... Men takk for forklaringen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...