Gå til innhold

Master i pedagogikk/spesialpedagogikk i Bergen, evnt. samlingsbasert


CharlieKarl

Anbefalte innlegg

Hei. Nærmer meg fullført barnehagelærerutdanning og begynner sterkt å vurdere en mastergrad innenfor spesialpedagogikk eller pedagogikk. I utgangspunktet tenker jeg på arbeid i PP-tjenesten eller lignende er mest interessant, men utelukker ikke helt arbeid i barnehage eller lignende. På grunn av kjæreste som har flere år igjen av studiet er det ikke aktuelt å forlate Bergen. 


 


Universitetet i Bergen tilbyr mastergrad i pedagogikk og mastergrad i logopedi. Logopedi er jeg foreløpig litt lunken til. Hvordan er en mastergrad i pedagogikk i forhold til en mastergrad i spesialpedagogikk? Er man kvalifisert til andre jobber?


 


Det andre alternativet er mastergrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk hos NLA. Ulempen for meg her er at jeg må ta to fag på til sammen 30 studiepoeng før jeg kan begynne på masteren, samt at et fag på 15 studiepoeng er anbefalt. Dermed blir det fort et ekstra år med studie. Noen som erfaringer med utdanningen hos NLA? Stiller jeg noe sterkere med en slik utdanning kontra en mastergrad i pedagogikk, eller en mastergrad i spesialpedagogikk et annet sted?


 


Det tredje alternativet jeg har funnet er å ta en samlingsbasert mastergrad i spesialpedagogikk. Høgskolen på Vestlandet tilbyr en slik grad i Sogndal, men denne er da på deltid over 3 år (66% studieprogresjon). Synes dette er et interessant alternativ, men hadde foretrukket at den var over 2 år. Blir rom for å jobbe mer ved siden av da.


 


Ser også at Høgskolen i Volda tilbyr et studie som de beskriver som en videreføring av det tidligere masterstudiet i spesialpedagogikk (LENKE HER). Denne er samlingsbasert fulltid over to år, men blir noe lenger reisevei for meg. Noen som vet om denne utdanningen er likeverdig med en master i spesialpedagogikk? Eller er dette en "dårligere" utdanning i den forstand? 


 


Det ble veldig mange spørsmål, men setter utrolig stor pris på om noen har anledning til å svare på noen av spørsmålene i det minste!


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...