Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig gåen dynamo på Corolla 99?


Anbefalte innlegg

Problemet startet fredag da motor stoppet kort tid etter avreise fra jobb. Motor startet fint igjen, googlet noen minutter mens motoren sto på tomgang før jeg kom meg hjem uten videre problemer. 

 

Dagen etter døde motoren igjen og kort tid etter oppstart. Startet motoren igjen og kjørte videre umiddelbart. Hundre meter ned i veien stoppet motoren på nytt. Etter å ha latt den stå på tomgang i noen minutter kjørte jeg videre uten flere problemer. Satset da på at problemet kunne ignoreres en stund, så lenge jeg lot motoren stå noen minutter på tomgang før kjøring. (Skal vrake den om noen måneder når jeg får penger til ny bil)

 

Forklarte problemet for en litt kyndig venn, vedkommende mente det kunne være kondens på tanken eller bensinfilteret. 

 

På hjem derifra tok problemet en ny vending. I et lyskryss stoppet radioen, i tillegg til at batterilampe og brekklampa lyste. Når jeg ruset motoren kom radioen i gang igjen og varsellampene slukket. 

 

I det jeg parkerte i gården prøvde jeg å starte bilen på nytt for å se om jeg hadde noe batteri igjen, og det virket som det var akkurat nok til at den fikk hostet seg i gang igjen. 

 

Har lest litt rundt at dette kan skyldes gåen dynamo e.l. Men jeg får ikke helt de første symptomene til å stemme med de siste. 

 

Noen som har noen innspill, evt. tips til hvordan jeg kan feilsøke videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff et multimeter og mål spenningen på batteriet før du skrur på tenninga og starter bilen. Du skal ha ca. 12,6V. 12,0V og mindre er så godt som flatt batteri. Hvis det er flatt så lader du det med en vanlig lader og noterer deg hvor lang tid det tar før det er fullt. Men sjekk neste punkt først.

 

Så starter du bilen og måler spenninga rett på batteriet med motoren i gang. Du skal nå ha ca. 13,5V-14,5V. Under 13,5V er veldig dårlig og under ca. 12,8V er null lading. Hvis batteriet er flatt kan det hende du vil få veldig lav spenning men den bør uansett helst ikke under 13,5V.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...