Gå til innhold

Hvilken distro?


rlz

Anbefalte innlegg

Trenger en enkel distro for innstallasjon på en gammel PC jeg har stående, med en XP1600+ osv. Den skal bli brukt som printerserver i hjemmenettverket. Det jeg trenger er en distro som er enkel å innstallere og med drivere for min HP PhotoSmart 7760. Noen som har forslag? :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du regner XP1600+ for en «gammel PC»? Du skulle hatt i ræven av alle som sitter med 600mhz celeron og prøver å gjøre seriøst arbeid! ;)

 

For noe som bare skal være en printerserver (selv for et så sterkt jern (snakker om misbruk)) kan kanskje Debian være noe. Den er ikke videre enkel å installere, men siden du tydeligvis er en soss (sinnsykt kraftig jern til en filleoppgave??) og spør om ting som allerede er besvart i FAQ-en kan du bare ha det så godt.

Lenke til kommentar

Min desktop er en XP1600+, så ikke kom og så 'gammel maskin ' her!

Den boxen kan brukes til så mye..

Debian er tingen her tror jeg.

Sleng inn CUPS og noen hpijs så funker det.

Men vææær så snill, sett en 486 elns til å gjøre jobben... Den hadde klart det med glans! Ta min egen server: P133 med 32mb ram. Går så det griner med både apache, mysql, ftp, mail, ssh, ++) Bruk XP1600+-en heller til å eksperimentere med linux, og lær deg det, og deretter NYT det.

Lenke til kommentar

Herregud da, helt umulig å si noe her uten at noen skal oppfatte det helt feil og bli sure, i og med at den PC'en er "gammel" (1 1/2 år) i forhold til den jeg sitter på nå. At jeg sier en "gammel PC med en XP1600+" så mener jeg for alle del ikke det som en ekkel kommentar til alle de med "dårligere" PC. No hard feelings? Tilbake til topic; noen som har forslag?

Lenke til kommentar
For noe som bare skal være en printerserver (selv for et så sterkt jern (snakker om misbruk)) kan kanskje Debian være noe.  Den er ikke videre enkel å installere, men siden du tydeligvis er en soss (sinnsykt kraftig jern til en filleoppgave??) og spør om ting som allerede er besvart i FAQ-en kan du bare ha det så godt.

Siden jeg har en sånn PC stående uten noen andre umiddelbare bruksområde kan den da likegodt opptre som en printerserver? Vet godt at gamle 486'er kan brukest til gode servere, men hvorfor anskaffe meg en slik når jeg har denne PC'en som er bedre? Jeg er ikke, slik som noen her tror, en dumming uten noen form for økonomisk sans! Så klart vet jeg kraften i en XP1600+, hadde den jo som CPU i hoved-PC'en i over et år! Men nå har jeg altså ikke annen bruk for den, som sagt i det første innlegget mitt. Jeg har hørt at innstallasjon av Debian skal være hardt, og ønsker da seff noe litt mer brukervennlig, kanskje SuSE?

 

Edit: Quotefeil

Endret av rlz
Lenke til kommentar

Får jeg lov til å spørre hva pokker for noe piss det er du driver med? det er jo ikke mange dagene siden du lurte på hvilken distro du kunne bruke som printserver på en Duron 750 eller.no.. Hva pokker får deg til å tro at du trenger en annen distro på denne XP1600+ maskinen?

 

Seriøst.. dette kunne du raskt lest deg til ved å lese litt på google

Lenke til kommentar

Dette var en feil fra min side. Den Duronen var visst borte (hmmm...), men jeg hadde en XP 1600+ liggende fra før. Har prøvd å søke på google, men fann lissom ikke rette svar. Derfor prøvde jeg å spørre her på forumet, men det meste jeg får er kjeft :roll:

 

Edit: Innlegg nummer 100 :w00t:

Endret av rlz
Lenke til kommentar

rlz: En ting må du vite: Det er lett å såre GNU/Linux-folk ved å kalle hardware for gammel, siden vi så godt liker å ta i bruk gammel hardware til diverse (og da er den liksom ikke gammel lengre). *Klemmer sin P3 500MHz som bare for fra et par måneder siden ikke lenger er min hovedmaskin*.

Lenke til kommentar

For all del må dere forstå at jeg hverken er sur eller noe. Bare det at jeg aldri har vært borti Linux før, og har heller ingen andre planer om å bruke det heller enn til bruk som "server-pc'er". Den 1600+'en har jeg ikke noen bruk for til annet enn en printserver (for øyeblikket seff, er ikke idiot :) )

Lenke til kommentar

Jaja. Om du spør meg, er Debian den ultimate distribusjon til alt. Men, det er jo meg da. Du kan jo f.eks bruke den til printserver _OG_ samtidig 'reservelekseskrivemaskin' når mor/far/søster/bror har beslaglagt hoveddesktoppen og skal skrive lange foredrag på 10 sider med 'lete etter knappen'-skriveteknikk.

Lenke til kommentar
Du kan jo f.eks bruke den til printserver _OG_ samtidig 'reservelekseskrivemaskin' når mor/far/søster/bror har beslaglagt hoveddesktoppen og skal skrive lange foredrag på 10 sider med 'lete etter knappen'-skriveteknikk.
:laugh: du kan å få sagt det du :) Men som FAQ'en sier er vel innstallasjon litt vanskelig. Ønsker noe som er lett for en übernoob... Går vel kanskje greit å sette seg inn i GNU/Linux nå, slik at jeg har litt basiskunnskap. Så en dokumentarfilm for ikke lenge siden, "The code Linux" elns, meget interessant :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...