Gå til innhold

Parfyme: Rangering av merkevarer?


Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden trodd at de merkene f.eks. Kicks opererer med er luksuriøse merker, helt fram til jeg begynte å lese om parfymer på det internasjonale parfymeforumet Basenotes.


 


På Basenotes assosierer de Paco Rabanne, YSL og Armani som ''mainstream'', og ser på Hugo Boss som et billigmerke for fattigfolk.


 


Det er ingen hemmelighet at de som opererer på Basenotes har en nese for alle 3 notelagene og har et annet syn på merkeverdi enn oss.


 


Ved å søke på Google etter lukseriøse merker kommer ingen av disse opp; men mere type nisjemerker som ingen har hørt om men som koster 10,000 ,- flasken (som vanligvis er på str. med en sample...).


 


Hvis man tenker Porters Generiske Strategier i merkevareledelse så vil altså Google-søk føre oss til at luksusmerker er disse fokusmerkene og i følge Basenotes brukere er Hugo Boss en kostnadsleder. Men hvordan vil en vanlig borger av samfunnet vårt rangere det som da blir de differensierte merkene?


 


Jeg vil rangere de slik etter mine personlige holdninger:


 


1. Armani


2. Hugo Boss


3. YSL


4. Paco Rabanne


5. Prada


6. Versace


7. Burberry


8. Valentino


9. Guerlain


10. Dior


 


Merker som Diesel, D&G, Jean Paul, Lacoste, Ralph Lauren, Calvin Klein, Gucci og Lancome er merker som ikke engang kommer inn på min topp 10.-liste og da ikke er i vurderingssettet mitt når jeg skal handle uansett.


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...