Gå til innhold

Hjelp meg i gang


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg skal gå i gang med Z-Wave, men trenger litt hjelp. Jeg starter i det små med en del av stuen, hvor det i dag er tre slike brytere. 

 

post-127415-0-22590800-1500219621_thumb.jpg

Eh, får ikke rotert bilde, skal 90 grader til høyre... 

 

Dimmeren nederst: Styrer 7stk GU5 ledpærer 12v à 9w. Takspotter. 

To brytere i midten: Går til en stikkontakt høyt på vegg, rett under tak, ikke i bruk

Tre bytere øverst: Styrer hver sin stikkontakt høyt på vegg, rett under tak. Ene bryteren styrer noen LED-spotter fra Ikea til bokhylle, av typen LEDBERG. 1,5w x 8 stk. De to andre pleier å gå med til julestjerner, thats it. 

 

Min tanke er å sette inn 3 stk. innfelte brytere med impulsfjær. En til å styre spotter i tak, en til å styre Ikea-spotter i bokhylle og en til å styre øvrige stikkontakter (kun av og på, ingen z-wave foreløpig). 

 

Jeg ser for meg at takspottene får en Fibaro Dimmer 2 og at IKEA-spottene får en Fibaro Dimmer 2 + Fibaro Bypass. Bryteren som styrer øvrige stikkontakter i taket (julebelysningen) får ingenting. Riktig? 

 

Videre har jeg to bordlamper som bruker samme doble stikkontakt. I hver av lampene er det 1 stk. 5w LED-pære. Jeg kunne selvsagt brukt en Fibaro Veggplugg til hver lampe, men finnes det noe jeg kan feste bak stikkontakten som går på begge uttakene (og dermed begge lampene)? Ikke nødvendig med dimmer. Enten er begge lampene på elles er begge lampene av. 

 

På forhånd takk for svar. 

Endret av mrhaugland
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

mye av det du har foreslått er da riktig.

 

finnes det noe jeg kan feste bak stikkontakten som går på begge uttakene (og dermed begge lampene)?

 

det enkle svaret er nei,

men du kan skifte kontakten til en "delt" kontakt, der ene siden i kontakten er delt på 2 koblingsklemmer.

videre må du da ha 2 inbyggingsmoduler som styrer en side pr modul. problemet da er at det sikkert ikke er plass i veggboksen til 2 stk.

neste alternativ er å fortsatt ha en delt kontakt, og bruke en innbygigngsmottaker på ene "hullet" og ha en plugin på andre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...