Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gyve løs på perl programmering, så da trenger jeg en god bok som jeg kan forholde meg til. Kan omtrent ingenting fra før, så det må være en newbie bok. Språk, engelsk eller norsk, spiller ingen rolle. Noen som har et godt forslag?

 

(ps. en god web tutorial er også av interesse..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant den her hjemme. Såg god ut den boka ut i fra beskrivelsen.

Jepp, jeg har ihvertfall blitt anbefalt denne boka flere ganger. Du kan jo senere se på kode og lære fra å se på koder. Eller kjøpe en bok med register eller noe.

 

Du kan godt gi meg en tilbakemelling om boka, om de ryktene jeg har hørt er sanne ;)

Jepp, skal ned på det lokale biblioteket i morgen å se om jeg finner den der. Er den ikke der, så blir det vel julegave fra besta. ;) Skal rapportere så snart jeg har fått kloa i den og bladd om.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan anbefale CGI PROGRAMMING 101 av Jaqueline D. Hamilton.

Absolutt en fantastisk bok om Perl/cgi. Lærte meg massevis av den.

Alt fra grunnleggende blir godt forklart slik at alle skjønner det. Kjempe bok.

 

Cgi Programming 101

 

Du kan lese de 6 første kapitlene på nett. enormt. Bestilte boka fra USA gjennom en bokhandel. Gjorde det samme med oppfølgeren 201. I 2'ern lærer du å lage et forum + og omgjøre forumet til en blog.

 

Kan virkelig anbefale disse 2 ja. Hvis du vil lære fra grunnleggende er dette tingen. Tar for seg alt fra arrays, hashes til mySQL bruk og moduler.

 

Ta en titt på siden og les om den.

 

- Kjetil :thumbup:

Lenke til kommentar

Håper bare du kommer til å poste spørsmål og sånt her, for nå er det på tide denne delen av forumet blir dratt igang litt (jeg kommer til å forsøke å være behjelpelig på nyåret, ihvertfall).

 

Ellers skal visstnok "Perl Cookbook" være en meget bra bok for viderekomne, mens "perl black book" synes jeg var grei fra et "Absolutt begynner"-nivå.

 

Skal høre med moderator om det er mulig å få satt opp en sticky med book-reviews (plus kanskje grunnleggende innføring) etter jul!

 

"Have a merry f'ucking Christmas!" - Mr. Garrison

 

EDIT: No, Mr. Garrison didn't type "Happy", but "f'ucking".

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fant den her hjemme. Såg god ut den boka ut i fra beskrivelsen.

Jepp, jeg har ihvertfall blitt anbefalt denne boka flere ganger. Du kan jo senere se på kode og lære fra å se på koder. Eller kjøpe en bok med register eller noe.

 

Du kan godt gi meg en tilbakemelling om boka, om de ryktene jeg har hørt er sanne ;)

Jepp, skal ned på det lokale biblioteket i morgen å se om jeg finner den der. Er den ikke der, så blir det vel julegave fra besta. ;) Skal rapportere så snart jeg har fått kloa i den og bladd om.

Fått boka eller? Venter fortsatt på en tilbakemelling om boka :roll:

Lenke til kommentar
Jeg kan anbefale CGI PROGRAMMING 101 av Jaqueline D. Hamilton.

Absolutt en fantastisk bok om Perl/cgi. Lærte meg massevis av den.

Alt fra grunnleggende blir godt forklart slik at alle skjønner det. Kjempe bok.

 

Cgi Programming 101

 

Du kan lese de 6 første kapitlene på nett. enormt. Bestilte boka fra USA gjennom en bokhandel. Gjorde det samme med oppfølgeren 201. I 2'ern lærer du å lage et forum + og omgjøre forumet til en blog.

 

Kan virkelig anbefale disse 2 ja. Hvis du vil lære fra grunnleggende er dette tingen. Tar for seg alt fra arrays, hashes til mySQL bruk og moduler.

 

Ta en titt på siden og les om den.

 

- Kjetil :thumbup:

hvis CGI programmering er målet så ta en titt på sourcecode.no sin review av "CGI Programming with perl" av oreilly.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

O'Reilly sin Learning Perl er helt klart en god bok. Jeg har både den, og O'Reilly sin Programming Perl.

 

Sistnevnte bok er omtrent 3 ganger så tjukk, og har med det meste som står i Learning Perl boken.

 

Om du vil ha en lett start, med en rask (men god) gjennomgang av prinsippene i Perl anbefaler jeg Learning Perl. Fungerer veldig greit om du skal skrive mindre script med filhåndtering, databaseaksess, streng- og tallhåndtering

 

Om du har planer om å bli hardcore Perl programmerer, skjønne hva som skjer bak i Perl-kulissene, skrive egne perl-moduler og lage portable og sikre programmer anbefaler jeg Programming Perl.

 

Om du har tenkt til å lage CGI-script, så er det ingen av disse to bøkene som har kapitler rettet spesielt mot det, selv om du vil få bruk for masse av det du lærer her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Driver selv med enkel nettbasert perl programmering, og jeg har brukt en bok som heter CGI 101 Perl for beginners. veldig bra, veldig enkel og du lærer alle basicsene ved nettprogramering. Jeg har siden gått videre ved å lese gratismanualer på nettet.

 

Funket veldig bra, eller hvis du har god tålmodighet og stor kjærlighet til pc'n kan du jo bare lære deg allt igjennom forumer og guider på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...